تاریخ : پنجشنبه 12 ارديبهشت 1398
کد 2455

برگزاری چهارمین گردهمایی فعالان صنعت سنگ در اتاق بازرگانی اصفهان

همزمان با افتتاح پانزدهمین نمایشگاه سنگ، معادن و صنایع وابسته، چهارمین گردهمایی فعالان صنعت سنگ در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
عباس رضایی ،استاندار اصفهان در این گردهمایی، با تاکید بر اینکه تولید کنندگان بخش معدن و کلیه بخش ها با مشکلات خاص خود روبرو هستند، افزود: قوانین و ضوابط امروز متناسب با شرایط خاص تحریم و جنگ اقتصادی نبوده و به منظور رونق تولید باید مقررات منطبق با شرایط روز باشد.وی افزود: برای فعالان اقتصادی که با وجود مشکلات با علاقه وارد عرصه تولید شده اند باید گام های مثبتی برداشته شود. رضایی تصریح نمود: مدیران ارگان های مختلف نیز عاشق خدمت هستند ولی گاهی به دلیل عدم اطلاع از مشکلات بر دغدغه های تولیدکنندگان می افزایند که در این راستا تعامل هر چه بیشتر تولید کنندگان و مدیران بسیار موثر خواهد بود.استاندار اصفهان در ادامه گفت: لازم است تولید کنندگان همه جانبه نگر باشند.  رضایی تصریح نمود: تولید، صادرات، صنعت و رونق تولید اقدامات موثری است ولی باید در کنار آن مسائل زیست محیطی نیز در نظر گرفته شود.
وی با تاکید بر در نظر گرفتن شرایط روزکشور، گفت: شرایط امروز دولت و محدودیت های موجود، مشکلاتی را ایجاد نموده و باید مطالبات فعالان اقتصادی با نگرش بر محدودیت های موجود باشد. استاندار اصفهان در پایان سخنان خود از فعالان بخش معدن خواست که مشکلات این بخش را احصا و با توجه به شرایط روز و محدودیت های دولت، راهکارها و پیشنهادات لازم را به منظور ارایه در شورای معدن استان، مطرح کنند.
به روز رسانی تکنولوژی ضرورت صنعت سنگ کشوراست
مسعود گلشیرازی، رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این گردهمایی ضمن ابراز امیدواری از اینکه با اصلاح قانون کار، گره از کار کارگر و سرمایه دار باز و معضل اشتغال با رفع مبانی کلیدی برطرف خواهد شد، گفت: مبانی توسعه اقتصادی ما به گونه ای است که باید سرمایه و کار در کنار هم قرار بگیرد و در جنگ اقتصادی چاره ای جز دقت ویژه  به تمام سازی مبانی اقتصادی یعنی سرمایه و کار نداریم.رییس اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: با نگاه به مولفه های اقتصاد کلان متوجه می شویم کشور های در حال توسعه و توسعه نیافته با ضعف نهادی در باب سرمایه و نداشتن امکان انتقال تکنولوژی مواجه هستند.گلشیرازی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر واحدهای صنعتی و تولیدی بسیار کمتر از ظرفیت اسمی خود در حال کار می باشند،گفت: یکی از الزامات در صنایع این است که سازو کاری اتخاذ تا سرمایه و انتقال تکنولوژی محقق شود.وی در بخش دیگر سخنان خود ، گفت: برای ظهور و بروز در بازارهای صادراتی باید شاهد نوسازی ناوگان ماشین آلات معدنی، باشیم.رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه صنعت سنگ ما بسیار قوی و غنی است، خاطرنشان کرد: لازمه این صنعت در بروز رسانی تکنولوژی و تقویت مبانی رشد اقتصادی است که در این راستا نیازمند حمایت دولت و بانک مرکزی با سیاست های ارزی و بانکی هستیم.وی ادامه داد: بازارهای هدف صادراتی با ایجاد نمایشگاه های دائمی و فرآورده های سنگی موضوعی اجتناب ناپذیر است و باید شرکت نمایشگاه ها و اتاق بازرگانی به فعالان این حوزه کمک کنند تا مقدمات بازارهای صادراتی فراهم شود.
لزوم توجه به مباحث آموزشی در تربیت نسل جدید فعالان صنعت سنگ
اسدالله کشاورز، مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن وتجارت نیز با بیان اینکه زنجیره و موتور هر فرآیند اقتصادی کشور وابسته به تولید است، گفت:  بخش معدن از بخش‌های قدرتمند اقتصادی با اشتغالزایی بالاست. وی تاکید کرد: در حوزه سنگ در حال گذار از یک فعالیت سنتی و ورود به یک فضای مدرن هستیم. وی با اشاره به تنوع بالای سنگ های تزیینی کشور، افزود: چنین تنوعی حتی در سنگ‌های کشورهای ایتالیا و چین هم وجود ندارد و طیف گسترده‌ای از سنگ‌ها را در ایران داریم که در بازارهای جهانی می‌توانیم با چنین محصولاتی بیشتر بدرخشیم. کشاورز با اشاره به اینکه اگر در موضوع اکتشاف تلاش کنیم می‌توانیم در حوزه عرضه نیز خوب عمل کنیم، گفت: استان اصفهان با بالاترین تعداد واحدهای فراوری سنگ، قطب صنعت سنگ ایران بوده و این مزیت اصفهان باید پایدار بماند.وی با بیان اینکه ماشین‌سازان اصفهان طراحان قابلی هستند، افزود: این افراد با مهندسی معکوس توانسته‌اند ماشین‌آلاتی که در دیگر کشورها با قیمت‌های گزافی وجود دارد و ایرانیان توان خرید آن‌ها را ندارند را تولید کنند.مدیرکل امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن وتجارت در ادامه بر لزوم توجه به بحث آموزش برای تربیت نسل جدید در صنعت سنگ کشور تاکید نمود.
