تاریخ : يکشنبه 9 تير 1398
کد 2509

گلشیرازی در نشست مجمع مجالس آسیایی با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان ؛

پارلمان آسیایی زمینه تعامل مردم، دولت و پارلمان های کشورهای عضو را فراهم می کند

نشست اعضای کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی (APA) با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی اصفهان در سالن اجتماعات اتاق اصفهان برگزار شد.
 پارلمان آسیایی،زمینه تبادل نظر فعالان اقتصادی با قانونگذاران و دولت های آسیایی را فراهم می کند
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،مسعود گلشیرازی رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: ایران با قرار گرفتن در چهار راه دسترسی به اروپا و آسیا، موقعیت و جایگاه ویژه ای از لحاظ جغرافیای سیاسی و اقتصادی دارد. از سوی دیگر رتبه بالای کشور در تولید علم و ثروت، ثبات سیاسی و اجتماعی، دسترسی به منابع طبیعی و مواد اولیه، منابع انسانی متخصص و منابع انرژی، ایران را به یکی از بزرگترین و حساس ترین اقتصادهای منطقه تبدیل کرده است.
وی تاکید کرد:استان اصفهان با دارا بودن بیش از 9000 واحد صنعتی، 143 دانشگاه و مرکز آموزش عالی، 1850 اثر ثبت شده ملی و 9 میراث فرهنگی ملموس و ناملموس جهانی، 1/8 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور را به خود اختصاص داده است، که همین امر اصفهان را به یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین استانهای ایران تبدیل کرده است.
گلشیرازی  یادآور شد:متاسفانه رقابتهای ناسالم منطقه ای و سکوت منفعلانه برخی قدرتهای جهانی (از جمله اروپا) عملاً باعث تشدید این روند شده است، که البته این امر هرگز از خاطر ملت صبور ایران پاک نخواهد شد.
  وی خاطر نشان کرد: تلاشهای اعضای محترم APA را در جهت دستیابی به"حکمرانی مطلوب" و تبیین نقش و جایگاه قانون در دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی، تامین حقوق انسانی، حل و فصل اختلافات، صلح و آرامش، و رونق فضای کسب و کار را ارج می نهم.
 وی  تشکیل "پارلمان آسیایی" با هدف تقویت کشورهای عضو  را یکی از دستاوردهای مهم این اتحادیه برشمرد و گفت: با برگزاری جلسات منظم با اتاقهای بازرگانی به عنوان پارلمان های بخش خصوصی و تشکلهای غیردولتی ملی، منطقه ای و فرامنطقه ای، زمینه تعامل و نزدیکی بین مردم، دولت و پارلمان را فراهم می آید تا صاحبان واقعی اقتصاد و تجارت با قانونگذاران و مجریان قانون در فضایی تعاملی به تبادل اندیشه بپردازند.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان  از نمایندگان قوای مقننه کشورهای آسیایی خواست تا  از طریق رایزنی با دولتهای متبوع و طرح و تصویب قوانین تسهیلگر زمینه توسعه مبادلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با  ایران و مردم ایران را بیش از پیش فراهم آورند.
وی با اشاره به تمامیت خواهی ایالات متحده آمریکا جهت ایجاد مشکلات اقتصادی برای ملت ایران تصریح کرد: رقابت‌های ناسالم منطقه‌ای و سکوت منفعلانه قدرت‌های جهانی از جمله اروپا، به شدت گرفتن این روند منجر شده است.
هم افزایی مجلس‌ها ، فعالیت‌های اقتصادی در قاره آسیا با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت
محمدرضا مجیدی دبیرکل مجمع مجالس آسیایی (APU)  در  این  نشست افزود: مجمع مجالس آسیایی با حضور ۴۲ کشور عضو، توانایی های بسیاری برای اقدام های گوناگون از جمله در حوزه اقتصادی دارد که با هم افزایی مجلس‌ها در این مجمع، فعالیت‌های اقتصادی در قاره آسیا با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.
وی بیان کرد: چند راهکار اساسی در زمینه‌های انرژی، امور مالی، محیط زیست، فقرزدایی و سلامت آب در نشست ۲ روزه کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی بررسی شد و کشورهای عضو مجمع با توسعه روابط خود می‌توانند به تقویت بازار آسیا و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای توسعه پایدار منجر شوند.
