تاریخ : يکشنبه 4 شهريور 1397
کد 2089

عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران و آلمان گفت:

رنجبران: اتاق ايران و آلمان براي مقابله با تحريم ها ، برنامه هاي مناسبي پيش بيني كرده است.

اولين جلسه كميسيون ارتباطات اتاق‌هاي اتاق بازرگاني ايران و آلمان روز يكشنبه ٢٨ مرداد به رياست دكتر رسول رنجبران در اين اتاق برگزار شد.
اولين جلسه كميسيون ارتباطات اتاق‌هاي اتاق بازرگاني ايران و آلمان روز يكشنبه ٢٨ مرداد به رياست دكتر رسول رنجبران در اتاق بازرگاني ايران و آلمان برگزار شد. در اين جلسه كه تعدادی از روسای اتاق‌های شهرستان‌ها و اتاق‌های مشترك حضور داشتند. رئیس کمیسیون گزارشی پیرامون فعالیت‌های اتاق، ساختار سازمانی و ارکان آن و همچنین هدف از تشکیل این کمیسیون ارائه کرد.
وي با اشاره به وضعيت اقتصادي كشور و تحريم هاي پيش رو گفت: طبیعی است که حجم بالای مراودات تجاری با خارج از کشور، به ویژه واردات، زمینه ایجاد وابستگی به تولیدات خارجی را فراهم می سازد. این موضوع در شرایط تنگنای مالی و ارزی می تواند بستر ساز تشدید التهابات ارزی باشد و نهایتاً به افزایش تورم و گرانی دامن زده و موجب کوچکتر شدن سفره مردم شود. در شرایط عادی و پایدار، صادرات کشور به اندازه ای است که نیازهای ارزی جامعه را به طور کامل پوشش دهد؛ اما در شرایط تحریمی وضعیت بسیار متفاوت خواهد بود. بنابراین باید این اصل مهم و حیاتی را چراغ راه خود قرار داد که کالاهای اساسی و راهبردی مبتنی بر منابع و توانمندی داخلی باشد. از سوی دیگر وابستگی بیش از حد صنایع و بنگاه های داخلی به فناوری و تکنولوژی خارجی باید از طریق گسترش واحدهای تحقیق و توسعه و ارتباط میان دانشگاه و صنعت بر طرف گردد. در این بخش دولت می تواند با اتخاذ سیاست های مبتنی بر توسعه اقتصاد دانش بنیان به توسعه اقتصاد کشور و کاهش وابستگی به تولیدات خارجی کمک نماید.
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني اصفهان افزود:یکی از اقدامات موثر در راستای کاهش اثربخشی تحریم ها، بهره گیری از دیپلماسی اقتصادی و استفاده از ظرفیت های حقوقی برای طرح دعوا در محاکم بین المللی علیه تحریم های غیرقانونی و نیز کنترل افکار عمومی برای مقابله با عملیات روانی رسانه های معاند است. یافتن متحدان و شرکای جدید در فضای بین المللی در کاهش اثر بخشی تحریم ها بسیار موثر است، چراکه از اجماع بین المللی علیه ایران جلوگیری می شود و هزینه های کشورهای تحریم کننده را افزایش می دهد. اتاق ايران و آلمان در همين راستا براي مقابله با تحريم ها ، برنامه هاي مناسبي پيش بيني كرده است.
در ادامه اين جلسه پيرامون موضوعات و مسائل مختلف مرتبط با فعاليت‌های اتاق ايران و آلمان و همچنين مناسبات اقتصادی بين دو كشور ايران و آلمان بحث و تبادل نظر انجام شد.از جمله موضوعات بحث شده در جلسه مي توان به نحوه مبادلات پولی بين دوكشور،نحوه اخذ رواديد آلمان، نحوه استفاده بهینه از پتانسيل‌های اتاق‌های شهرستان‌ها و اتاق‌های مشترك و نيز چگونگی تعامل بهتر و بيشتر بين اعضای اتاق ايران و آلمان با اتاق‌های شهرستان‌ها اشاره كرد.