تاریخ : شنبه 31 فروردين 1398
کد 2438

تعیین شاخص های اقتصادی و راهکارهای اجرایی بهبود شاخص ها در دستور کار شورای گفتگو اصفهان قرار گرفت

در هفتاد و سومین جلسه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان اصفهان،تعیین شاخص های اقتصادی استان و راهکارهای اجرایی بهبود شاخص های در دستور کار این شورا قرار گرفت .
قوانین مرتبط با تولید نیازمند اصلاح است
عباس رضایی استاندار اصفهان در این جلسه گفت: اکنون که در جنگ اقتصادی قرار گرفته ایم قوانین مرتبط با تولید متناسب با جنگ اقتصادی نبوده و نیازمند اصلاح است.
وی اظهارداشت: نمایندگان مجلس با اصلاح قوانین کسب و کار باید این قوانین را متناسب با شرایط روز کارآمد کنند.
وی به نرخ بیکاری در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: برای استانی همانند اصفهان که یکی از قطب های صنعتی کشور است صحیح نیست که بیکاران آن از میانگین کشوری بیش از 2 درصد باشد.
استاندار اصفهان با اشاره به جاری شدن سیل و تخریب بسیاری از واحدهای مسکونی و زیرساخت های برخی از شهرهای کشور بیان کرد: گرچه جاری شدن سیل موجب خسارت های زیادی شد اما فرصت خوبی است تا بنگاه های اقتصادی برای تامین نیازها جهت بازسازی این مناطق فعالیت تولیدی خود را افزایش دهند.
وی با بیان اینکه برای رونق تولید باید امیدآفرین باشیم، گفت: بیان دیدگاه های مایوس کننده، گره ای از مشکلات واحدهای تولیدی نمی کاهد بلکه موجب سرمایه گریزی می شود.
استاندار اصفهان در عین حال گفت: مسایل و مشکلات باید در جلسات کارشناسی بین مدیران و مسوولان واحدهای تولیدی بصورت شفاف و بدون کم و کاست مطرح شود تا بتوان برای حل آنها تصمیم های صحیح و اصولی اتخاذ کرد.
رضایی یکی از مشکلات استان اصفهان را کاهش روحیه ریسک پذیری مدیران بیان کرد و افزود: باید روحیه جسارت پذیری در بین مدیران و عوامل دستگاه های اجرایی استان تقویت شود.
وی با اشاره به اینکه برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکلات بیمه ای مواجه هستند از مدیر تامین اجتماعی خواست با بررسی مشکلات این واحدها نسبت به حل آنها اقدام کند.
استاندار اصفهان همچنین خواستار ارائه پیشنهادهای شاخص از سوی اتاق بازرگانی اصفهان برای حل مشکلات فعالان اقتصادی استان شد و افزود: چنانچه راهبردهای شاخص و متقنی از سوی اتاق بازرگانی اصفهان ارایه شود، آمادگی دارم هفته ای دو بار برای بررسی این راهبردها و حل مشکلات فعالان اقتصادی استان به اتاق بازرگانی بیایم.
تمرکز شورای گفتگو در سال  98 بر رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری است
مسعود گلشیرازی رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار تدوین سازوکار عالمانه برای اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب شد و گفت:ارایه آمار و ارقام دقیق از وضعیت کسب و کار  می تواند مسوولین دولتی و بخش خصوصی را با واقعیت ها آشنا سازد و زمینه اتخاذ تصمیمات مدبرانه را فراهم می سازد.
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب کسب و کار در استان اصفهان و لزوم فعالیت جهادگونه بخش دولتی و خصوصی برای ارتقا این وضعیت گفت:سهم استان اصفهان به عنوان صنعتی ترین استان کشور از تولید ناخالص داخلی 5 درصد کل کشور است و از تراز میانگین کشوری پایین تر است .
گلشیرازی تاکید کرد:سازمان های دولتی بایستی تلاش کنند  که زمینه فعالیت بنگاه های اقتصادی را در شرایط مناسب فراهم کنند تا علاوه بر رونق تولید شاهد کاهش  نرخ بیکاری باشیم.
وی صادرات را یکی از رویکردهای موثر رونق تولید برشمرد و گفت:خوشه سازی صادرات و هدف گذاری و برنامه ریزی برای صادرات به کشورهای هدف می تواند واحدهای تولیدی را فعال تر سازد.
حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس شورای اسلامی در این جلسه خواستار توجه همه بخش ها  به 28 شاخص  کسب و کار استان شد و گفت:تغییر بخش نامه ها و نوسانات قیمت مواد اولیه دو چالش جدی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان است.
وی خواستار تمرکز شورای گفتگو بر اولویت های استان در بهبود شاخص های کسب و کار شد و گفت:موانع تولید و کسب وکار در شورای گفتگو باید مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.
نعمت الله اکبری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در این جلسه از راه اندازی پرتال اطلاعات و آمار استان اصفهان به زودی خبر داد  و گفت:در این پرتال کلیه اطلاعات اقتصادی استان اهم از سازمان های دولتی و بخش خصوصی در سطوح مختلف دسترسی ارایه می شود.
 
محمد محمدی معاون قضایی دادگستری استان اصفهان با اشاره به تشکیل شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در این استان در سال های اخیر گفت: دردهای فعالان اقتصادی استان را شناخته ایم و راه درمان آنها نیز در این شورا بیان می شود اما همچنان مشکلات پابرجاست.
وی اظهارداشت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان اصفهان به این موضوع متمرکز شود که چرا درد فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی درمان نشده است.
وی افزود: در اختیار داشتن اطلاعات آماری یکی از مهمترین عواملی است که می تواند به برنامه ریزی برای حل مشکلات اقتصادی کمک کند و تا زمانی که این اطلاعات در اختیار نباشد نمی توان برنامه ریزی صحیح و اصولی انجام داد.
معاون قضایی دادگستری اصفهان با اشاره به اینکه عده ای به بهانه محرمانه بودن مانع ارایه این اطلاعات آماری می شوند، تصریح کرد: باید کارگروهی برای جمع آوری و در اختیارگرفتن این اطلاعات آماری تشکیل شود
بهرام سبحانی مشاور اقتصادی استاندار اصفهان در این جلسه گفت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید در جهت بهبود  شاخص های محیط کسب و کار حرکت کرد و مهمترین پیش نیاز آن وجود آمار و اطلاعات دقیق از وضعیت کسب و کار استان است.    
سیدرسول رنجبران عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار تعیین شاخص برای کاهش بیکاری و رونق تولید در استان شد و گفت:برای کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری بایستی پروژه مشترکی بین دولت و بخش خصوصی استان تعریف شود.
گفتنی است در این جلسه گزارش کمیته پیگیری از اجرای مصوبات جلسات 57 و 58 شورا مرتبط با اتحادیه مراغداران و انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده های لبنی پاستوریزه و همچنین بررسی اقلام و اطلاعات آماری جدید مورد نیاز سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی موضوه ماده 6 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار ارایه شد.
آلبوم تصاویر 90061-1-1398