تاریخ : چهارشنبه 26 تير 1398
کد 2528

رییس بانک مرکزی در اتاق بازرگانی اصفهان :

صادرات ریالی مفهوم اقتصادی ندارد/ با سیاست های دولت، نرخ ارز ثبات کاهنده یافته است

رییس بانک مرکزی گفت: صادرات ریالی از نظر اقتصادی و ملی مفهوم ندارد زیرا این کار به معنی خروج ارزش افزوده از کشور و تضعیف آن است
عبدالناصر همتی در پایان نشست با فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: اگر صادرات ریالی از کشور صورت بگیرد و در کشورهای دیگر تبدیل به ویلا شود، به درد ما نمی خورد بلکه باید در ازای آن ارز یا کالا همراه با ارزش افزوده به کشور بازگردد.
وی اضافه کرد: جلوی برخی مسائل مانند چک تضمینی گرفته شد زیرا این کار جلوی فعالیت تولیدکنندگان کشور را می گرفت.
همتی ادامه داد: یکی از دلایلی که نمی توانند دلار را زیاد بالا یا پایین کنند همین است که جلوی جابه جایی بدون هویت ریال را گرفتیم و این کار باید حتماً از طریق بانک انجام شود.
وی گفت: اخیراً مشخص شده است که یک کودک چهار ساله در اسفند پارسال به تنهایی ۲۰۰ میلیارد دلار در کشور تراکنش داشته است.
همتی با تاکید براینکه ما جلوی واسطه گری و رویه های نادرست سفته بازی را می گیریم تا تولید داخل رونق بگیرد، تصریح کرد: ما از تولیدکنندگان ارزش افزوده حمایت می کنیم.
رییس بانک مرکزی با تاکید براینکه به دلیل همین سختگیری ها نتوانستند نرخ ارز را به ۴۰۰ هزار ریال برسانند، گفت: اسامی ۱۵۰ نفر که چهار میلیارد دلار از صادرات آنها نامعلوم است را به قوه قضاییه اعلام کردیم زیرا باید جلوی آنها را بگیریم.
رییس بانک مرکزی از تولیدکنندگان خواست تا به دلیل شرایط فعلی کشور، صبوری پیشه کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما جلوی واردات بیهوده و مُخل تولید را نیز باید بگیریم تا ارزش افزوده و اشتغال کشور افزایش یابد.
رییس بانک مرکزی با تاکید براینکه از تولیدی حمایت می کنیم که نتیجه آن برای مردم مفید باشد، افزود: گِله هایی هم از سیستم بانکی وجود دارد که برخی از آنها مانند سرمایه در گردش و چک برگشتی قابل اصلاح است هرچند در کمیسیون دولت تاکنون اقدام هایی برای اصلاح تبصره پنج برای چک برگشتی انجام شده و امید است هفته آینده نهایی شود.
وی با بیان اینکه اختیاراتی در باره این کار به شورای تامین استان ها نیز واگذار شده است، تصریح کرد: برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی ۲ طرح مهم داریم که بزودی نهایی می شود.
همتی با تاکید براینکه ما هم مشکلاتی داریم، گفت: به ما بابت این سختگیری ها حق دهید و اگر دست ما بیشتر باز شود، فشار کمتری می آوریم.
وی خطاب به تولیدکنندگان گفت: اگر می خواهید ۵۰ درصد ارز خود را به واردات تخصیص دهید و وقتی این کار انجام شد ما با شما صحبت می کنیم.
همتی، مهمترین ماموریت بانک مرکزی را حفظ ارزش پول ملی، کنترل تورم و ایجاد موازنه ارزی برای کمک به رشد اقتصادی کشور عنوان کرد.
وی به فعالان اقتصادی اصفهان نیز قول مساعد داد تا با مدیران بانک ها برای رفع مشکلات آنها و کاهش برخی سختگیری ها و روان تر شدن کارها گفت و گو کند.سرمایه در گردش مهمترین چالش اقتصادی اصفهان است
 
سرمایه در گردش مهمترین چالش اقتصادی اصفهان است
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: کنترل موسسات مالی غیرمجاز، نحوه ورود و نظارت بر عملکرد این موسسات در شفافیت مالی کشور کمک می کند و باید گفت کنترل این امر یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی است.
 مسعود گلشیرازی در دیدار رئیس کل بانک مرکزی با اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی استان اصفهان، اظهار کرد: امروز با راه اندازی سامانه جامع ارزی شاهد تثبیت نرخ ارز در بازار هستیم.
وی در خصوص موسسات مالی غیرمجاز، اظهار کرد: نحوه ورود و نظارت بر عملکرد این موسسات موضوعی بود که پیگیری آن به شفافیت مالی کشور کمک می کرد و باید گفت کنترل این امر یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی است و قطعاً در آینده نتایج این کنترل ها را خواهیم دید.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: نسبت سپرده های بانکی به تولید ناخالص داخلی (GDP) در استان اصفهان از میانگین کشور بالاتر است، اما نسبت تسهیلات به تولید ناخالص داخلی از میانگین کشوری پایین تر است و از سوی دیگر شاهد هستیم استان اصفهان با بیش از 9800 واحد صنعتی در تامین سرمایه در گردش خود به عنوان مهمترین چالش اقتصادی دچار مشکل هستند
در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی در بخش های صنعتی ،بازرگانی ،کشاورزی مسایل و مشکلات بانکی در دو حوزه ریالی و ارزی را به اطلاع رییس کل و معاونین بانک مرکزی رساندند.
نوسانات نرخ ارز،بخش نامه های متعدد در موضوع بازگشت ارز ناشی از صادرات،اختصاص تسهیلات ویژه زنان کارآفرین،رفتار سلیقه ای برخی از بانک ها نسبت به تامین ارز تولیدکنندگان از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
آلبوم تصاویر Bank-4-1398