تاریخ : شنبه 28 مهر 1397
کد 2184

در نشست هم اندیشی « گذار از بحران، راهکارهای بهبود کسب و کار» عنوان شد:

رفع عمده مشکلات تولید و اشتغال کشور با دلار 9450 تومانی / بحران ارزی موجود در کشور حل شدنی است

عضو هیات علمی دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی در نشست هم اندیشی « گذار از بحران، راهکارهای بهبود کسب و کار» دلار 9450 تومانی را بستر مناسبی برای رفع عمده مشکلات تولید و اشتغال کشور عنوان و تاکید کرد: بحران ارزی موجود در کشور حل شدنی بوده و زمان پیک هر بحران در کشور 9 ماه است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان مرتضی بیشه رییس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار در آغاز این نشست با انتقاد از نوسانات ارزی و شرایط نابسامان اقتصادی کشور در ماههای اخیر گفت: متاسفانه فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در این شرایط سردرگم بوده و توانایی تصمیم گیری مناسب در زمینه تولید و فروش خود را نداشته اند. وی تشدید نوسانات ارزی را سبب خارج شدن تولید از رقابت پذیری دانست.
رییس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار افزود: در اقتصاد ایران هیولای بزرگی بوجود آمده است که نفوذ وسیعی در سیاست، قانونگذاری و حتی پیکره دولت دارد که اجازه حل و فصل چالش های اقتصادی کشور را به رغم  عزم حاکمیت برای مرتفع ساختن آن را نمی دهد. بیشه مشخص شدن آینده بازار ارز را به دلیل تاثیر گذاری زیاد آن در قیمت مواد اولیه و بهای تمام شده محصولات برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشور و استان بسیار مهم دانست و تصریح کرد: آشنایی با سرانجام بازار ارز و روش مناسب فعالیت در این شرایط  برای فعالان اقتصادی بسیار حیاتی است و کمیسیون بهبود فضای کسب و کاربا توجه به ضرورت و اهمیت موضوع تلاش نمود با دعوت از اقتصاددانان برجسته کشور بستر آشنایی بیشترفعالان اقتصادی با فضای امروز اقتصاد کشور و دستیابی به راهکار مناسب فعالیت در شرایط بحرانی موجود را فراهم نماید.
محمد حسین ادیب، پژوهشگر و مشاور  اقتصادی در این نشست با بیان اینکه نظام بانکی کشور در ده سال گذشته به جای پرداخت نرخ سود 7 درصد، بصورت میانگین 20 درصد سود پرداخت نمود گفت: این در حالی است که 80 درصد سپرده های نزد بانک ها عملا گردش نداشته و بانک ها در این زمینه بسیار متضرر شده اند و بدهی عظیمی به سپرده گذاران پیدا کرده اند.
این عضو هیات علمی دانشگاه تعیین نرخ بهره بالا بصورت طولانی در اقتصاد را سبب حذف شرکت های با بهره وری پایین دانست و تصریح کرد: نه تنها نرخ بهره بالا سبب تعطیلی بنگاههای با بهره وری پایینی که از بانک ها استقراض کرده اند خواهد شد بلکه حتی بنگاههای با بهره وری پایین فاقد بدهی بانکی نیز عملا تعطیل خواهند شد.  
ادیب با انتقاد از تحلیل های نادرست در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی در زمینه اقتصاد کشور افزود: متاسفانه در اغلب این تحلیل ها در بیان ریسک ها و چالش های موجود اغراق شده و عملا زمینه یاس در شهروندان و فعالان اقتصادی را فراهم نموده است در حالی که با وجود همه چالش ها، اقتصاد کشور از توان لازم برای عبور از این بحرانها برخوردار است. وی با اشاره به ارزش تولیدات پارس جنوبی  که به میزان 108 میلیارد دلار در سال است گفت: ارزش ریالی این تولید معادل با کل طلب  شهروندان از نظام بانکی است. وی وخامت اوضاع اقتصاد کشور را به اندازه ای که اعلام می شود ندانست و عنوان کرد: کل تقاضای سفته بازی ارز در کشور حدود 20 میلیارد دلار در سال است که این رقم در مقابل 184 میلیارد دلار ارزش سالانه تولیدات نفتی  کشور و 47 میلیارد دلار ارزش تولیدات پالایشگاهی و ... بسیار ناچیز است و قابلیت مدیریت این بازار وجود دارد. این پژوهشگر اقتصادی در ادامه دوام تولید در کشور را با توجه به افزایش فضای رقابتی در اقتصاد جهانی مستلزم سه شرط دانست. ادیب نخستین شرط را تولید با تکنولوژی نسل چهارم عنوان کرد و گفت : متاسفانه اکنون 80 درصد صنایع کشور از موج دوم تکنولوژی استفاده می کنند که باید هرچه سریعتر به سمت  ارتقاء تکنولوژی حرکت نمایند.  