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی اضافه کرد: برگزاری این نشست در اصفهان تجربه خوبی برای برگزاری رویدادهای دیپلماتیک بین المللی در شهرهایی به غیر از پایتخت بود و این استان می‌تواند حتی پذیرای نشست های مهمتری نیز باشد.
محسن کوهکن عضو کمیته ایران در نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی نیز از آغاز پیش درآمد کار در پارلمان آسیا با محوریت همکاری های اقتصادی بین کشورهای عضو خبر داد.
وی اضافه کرد: اگر این همکاری‌ها بر اساس مردم محوری پیش برود، موفقیت بیشتری خواهد داشت و اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی در این میان نقش خود را بیشتر نشان می‌دهند.
سید حسن قاضی عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت: این استان از همکاری‌های بین المللی در زمینه‌های گوناگون از جمله گردشگری، توسعه انرژی‌های سبز به ویژه خورشیدی، توسعه کشت‌های نوین و گلخانه‌ای، مدیریت مصرف آب و توسعه کیفیت هوا استقبال می‌کند.
وی افزود: اصفهان هم اکنون نیز توافقنامه‌هایی با برخی کشورهای اروپایی در زمینه انرژی‌های سبز دارد که امید می رود کشورهای آسیایی نیز در این برنامه شرکت کنند.
میزان مبادلات میان ایران و روسیه  بسیار پایین است
میخائیل ایملیانف (Mikhail Emelyanov) نماینده پارلمان روسیه در این نشست افزود: کشور روسیه دارای تعداد قابل توجهی از شرکت های کوچک و متوسطی است که می توانند نقشی اساسی را در روابط اقتصادی به ویژه با کشوری مانند ایران داشته باشند.
وی بیان کرد: حمایت قانونگذاران و مجلس ها از کارآفرینان، به توسعه روابط اقتصادی بین کشورها و جوامع گوناگون منجر خواهد شد که در این راستا باید قانونگذاران کشورهای گوناگون با تصویب قوانینی در حمایت از کارآفرینان، شرایط بهتری را برای ارتباطات بیشتر بین المللی فراهم کنند.
این نماینده پارلمان روسیه، نقش برگزاری مجمع مجالس آسیایی در افزایش ارتباط بین کشورها را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: ارتباط بین کشورهای ایران و روسیه روز به روز از جمله در زمینه های هسته ای، گرمایی و خودرویی رو به گسترش است اما این موارد کافی نیست.
وی میزان مبادلات میان ایران و روسیه را یک میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: این رقم بسیار پایین است اما می توانیم با توسعه روابط بین استانی و بخش خصوصی، این حجم از مبادلات را افزایش دهیم.
تحریم های آمریکا بر ضد ایران را قبول نداریم
محمد فیصل سمیع  رییس هیات افغانستان در نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی نیز اظهار داشت: تحریم های آمریکا بر ضد ایران را قبول نداریم؛ با وجود اینکه ایران و افغانستان ۲ کشور دوست و همسایه هستند اما تا کنون ارتباط چندانی با اصفهان فراهم نشده است.
وی افزود: داد و ستد ایران و افغانستان بین چهار تا پنج میلیارد دلار است و می توانیم با تقویت ارتباط اتاق های بازرگانی و تجارت ۲ کشور آن را افزایش دهیم.
کامبوج از صنایع فولاد ایران به ویژه اصفهان استقبال می کند
چیت کیم یت (Chhit kim yeat) رییس هیات کامبوج در این نشست بیان کرد: دنیای خارج نسبت به اختلاف میان ایران و آمریکا نگرانی دارد اما در این سفر متوجه شدم که مردم ایران به هیچ عنوان نگران جنگ نیستند و اینجا امنیت کامل برقرار است.
وی  با تاکید بر اهمیت ارتباط بین مجالس کشورهای آسیایی جهت برقراری امنیت و آرامش در این قاره تشریح کرد: کامبوج از صنایع فولاد ایران به ویژه اصفهان استقبال می کند و از سویی به دلیل برخورداری از آب و هوای مرطوب و خاک مرغوب، آماده جذب سرمایه گذاری ایرانی ها در بخش کشاورزی است.
مجمع مجالس آسیایی به عنوان بزرگترین مجمع در سطح منطقه‌ای و قاره‌ای پس از بین المجالس جهانی (IPU) است که ۵۶ پارلمان را پوشش می‌دهد و از میان آنها ۴۲ کشور به صورت عضو دائم و ۱۴ کشور عضو ناظر هست.