مسئولان در سیاست‌گذاری های خود به فعالان اقتصادی اعتماد کنند
در ادامه محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن ایران با بیان اینکه نباید رشد و پیشرفت را به موقعیت‌های ایده آل واگذار کنیم، گفت: رونق تولید در هر بخش به دست نیروی انسانی آن صورت می‌گیرد، منابع انسانی باید در کنار کار و تلاش، دارای تفکر رشد بوده  و سیاست گذاران نیز درصدد تغییر موضع باشند. وی  با اشاره به رشد ۲۵ درصدی صادرات سنگ از نظر رقمی گفت: در تعرفه های گمرکی تغییری وجود نداشته اگرچه در صادرات سنگ‌های بریده رشد داشتیم، اما با تفویض اختیار به فعالان اقتصادی می‌توانیم به توسعه بیشتری در بخش سنگ‌های ساختمانی دست یابیم. بهرامن لازمه تحقق این مهم را بیشتر بها دادن به انجمن‌ها و بخش خصوصی عنوان کرد.رییس خانه معدن ایران با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ سال از تحریم ما می‌گذرد، تصریح کرد: باید فضای لازم برای دو میلیارد دلار صادرات را داشته باشیم و در این راستا لازم است مسئولان کشور در سیاست‌گذاری های خود به فعالان اقتصادی اعتماد کرده و پاسخ اعتمادشان را هم دریافت نمایند.وی در ادامه با انتقاد به چالش های گمرکی پیش‌ روی فعالان اقتصادی گفت: در چنین وضعیتی شش ماه ماندن مواد اولیه و ماشین آلات درگمرک فاجعه بوده و با چنین وضعی رونق اقتصادی و توسعه میسر نخواهد شد.
فروش و صادرات از مهم‌ترین نقاط ضعف صنعت سنگ
رضا احمدی، رییس کانون سراسری سنگ کشور نیز با اشاره به وجود شش هزار واحد فرآوری سنگ در کشور گفت: دو هزار واحد از این واحدها که معادل یک سوم صنعت سنگ کشور است در اصفهان قرار دارند.وی با بیان اینکه ماشین سازهای خوبی در صنعت فرآوری سنگ در ایران وجود دارد، افزود: متأسفانه این بخش حرفه‌ای زیرچتر حمایتی نیستند، هرچند دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه آزاد خمینی شهر علاقه مند به ایجاد تحول در صنعت سنگ هستند اما همه این اقدامات نیازمند حمایت است.احمدی با اشاره به اینکه امروز فروش و صادرات از مهم‌ترین نقاط ضعف صنعت سنگ است، اظهار کرد: بعد از جنگ، کشور ما یکی از کشورهایی بود که برای بازسازی نیازمند میزان تولید سنگ بالایی بود و بیشتر میزان تولیدات سنگ کشور به رفع نیازهای داخلی می رسید، اما امروز باید توجه به صادرات سرلوحه این صنعت قرار گیرد. وی ضمن انتقاد به هدررفت هزینه درحوزه‌های مختلف در کشور گفت: امروز در وزارت ورزش میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری می شود، اما هزینه یک سوم این مبلغ در راستای فروش صنعت سنگ، می‌تواند مشکلات بسیاری را حل کند. رییس کانون سراسری سنگ کشور با انتقاد ازبالا بودن هزینه اخذ غرفه در نمایشگاه های خارجی، گفت: در صادرات به کشور عراق رقیبی نداریم و حتی ترکیه هم نمی‌تواند با ما رقابت کند، اما از صنعتگران برای موضوعات صادراتی حمایتی نمی‌شود با این حال صادرات از منطقه محمودآباد اصفهان ۵۰ درصد رشد داشته است.
محسن گلیجانی، عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ کشور نیز با اشاره به اینکه با وجود وضعیت اقتصادی و معضلات تأمین مواد مصرفی، با افزایش نرخ ارز حدود ۱۰۰ هزار تن افزایش صادرات سنگ کار شده داشته‌ایم، گفت:  این موضوع حاکی است که  اگر زمینه‌ها هموار باشد، بخش خصوصی رشد  خواهد داشت.وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷ به همت گروه‌های مختلف قیمت پایه‌های صادراتی سنگ را به قیمت واقعی سنگ نزدیک کردیم. عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ کشور با تاکید بر نقش مهم کیفیت تولید و کاهش هزینه‌های تمام شده در صادرات، خواستار تجهیز صنعت و نوسازی ماشین آلات در راستای استانداردسازی تولیدات شد.گفتنی است در پایان این مراسم از پیشکسوتان صنعت سنگ کشور تجلیل شد.
 
آلبوم تصاویر B8-4-1398