وی دومین شرط را تولید بر اساس صرفه اقتصادی نسبت به مقیاس یا تولید انبوه دانست و تصریح کرد: تولید اگر از سطحی پایین برخوردار باشد، از بهای تمام شده بالا و قدرت رقابت پذیری پایینی خواهد داشت که در نهایت این تولید کننده از بازار خارج خواهد شد. عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان قابلیت رقابت پذیری در سطح بازارهای جهانی را سومین شرط بقای بنگاه های اقتصادی ذکر کرد.  
ادیب بزرگترین رقیب فعالان اقتصادی کشور را گذشته آنها دانست و تاکید کرد: با توجه به تغییر ماهیت اقتصاد، چنانچه فعال اقتصادی بخواهد روند گذشته خود را ادامه دهد بدون شک با مشکل مواجه خواهد شد و در نتیجه ضروری است متناسب با تحولات اقتصادی داخل و خارج فعالیت خود را به روز رسانی نماید.
وی برخورداری از هوش مالی، اقتصادی و فروش را شرط موفقیت فعالان یا بنگاههای اقتصادی عنوان و تصریح کرد: اغلب بنگاه های اقتصادی که با بحران مواجه شده اند از این سه شرط برخوردار نبودند که با استخدام نیروهای خبره یا اخذ مشاوره می توان بر این کاستی غلبه نمود.
این پژوهشگر اقتصادی شرایط جدید اقتصاد کشور را به نحوی دانست که بنگاه های اقتصدی باید به منظور موفقیت از مزیت های زیر برخوردار باشند: اول اینکه بتوانند از 80 درصد رقبای خود مواد اولیه و کالاهای واسطه ای را ارزانتر خریداری نمایند و دوم بتوانند نسبت به 80 درصد رقبای خود ارزانتر بفروشند و سوم اینکه گردش مالی و فروش آنها از 80 درصد رقبای خود بیشتر باشد. ادیب تصریح کرد: متاسفانه بخش عمده ای از بنگاههای اقتصادی از شرایط فوق برخوردار نیستند و بقای آنها تاکنون به دلیل دریافت یارانه انرژی یا اخذ تسهیلات و عدم بازپرداخت آن بوده است که در سالهای آینده امکان بقای آنها محتمل نخواهد بود.  وی در ادامه تحولات اخیر بازار ارز را ناشی از تلاش کشور جهت آمادگی برای اجرای قوانین FATF عنوان کرد و گفت: کشور عملا از شرایط سنتی نظام مبادلات و تامین ارز خود که از طریق صرافی ها بوده خارج شده و هنوز آمادگی  و بسترلازم برای شرایط نوین در کشور ایجاد نشده است که به همین دلیل تامین ارز با چالش های بزرگی مواجه بوده است.
این مشاور اقتصادی زمان پیک هر بحران در کشور را حداکثر 9 ماه دانست و افزود: در آینده بطور حتم از این بحران عبور خواهیم کرد و توافق با آمریکا، کاهش نرخ سود بانکی یا ورشکستگی بانک ها و حتی حذف یارانه های انرژی می تواند به کاهش نرخ ارز در کشور منجر شود.
 
ادیب  در پایان اولویت اول اقتصاد کشور را  اشتغال دانست  و افزود: در  گذشته با پایین نگهداشتن  نرخ  ارز عملا برای کشور چین اشتغال ایجاد نمودیم این در حالی است تا توجه به تفاوت نرخ تورم ایران و آمریکا، ارزش ذاتی دلار 9450 تومان است و در صورت واقعی سازی نرخ ارز بیش از دو سوم مشکل اشتغال کشور حل خواهد شد اما دلار 12000 تومانی سطح رقابت در کشور را بیش از حد افزایش خواهد داد و نرخ دلار بالاتر این مقدار برای کشور بحران زا خواهد بود.   لازم به ذکر است این نشست به همت کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
 
 
آلبوم تصاویر b81-7-1397