تاریخ : دوشنبه 26 شهريور 1397
کد 2128

رييس خانه صنعت،معدن و تجارت ايران تاكيد كرد:

سهل آبادي: حفظ اشتغال موجود يكي از شاخص هاي مهم جذب سرمايه است.

دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود که از محل افزایش حامل‌های انرژی ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار به اشتغال زايي اختصاص یابد.با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت پیش از شرایط کنونی اقتصادی ایران اقدامی برای این کار نکرد و اکنون دیگر شرایط اقتصادی به گونه‌ای نیست که دولت بتواند این مبلغ را از صندوق توسعه ملی برداشت کند.
سيد عبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره شرایط اقتصادی کشور و لزوم حفظ اشتغال کنونی به «گسترش صنعت» گفت: متاسفانه در برخی از موارد اهمیت حفظ اشتغال موجود فقط در حوزه اشتغالزایی بررسی می‌شود. هر چند ‌اشتغالزایی در بطن خود موضوع بسیار مهمی است و نمی‌توان از کنار آن عبور کرد اما حاشیه‌هایی نیز دارد که اکنون می‌تواند به بهبود فضای ذهنی مردم و سرمایه‌گذاران کمک کند.
سهل‌آبادی با بیان اینکه حفظ اشتغال موجود یکی از شاخص‌هایی است که در جذب سرمایه اهمیت زیادی دارد، افزود: در صورتی که اشتغال دائم از بین برود و اشتغال جدید‌ جایگزین شود، سرمایه‌گذار تمایلی برای راه‌اندازی پروژه‌ نخواهد داشت. علاوه‌بر این، افراد زمانی که دائم بیکار می‌شوند و دوباره کار پیدا می‌کنند تعلقی به محل کار خود نخواهد داشت و این موضوع تاثیر مستقیم بر بهره‌وری دارد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت معتقد است که دولت باید از تمام توانش استفاده کند تا اشتغال موجود حفظ شود. هرچند شرایط کنونی اقتصاد کشور اجازه افزایش نرخ حامل‌های انرژی را نمی‌دهد و زمینه‌ای برای اجرای تبصره ۱۸ وجود ندارد اما راه‌های حمایتی دیگر بسته نیست. شرایط اقتصادی امروز نشان می‌دهد دولت اگر سیاست‌های آزمون و خطا را رها کند، تولید روی ریل ثبات قرار می‌گیرد و می‌توان برای حفظ اشتغال برنامه‌ریزی کرد. رفتارهای اخیر دولت متاسفانه قدرت تصمیم‌گیری را از همه گرفته و در گام نخست باید تاثیر این موضوع برطرف شود.