تاریخ : پنجشنبه 3 مرداد 1398
کد 2544

در نشست اعضای اتاق بازرگانی اصفهان با معاون ارزی بانک مرکزی مطرح شد؛

بانکها به جای وثایق نقدی می توانند به صورت غیر نقدی از 5 تا 35 درصدحجم انتقال ارز را مسدود کنند

حل و فصل 43 پرونده ارزی فعالان اقتصادی استان اصفهان در نشست با معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
در پی حضور رییس کل و معاونین  بانک مرکزی در اتاق بازرگانی اصفهان و مطرح شدن مسایل و مشکلات ارزی و ریالی فعالان اقتصادی استان، نشست دوم پیگیری  مسایل بانکی با حضور رییس اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی اصفهان در سالن اجتماعات بانک مرکزی جمهوری اسلامی  برگزار شد.
رویکرد اتاق بازرگانی اصفهان، حل مسایل فعالان اقتصادی به صورت کلی و موردی است
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،مسعود گلشیرازی  رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:رویکرد اتاق بازرگانی اصفهان در دوره نهم حل مسایل فعالان اقتصادی به صورت کلی و موردی است  و در این راستا طی فراخوانی از سوی اتاق 28 مساله بانکی کلی فعالان اقتصادی در دو بخش  ارزی و ریالی جمع آوری  و در دو نشست با  رییس کل و معاونین بانک مرکزی مطرح شد.
وی تاکید کرد:43 پرونده ارزی فعالان اقتصادی استان اصفهان در این نشست مطرح و راهکارهای حل آن با حضور معاون ارزی ،مدیران و کارشناسان بانک مرکزی بررسی شد.
شبکه صرافی ها مورد رصد بانک مرکزی قرار گیرد
گلشیرازی شفافیت در سامانه ارزی را یکی از دستاوردهای مهم بانک مرکزی عنوان کرد و گفت:همان گونه که نقل و انتقال ارزی بانکها در سامانه ارزی رصد می شود ،پیشنهاد می شود شبکه صرافی ها نیز مورد رصد قرار گیرد تا فعالان اقتصادی در مبادلات ارزی متضرر نشوند.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به مصوبه مسدودشدن  35 درصدی نقدینگی فعالان اقتصادی برای انتقال ارز گفت: 35 درصد یک مبادله ارزی رقم قابل توجهی برای بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط(SME) است و جریان نقدینگی این واحدها در اثر مسدود شدن این میزان  مختل می شود.
آرامش بازار ناشی از شناسایی جریان ورود و خروج ارز است
غلامرضا پناهی معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی در این نشست کنترل بازار ارز را ناشی از کنترل ورود و خروج ارز در بازار عنوان کرد و گفت:شناسایی جریان ورود و خروج و بررسی میزان تقاضا و عرضه ارز به ثبات نرخ ارز در بازار کمک می کند.
وی از فعالان اقتصادی خواست که از ظرفیت شبکه صرافی نیز  برای وارد کردن ارز ناشی از صادرات کالا و خدمات استفاده کنند و افزود: بانک مرکزی با اتخاذ تمهیداتی  کمک می کند  که ارز فعالان اقتصادی به چرخه اقتصادی باز گردد.  
نرخ قطعی کارمزد انتقال ارز  به زودی از سوی بانک مرکزی اعلام می شود
پناهی در پاسخ به پرسشی در موضوع تنوع  نرخ کارمزد انتقال ارز از 6 تا 18 درصد توسط بانک های عامل  گفت:کارگروهی ویژه در بانک مرکزی تشکیل و در موضوع نرخ کارمزد انتقال ارز بر اساس نوع ارز وکشور مبدا  در حال تحقیق و بررسی است و به زودی بخش نامه ایی در این راستا صادر خواهد شد.
بانکها به جای وثایق نقدی می توانند به صورت غیر نقدی از 5 تا 35 درصد انتقال ارز را مسدود کنند
وی با اشاره به مسدود شدن 35 درصد نقل و انتقال ارزی در شبکه بانکی گفت:بر اساس بخش نامه بانک مرکزی از 5 تا  35 درصد بانکها مجازند مسدود کنند و همچنین بانکها می توانند به صورت غیرنقدی این وثیقه را لحاظ کنند.
  معاون ارزی بانک مرکزی در موضوع ارز 4200 تومان برای واردات کالا گفت:هیچ گذشتی بانک مرکزی نسبت به یک سنت این ارز ندارد و بایستی در برابر این ارز کالای واقعی وارد کشور شده باشد  
وی با اشاره به واردات کالا از کشورهای مانند هند و پاکستان و تامین ارز مورد نیاز گفت:فعالان اقتصادی می توانند از سبد ارزی غیر از دلار با این کشورها استفاده کنند.
پناهی دربخشی از سخنان خود از خواستار همکاری فعالان اقتصادی در راستای کاهش  وابستگی اقتصاد کشور به ارز ناشی از فروش نفت شد و گفت:در شرایط کنونی صادرات 50 میلیارد دلاری غیرنفتی و بازگشت ارز آن  می تواند نیازهای وارداتی کشور را برطرف و چرخه اقتصاد کشور را بچرخاند.
وی تاکید کرد:در شرایط تحریم های اقتصادی دو بخش دولتی و خصوصی با همفکری و همدلی می توانند جریان تولید و سرمایه گذاری را در اقتصاد کشور رونق دهند و یکی از مهترین موولفه های آن برگشت ارز ناشی از صادرات کالا و خدمات است .
گفتنی است در این نشست مساله کسری وزن کالاهای جاذبه الرطوبه در بنادر مبدا و مقص مطرح و مقرر شد که آیین نامه رسیدگی به اختلاف وزن این کالا تا 7 درصد مورد قبول بانک قرار گیرد.
آلبوم تصاویر 9066-5-1398