تاریخ : پنجشنبه 19 مهر 1397
کد 2164

رييس خانه صنعت،معدن و تجارت ايران تاكيد كرد:

سهل آبادي: مالیات بر ارزش افزوده کمر تولیدکنندگان را شکست

از سال ١٣٨٧ قصه پرغصه مالیات بر ارزش افزوده در ایران کلید خورد، هدف از مالیات بر ارزش افزوده ایجاد درآمد پایدار و رونق اقتصاد ملی بود، اما هرچه پیش رفت زنجیری تنگ به دست و پای تولیدکنندگان شد تا جایی که بسیاری از تولیدکنندگان یکی از علل تعطیلی فعالیت خود را همین امر می‌دانند.
سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارمی‌کند در این باره می‌گوید: بحث مالیات به ویژه مالیات بر ارزش افزوده از مدتها قبل بین تولیدکنندگان و اصحاب کار و تولید یک هیاهو و دغدغه خاصی ایجاد کرده است.
سهل‌آبادی افزود: ۱۰سال از وجود قانون مالیات بر ارزش افزوده‌ای می‌گذرد که در بخش تولید، کمر تولیدکنندگان را شکسته است.
وی ادامه می‌دهد: طی چند سال اخیر که کشور ما در شرایط رکود به سر برد و تحریم، تورم و هدفمندی یارانه‌ها را داشتیم، دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیز به این مسائل اضافه شد و  دغدغه‌های جامعه کار و تولید را افزایش داد.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: زمانی باید مالیات بر ارزش افزوده را در نظر گرفت که تولیدکننده محصولات خود را در مدت هشت ماه به فروش برساند، ولی هر سه ماه یکبار باید با مالیات تسویه حساب انجام شود در غیر این صورت جرایم گریبانگیر او خواهد شد؛ در و اقع باید مالیات را از زنجیره آخر مصرف کننده دریافت کنند.
وی با اشاره به نحوه دریافت مالیات در بخش طلا و جواهر، اضافه می‌کند: در خصوص طلا مذاکراتی انجام دادیم تا مالیات بر ارزش افزوده بر دستمزد محاسبه شود نه در کل قیمت طلا، اما توجهی به این اعتراض‌ها صورت نگرفت.
سهل‌آبادی به ایرادهایاجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره و تصریح می‌کند: درتمام دنیا مصرف کننده نهایی مالیات پرداخت می ‌ کند، اما در کشور ما به دلیل مطالعات کم درباره قانون، بازار را به ناگهان با اعتراض رو به رو کرده و بهرغم مشاهده  مشکلات اقتصادی، گویا جایی آرام تر و مطیع ‌ تر از بخش تولید نبود، از این رو پرداخت مالیات را به دوش تولیدکنندگان انداختند.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح می‌کند: کجای دنیا گفتند تولیدکننده که هنوز به حق خود در فروش محصولات نرسیده، به مسئولان برای پرداخت اقساطی مالیات التماس کند؟
وی ادامه می‌دهد: صندوق های پوز باید در تمام فروشگاه ها نصب و رعایت شود، همچنین مسئولان مالیاتی آن را دنبال کنند نه اینکه تنها دغدغه وصول مطالبات از صنعت و تولید را داشته باشند.
سهل‌آبادی با بیان اینکه فشارهای مالیاتی بر تولید کنندگان باید کاهش پیدا کند، اظهار می کند: تقسیط در پرداخت مالیات مشکلی را از تولیدکننده کم نمی کند، یکی از مشکلات واحدهای تولیدی اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان است که باید از طریق صندوق‌های پوز انجام شود.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح می کند: از یکم فرودین ماه سال گذشته تا ۳۰ شهریور ۹۷ در صنوف مختلف فروشگاه ‌ های زیادی تعطیل شدند، به عنوان مثال از ۱۲۶ واحد اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل، ۵۷ واحد صنفی ابزار فروش تعطیل شده و در صنعت تنها ۲۰ درصد واحدها فعال هستند، این آمار بیانگر آن است که باید نسبت به وضعیت مالیات دقت بیشتری شود.