تاریخ : يکشنبه 15 مهر 1397
کد 2158

نماگر سهولت استفاده از برق

انجام کسب و کار2018

انجام کسب و کار 2018 پانزدهمین دوره گزارش های سالیانه است که به بررسی آیین نامه هایی می پردازد که باعث افزایش و یا محدودیت فعالیتهای تجاری می شود. انجام کسب و کار شاخصهای کمّی قابل مقایسه ای در زمینه آیین نامه های کسب و کار و حمایت از حقوق مالکیت در 190 کشور جهان – از افغانستان تا زیمباوه – را در طول زمان ارائه می دهد.
مقدمه :
انجام کسب و کار 2018 پانزدهمین دوره گزارش های سالیانه است که به بررسی آیین نامه هایی می پردازد که باعث افزایش و یا محدودیت فعالیتهای تجاری می شود. انجام کسب و کار شاخصهای کمّی قابل مقایسه ای در زمینه آیین نامه های کسب و کار و حمایت از حقوق مالکیت در 190 کشور جهان – از افغانستان تا زیمباوه – را در طول زمان ارائه می دهد.
1- انجام کسب و کار جنبه هایی از آیین نامه ها را می سنجد که 11 حوزه از حیات یک کسب و کار را تحت تأثیر قرار می دهد. ده مورد از این حوزه ها در رتبه بندی امسال انجام کسب و کار قرار دارد که عبارتند از: راه اندازی کسب و کار، اخذ مجوزهای ساخت و ساز، دریافت انشعاب برق، ثبت دارایی ها، اخذ اعتبارات، حمایت از سرمایه گذاران خرد، پرداخت مالیات، تجارت خارج از مرزها، اجرای قراردادها و حل و فصل ورشکستگی ها. انجام کسب و کار ویژگی های آیین نامه بازار کار را نیز می سنجد که در رتبه بندی امسال قرار نمی گیرد.
2- داده های انجام کسب و کار 2018 به تاریخ اول ژوئن 2017 مربوط می شود. این نماگر ها به منظور تجزیه و تحلیل نتایج اقتصادی و مشخص کردن این که کدام یک از اصلاحات آیین نامه های کسب و کار در کجا و چرا ثمربخش بوده است مورد استفاده قرار می گیرد.
3- به منظور سنجش جنبه های آیین نامه های تجاری از 11 مجموعه شاخص استفاده می شود.
4- شیوه های خوب نظارتی در اقتصادهای پردرآمد سازمان توسعه و همکاری اقتصادی ( OECD ) و اقتصاد اروپا و آسیای مرکزی متداول تر است.
5- در بین مناطقی که مورد سنجش انجام کسب و کار قرار گرفته اند کشورهای جنوب صحرای آفریقا بیشترین تنوع را در عملکرد دارند. موریس در رده 25 ام و سومالی در رده 190 ام قرار می گیرد.
منطقه جنوب آسیا در بین 50 رتبه برتر جهان در سهولت انجام کسب و کار نماینده ایی ندارد ولی با این وجود هندوستان از 10 اقتصادی است که پیشرفت بسیاری در مناطق انجام کسب و کار داشته است. اروپا، آسیای مرکزی، آسیای جنوبی و کشورهای جنوب صحرای آفریقا کشورهایی هستند که بیشترین سهم را در اصلاحات اقتصادی انجام کسب و کار 2018 دارا هستند. بحران ها فرصت هایی برای اصلاحات هستند و همواره مناطقی که مورد سنجش انجام کسب و کار قرار می گیرند، زمان که نابسامانی مالی در آن ها به وجود می آید، اقتصاد آن مناطق تمایل بیشتری به انجام اصلاحات نظارتی دارند. انجام کسب و کار 11 حوزه از آیین نامه های کسب و کار را در 190 کشور جهان مورد سنجش قرار می دهد. ده مورد از این حوزه ها - راه اندازی کسب و کار، اخذ مجوزهای ساخت و ساز، دریافت انشعاب برق، ثبت دارایی ها، اخذ اعتبارات، حمایت از سرمایه گذاران خرد، پرداخت مالیات، تجارت خارج از مرزها، اجرای قراردادها و حل و فصل ورشکستگی ها – در نمره فاصله تا مرز (DTF) و رتبه بندی سهولت انجام کسب و کار  قرار می گیرند. انجام کسب و کار  ویژگی هایی از آیین نامه های بازار کار را نیز می سنجد که در این دو سنجش قرار نمی گیرد. انجام کسب و کار  به چهار منبع اصلی اطلاعات وابسته است: قوانین و مقررات مربوط، پاسخگویان انجام کسب و کار، اقتصادهای تحت پوشش و کارکنان منطقه ای گروه بانک جهانی. در 15 سال اخیر بیش از 43000 متخصص در 190 کشور جهان به اطلاعاتی که نماگرهای انجام کسب و کار ارائه می دهند کمک کرده اند.