تاریخ : سه شنبه 28 آبان 1398
کد 2675

درهمایش بررسی تحلیلی بورس اوراق بهادار عنوان شد:

راه اندازی میز بازار سرمایه در اتاق بازرگانی اصفهان/ بورس ایران در آینده ظرفیت رشد بیشتری دارد

در همایش «بررسی تحلیلی بورس اوراق بهادار در سال 98 و چشم انداز آینده» عنوان شد که میز بازار سرمایه به منظور تسهیل ورود صنایع استان به بورس به همت اتاق بازرگانی اصفهان در حال راه اندازی است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان دراین همایش که با حضور تحلیلگران برجسته بورس برگزار شد، مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: با مروری بر نسبت تامین مالی از بازار پول و بازار سرمایه، روشن می‌شود که وضعیت تامین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به بازار پول، در مقایسه با اقتصادهای پیشرو در دنیا مطلوب نبوده و نیازمند بازنگری است. 
وی افزود: در شرایط موجود صنعت و اقتصاد کشور راهی جز تامین مالی بهصورت استقراضی از طریق سازوکارهای بازار سرمایه ندارد. 
گلشیرازی ابراز امیدواری کرد که قوانین بالادستی و ابزارهای معاملاتی تعریف شده بتواند این مهم را محقق کند و تصریح کرد: ورود شرکت های صنعتی به بازار سرمایه و تامین مالی از این بازار می‌تواند به تقویت بازارهای منطقه‌ای منجر شود. 
وی افزود: امیدواریم با سازوکار فراهم شده در اتاق دوره نهم و ایجاد میز بازار سرمایه و تلاش فعالان حوزه بورس، روند ورود صنایع استان به بازارهای سرمایه تسهیل شود. 
در ادامه مرتضی عباد، تحلیلگر بازارهای مالی، رشد نقدینگی و حجم پول را یکی از دلایل اصلی رشد شاخص بازار بورس و سوددهی مناسب این بازار در سال جاری دانست و تصریح کرد: حجم نقدینگی کشور در آذر ماه سال 97، هفده هزار میلیارد تومان بوده و در حال حاضر این میزان به بیش از دوهزار میلیارد تومان رسیده است. 
وی افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان سال، حجم نقدینگی کشور به بیش از 2300 میلیارد تومان افزایش یابد که بدون شک این رشد حجم نقدینگی و متعاقب آن رشد حجم پول؛ سبب تشدید تورم و هجوم نقدینگی‌های سرگردان به بازارهایی مانند بورس، مسکن، طلا و ارز خواهد شد.  
عباد افزایش حجم پول را نگران کننده دانست و تصریح کرد: برخلاف شبه پول، پول به سودی معادل سود سپرده های بانکی راضی نبوده و عملا بحران‌زاست و به هر بازاری هجوم بیاورد، سبب ایجاد نوسانات غیرقابل کنترلی در آن می‌شود. 
این تحلیلگر بازارهای مالی، رشد نقدینگی کشور را تا زمانی که حجم تولید در کشور متناسب با آن رشد نداشته باشد، بحران‌زا دانست. 
وی در ادامه به بررسی بازارهای رقیب بورس برای جذب نقدینگی و حجم پول پرداخت و تصریح کرد: هرچند در دهه‌های گذشته بازار مسکن جذاب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری بوده اما در حال حاضر به دلیل افت تقاضای موثر و کاهش قدرت خرید شهروندان، رونق گذشته را نخواهد داشت. 
وی ثبات بازار ارز در ماه‌های گذشته را هم به دلیل افت تقاضای موثر ارز در جامعه دانست و افزود: تا پایان سال حرکت نرخ ارز در کانال 13 تا 15 هزار تومان منطقی به نظر می‌رسد. 
عباد، کسری شدید بودجه دولت به دلیل محقق نشدن درآمدهای نفتی را سبب افزایش استقراض دولت از بانک مرکزی و در نتیجه رشد بیش از پیش پایه پولی دانست و گفت: بدون شک، پایه پولی و حجم نقدینگی می‌تواند سیکل معیوب رشد تورم را تشدید کند. 
این فعال بازار سرمایه، بازار بورس را همچنان یکی از گزینه‌های قابل توجه سرمایه‌گذاری ارزیابی کرد و افزود: این بازار سال‌هاست پول محور است و حتی با حذف سایر عوامل نیز می‌توان پیش بینی رشد این بازار در آینده را داشت که با تجدید ارزیابی‌های بانک‌ها، خودروسازها و تک سهم‌ها، مجددا شاهد رونق بازار بورس خواهیم بود.
ولید هلالات، تحلیلگر بازارهای مالی نیز در ادامه این جلسه به بررسی موقعیت شرکت‌های کامودیتی محور در جهان و همچنین  ارزیابی سودآوری فصلی شرکت های مشابه در ایران پرداخت. 
وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد ارزش بازار بورس ایران را شرکت هایی در دست دارند که قیمت محصولات خود را بر اساس قیمت جهانی آن محصول تعیین می‌کنند، گفت: همین امر بیانگر ضرورت توجه و بررسی بازارهای کامودیتی در جهان برای پیش بینی آینده بازار بورس کشور است. 
وی افزود: عملا در بسیاری از موارد همبستگی زیادی بین قیمت های جهانی محصولات و قیمت محصول و ارزش سهام شرکت های داخلی وجود دارد. 
هلالات بازارهای فولاد ، فلزات و مواد پتروشیمی جهانی را در حال ثبات ارزیابی کرد و افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت اکثر کامودیتی‌ها در حداقل و نزدیک بهای تمام شده محصولات قرار دارد، نمی‌توان شاهد افت قیمت‌ها در این بازار بود و عملا در بلندمدت اکثر قیمت ها افزایشی است و این امر می‌تواند به رشد قیمت ها در بازار بورس ایران کمک کند. 
هلالات در ادامه به استراتژی‌های معاملاتی مناسب و خصوصیات یک سهام مناسب در ایران پرداخت و تصریح کرد: صنایع بالادست که مزیت نسبی در آنها داریم، در پروسه‌های بلندمدت، سودآور و کم ریسک هستند و همچنین، شرکت‌هایی که تقسیم سود بالایی دارند، در ایران محبوب سرمایه‌گذاران بوده و از این جهت از مزیت برخوردارند.
وی در ادامه شفافیت اطلاعاتی، نقدشوندگی سهام، ترکیب سهامداران، امکان توسعه، دسترسی به مواد اولیه و سهولت در فروش تولیدات را از دیگر فاکتورهای مهم برای انتخاب سهام دانست. 
در ادامه این همایش که با استقبال زیادی روبهرو شد، در قالب پنل تخصصی و با حضور سعید صمدی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان؛ سید عباس هاشمی، عضو هیات علمی دانشکده حسابداری دانشگاه اصفهان و محسن شیرازی، مدیر تالار منطقه‌ای اصفهان به پرسش‌های حاضران پاسخ داده شد. 
 
آلبوم تصاویر همایش بورس