تاریخ : دوشنبه 2 مهر 1397
کد 2134

در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

نهال و پیوندک سالم مهمترین نهاده باغبانی است/ در سال 96 تعداد 1.3 میلیون پیوندک در استان اصفهان تولید شده است

پنجمین جلسه کمیسیون کشاورزی،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با حضور معاون باغبانی و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و بررسی اقدامات انجام شده در تولید نهال گواهی شده و تولید به روش (عملیات خوب کشاورزی )GAP در تالار هیات نمایندگان اتاق اصفهان برگزار شد.
کیفیت نهال  مهمترین نهاده بخش باغبانی است
مجید جبل عاملی نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازگانی اصفهان  در این جلسه گفت:در کشورهای دارای صنعت باغبانی پیشرفته نظام گواهی نهال از جایگاه ویژه ای برخوردارست .این نظام تضمین کیفیت نهال یعنی مهمترین نهاده بخش باغبانی را تحت پوشش قرار می دهد.
وی افزود:در این فرایند مواد اولیه تکثیری برای تولید نهال از لحاظ اصالت ژنتیکی کاملا تثبیت شده و از نظر سلامت عاری از هر گونه بیماری خطرناک است .
جبلی عاملی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:برای احداث باغ مادری درختان میوه ،تهیه و تامین مواد گیاهی سالم و اصیل از اهمیت برخوردار است و کمیسیون کشاورزی آماده همکاری با تشکلهای کشاورزی استان برای فرهنگسازی استفاده از این قبیل نهال است
در سال 96 تعداد 1.3 میلیون پیوندک در استان اصفهان تولید شده است
اصغر محسن زاده کرمانی  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این جلسه از اجرای طرح محصولات گواهی شده با استفاده از نهال و پیوندک سالم در استان خبرد اد و گفت:نخستین باغ مادری با هدف تولید نهال ،پیوندک و پایه سالم  در استان اصفهان راه اندازی شده است.
وی اظهار داشت:در سال 96 تعداد 1.3 میلیون پیوندک در استان اصفهان تولید و بیش از 30 درصد ان در استان توزیع و مصرف شد.
وی از برخورد سازمان جهاد کشاورزی با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان غیرمجاز نهال و پیوندک خبرداد و گفت:60 مرکز عرضه نهال  غیرمجاز بازرسی و با عرضه کنندگان برخورد قانونی شد.
محسن زاده کرمانی در ادامه تولید محصولات سالم عاری از نیترات و فلزات سنگین در دستور کار سازمان جهادکشاورزی عنوان کرد.
تعدد باغ های مادری  به تنوع ژنتیکی در تولید محصولات باغی کمک می کند
احمد رضا رئیس‌زاده مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان در این جلسه با تولید نهال شناسه دار در استان گفت:باغ مادری با هدف تامین و تدارک نهال مورد نیاز استان و سایر استانها از سال  86 با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده و هر ساله نهال بادام،هلو،زردالو،گیلاس و آلو  با استفاده از شیوه های نوین تکثیر و در اختیار کشاورزان قرار می دهد.
وی تصریح کرد:این نهال ها گواهی شده و دارای اصالت وخلوص ژنتیکی است و عاریاز عوامل بیماری زاست .
وی افزود:تعدد این باغ های مادری می تواند به تنوع ژنتیکی در تولید محصولات و استفاده از نهال سالم و اصیل کمک کند.
رییس زاده افزود:در مجموع سطح کل استان محصولات باغی 78752 هکتار با تولید 552000تن و ارزش ریالی 27600 میلیارد ریال برآورد می گردد.
وی ویژگی نهال گواهی شده را  اصالت و خلوص ژنتيكي،سلامت و عاري بودن از عوامل بيماري زا،استاندارد و مشخصات ظاهري مناسب سازگاري با شرايط منطقه برشمرد.
تولید محصولات کشاورزی به روش GAPفاز اول پیاز
مسایلی کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این جلسه گفت: محصول سالم محصولی که عاری از عناصر و ترکیبات سمی و الاینده بوده ویا با رعایت حداکثر باقی مانده مجاز   MRLsتولید شده باشد.این تولید می تواند براساس دستورالعمل هایی از جمله GAPها (GOOD AGRICULTURAL PRACTICES))باشد.
وی تصریح کرد:محصول ارگانیک یا کشاورزی زیستی که نتیجه اعمال دستورالعمل ها وروش های است که منجر به تولید محصولی عاری از عناصر وترکیبات سمی والاینده میباشد. به قسمی که تمام شرایط اکوسیستم را رعایت نموده است .
وی افزود:محصول طبیعی عاری از بقایای مواد شیمیایی بوده و حاصل تولید در مناطق طبیعی ودست نخورده است.
وی تاکید کرد:استفاده بي رويه از كودهاي شيميايي و سموم دفع آفات در كشور و باقي ماندن اين تركيبات در محصولات سبب شده است تا يكي از اصلي ترين راهبردهاي مهم توسعه كشاورزي در كشور در وهله اول افزايش سطح سلامت جامعه با اولويت تولید محصول سالم باشد.
 مسایلی خاطر نشان کرد:هدف نهايي اجراي برنامه توليد سالم در كشور سوق دادن داوطلبانه كشاورزان به سمت توليد محصول سالم با استفاده ازامكانات غير دولتي است به نحوي كه برنامه بطور داوطلبانه ادامه يافته و كشاورزان به اين باور برسند كه به منظور ايجاد اطمينان خاطر در بين مصرف گنندگان بايد به توليد محصول سالم روي آورده و به عرضه آن در بازار بپردازند.
احمدرضا همتی عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار ایجاد انگیزه و مشوق برای کشاورزان استان برای استفاده از نهال های باغ مادری شد.
آلبوم تصاویر 4091-6-1397