تاریخ : يکشنبه 24 خرداد 1394
کد 244

رییس اتاق اصفهان در 104 امین اجلاس بین المللی کار: سهم بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط در اقتصاد ایران در حال افزایش است

رییس اتاق اصفهان و نایب رییس نایب کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران در 104 امین اجلاس بین المللی کار در ژنو سویس در کمیته واحد های کوچک و متوسط و ایجاد اشتغال مولد و شایسته به ایراد سخنرانی پرداخت.

رییس اتاق اصفهان و نایب رییس نایب کانون  عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران در 104 امین  اجلاس بین المللی کار در ژنو سویس در کمیته واحد های کوچک و متوسط و ایجاد اشتغال مولد و شایسته به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان ،«سید عبد الوهاب سهل آبادی» در این نشست کمیته گفت:نقش بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد ایران بویژه در موضوع اشتغال نیرو کار بسیار حایز اهمیت است.

سهل آبادی بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط را عامل مهم برای مبارزه با بیکاری در جهان دانست و گفت:در شرایطی که دنیا با چالش جدی و مهاجرت برای کار در بین کشورها روبروست، پیشنهاد می شود که با حمایت کشورهای توسعه یافته بنگاهای کوچک و متوسط در  کشورهای  کمتر توسعه یافته ایجاد شود.

وی اضافه کرد:تغيير فناوري توليد در دهه‌هاي اخير و فاصله‌گرفتن از توليد انبوه در صنايع بزرگ و گرايش به سمت توليد انعطاف‌پذير در صنايع کوچک و متوسط، هر چند توانايي رقابت فعاليت‌هاي صنعتي کوچک را افزايش داده و منجر به انتقال فعاليت‌هاي اقتصادي از صنايع بزرگ به سمت صنايع کوچک شده، ليکن اين موضوع  به معناي حذف صنايع بزرگ و جايگزيني آن با صنايع کوچک نبوده است. بلکه روند حرکت، به سوي تعامل هر چه بيشتر اين دو با يکديگر بوده است. به گونه‌اي که تقسيم کار ميان صنايع کوچک و بزرگ به شکلي صورت پذيرفته که آنها به جاي رقابت با هم، يکديگر را کامل مي‌کنند .

وی با اشاره به جایگاه بنگاههای اقتصادی در ایران تصریح کرد: آنچه که به عنوان طبقه‌بندي واحدهاي صنعتي در ایران در نظر گرفته می شود این است که واحدهاي با کمتر از 10 نفر کارگر "خرد"، 10 تا 49 نفر کارگر  "کوچک"، 50 تا 99 نفر کارگر  "متوسط" و بالاتر از 100 نفر کارگر  "بزرگ" ناميده مي‌شوند.

وی افزود:بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران  تا پايان سال 1392 تعداد کارگاه‌هاي کمتر از 50 نفر کارگر داراي پروانه بهره‌برداري صنعتي در کشور 83 هزار واحد بوده است که سهمي معادل 5/91 درصد از کل تعداد واحدهاي داراي پروانه بهره‌برداري صنعتي را به خود اختصاص داده‌اند. با اين وجود، سهم اين واحدها از سرمايه و اشتغال کل واحدهاي صنعتي به ترتيب 4/24 و 2/41 درصد مي‌باشد. در نقطه مقابل، کارگاه‌هاي 50 نفر کارگر  و بيشتر به رغم سهم پايين خود از تعداد پروانه‌هاي بهره‌برداري موجود، سهم 6/75 و 8/58 درصدي به ترتيب از سرمايه و اشتغال کل واحدهاي صنعتي به خود اختصاص داده‌اند که به مراتب بيش از کارگاه‌هاي کمتر از 50 نفر کارگر مي‌باشد.

وی خاطر نشان کرد:  بر اساس آمارگيري بانک مرکزي جمهوری اسلامی ایران  از کارگاه هاي بزرگ صنعتي سهم کارگاه هاي بزرگ صنعتي (100 نفر کارگر و بيشتر) از کل ارزش افزوده بخش صنعت در سال 1391 حدود 64 درصد مي باشد. بر اين اساس چنانچه کارگاه هاي کمتر از 100 نفر کارگر به عنوان بنگاه هاي کوچک و متوسط تلقي شوند، سهم بنگاه هاي کوچک و متوسط از کل ارزش افزوده  36 درصد مي باشد .

کنفرانس بین المللی کار بالاترین ارگان تصمیم سازی در ILO (سازمان بین المللی کار)است که همه ساله در ماه ژوئن سال میلادی با حضور نمایندگان سه جانبه کارگر،کارفرما و دولت  از ۱۸۵کشور عضوآن سازمان را گرد هم می آورد. کنفرانس متشکل از یک مجمع عمومی با حضور تمامی اعضای سه جانبه و همچنین کمیته های فنی است که به دلیل همزمانی نشست های آن، هر هیات با تقسیم وظایف میان اعضای نمایندگی خود (هر سه گروه) در آن شرکت می کنند. نشست های مجمع عمومی در سالن اجتماعات مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو برگزار می شود. نشست های فنی نیز در سالن های مختلف سازمان ملل بر پا می شود .

امسال یک صد و چهارمین اجلاسیه سالانه کنفرانس بین المللی کار در تاریخ ۱تا ۱۲ماه ژوئن سال ۲۰۱۵میلادی برابر با۱۱تا ۲۲خرداد ماه سال ۱۳۹۴در شهر ژنو سوییس برگزار می شود .