تاریخ : شنبه 3 شهريور 1397
کد 2086

در شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي استان اصفهان:

شافعي: قدرت و اختيارات دولت به استان ها تفويض شود/ مهرعليزاده: اعتماد به مديران استاني اندك است/ رناسي: بيش از ٧٠ درصد مصوبات استاني شوراي گفتگو اجرايي شده است

شصت و چهارمين شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي استان اصفهان با حضور رييس و اعضاي هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران، استاندار، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان بخش خصوصي اين استان برگزار شد.
غلامحسين شافعي رييس اتاق بازرگاني ايران در شصت و چهارمين نشست شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصيي استان اصفهان ضمن تقدير از فعاليت هاي استاندار اصفهان، گفت: هر اقدام و برنانه ريزي مثبتي كه در استان خراسان انجام شده است در آن رد پايي از دكتر مهرعليزاده كه زماني استاندار آن استان بودند، وجود دارد.
شافعي افزود: نقش استان اصفهان در تشكيل شوراي گفتگو بسيار پررنگ بوده است و جا دارد از تلاش و پيگيري نمايندگان اين استان به خصوص دكتر فولادگر قدرداني نمايم.  
وي به توزيع قدرت و اختيارات دولت در استان ها اشاره كرد و گفت: اين موضوع در طي چهار سال گذشته در اتاق بازرگاني ايران در حال پيگيري است و مطالعات ما نشان مي دهد،توسعه اقتصادي و تقسيم امكانات بدون توجه به مسائل جغرافيايي، قوميتي و طبيعي صورت مي پذيرد و متاسفانه يك نسخه واحد براي كل كشور ارائه مي گردد.  
شافعي تاكيد كرد:از ديدگاه بخش خصوصي بايستي قدرت دولت به استاندارها و حتي روساي سازمان ها در استان ها تفويض شود و البته نگاه استانداران نيز بايستي از نگاه هزينه اي به نگاه توليد ثروت تبديل شود و اگر اين تفويض صورت پذيرد، توسعه منطقه اي مناسبي در كشور محقق مي شود.
رييس اتاق بازرگاني ايران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره وضعيت اقتصادي كشور گفت: در شرايط خاص امروز يكي از مسائلي كه بايد مد نظر قرار گيرد، افزايش اعتماد فعالان اقتصادي به دولت است. اما متاسفانه نتيجه اقدامات عجولانه و غير كارشناسي به افزايش جو بي اعتمادي منجر شده است و اين رويه نه تنها ما را براي مقابله با تحريم ها آماده نمي كند بلكه فضا را به سمت نامناسبي مي برد.
وي ادامه داد: ما اعتقاد راسخ داريم بايستي با سوء استفاده كنندگان و سود جويان به شديدترين نحو برخورد شود، اما آيا برخوردهاي عجولانه اخير به افزايش بي اعتمادي نمي انجامد؟
دبير شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي كشور گفت: ما از لحاظ منابع وضعيت خوبي نداريم اما شيوه توزيع و نحوه مصرف آن ها نيز نتايج مطلوبي در برنداشته است.به عنوان مثال مساله اشتغال خوب درك نشده است و منابع طرح هاي اشتغال زايي زود بازده در تمام دولت ها ، اشتغال قابل توجهي را در پي نداشته است.
شافعي به وضعيت صنعت نيز اشاره كرد وگفت: آمارها نشان مي دهد عليرغم گسترش كمي واحدهاي صنعتي، سياست هاي دولت ها در راستاي حمايت از صنعت گران نمي باشد. بنا به گزارش بانك مركزي سهم تسهيلات اعطاي به بخش صنعت در طي سال هاي ٨٥ تا ٩٥ از ٢٨/٨ به ١٩/٥ درصد كاهش يافته است. اين ميزان در بخش كشاورزي از ١٤/٨ به ٨/٨     و در حوزه صادرات از ١/٥ درصد به ٤/. درصد رسيده است و اين در حالي است كه در اين سال ها بالاترين سهم ماليات را صنعت پرداخت كردن و اين سهم در سال ٩٥ به ٥٥ درصد ماليات كل كشور رسيده است. آيا اين برخورد در راستاي حمايت از صنعت است؟ وي در پايان سخنان خود گفت:اميدورام با توجه به اشتباهات گذشته و نگاه درست به وضعيت موجود ، راهكارهاي صحيحي را براي مقابله با هجوم اقتصادي دشمن اتخاذ كرد.
 محسن مهر عليزاده نيز در اين جلسه با خير مقدم به اعضاي هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران گفت: شوراي گفتگوي استان اصفهان يكي از منظم ترين شوراهاي هاي كشور است و تاكنون تعداد قابل توجهي از مشكلات اقتصادي و صنعتي كشور را بررسي و مرتفع نموده است.
وي با اشاره به شرايط كشور گفت: اعتماد به مديران استاني اندك است. اختيارات استانها از دولت نهم به بعد كاهش يافته است و برگردندان آن نيز در حال حاضر به كندي صورت مي پذيردو به همين جهت  ظرفيت ها و مزيت هاي استان ها مغفول مانده است.
وي با ارائه نتايج جلسه فعالان اقتصادي با وزير كشور افزود: در اين جلسه به اين نتيجه رسيديم كه دولت بايد تصميم جدي گرفته و در شرايط اقتصادي فعلي به هموار سازي مسير توليد، استفاده از مزيت هاي نسبي و واقعي سازي توليد بپردازد.
مهر عليزاده ادامه داد: به روزهاي سختري نزديك مي شويم، اما هيچ نگراني وجود ندارد ، ماشرايط سخت تر از اين را هم گذرانده ايم. در جنگ تحميلي با تحكيم پايه هاي انقلاب،حول محور دفاع از كشور به انسجام و وحدت رسيديم و اطمينان دارم جنگ اقتصادي هم اگر خوب دفاع شود،  به انسجام و وحدت مي انجامد.اين شرايط زمان مناسبي است كخ قطع وابستگي به نفت محقق شود و نرخ دلار  تا اين اندازه در اقتصاد تاثير گذار نباشد.
استاندار اصفهان ادامه داد: اگر ما نتوانيم خوب برنامه ريزي كنيم و اين تهديد به فرصت تبديل نشود، قطعا مشكل از ماست زيرا در زمان جنگ نيروهاي بسيجي بي هيچ آموزش و پشتوانه اي در برابر دشمن ايستادگي كردند در حالي كه امروز مديران كشور از پشتوانه علمي و حمايتي خوبي برخوردار هستند.
وي در پايان سخنان خود گفت: براي استان اصفهان با توجه به شرايط خاص آن در جلسات كارشناسي شوراي گفتگو، مشكلات اقتصادي و راه حل هاي خاص استان ، جمع بندي شده و پس از تصويب در جلسه امروز ، به دولت ارائه خواهد شد.
مصطفي رناسي نايب رييس اتاق بازرگاني اصفهان نيز با خير مقدم به رييس و اعضاي هيات رييسه اتاق بازرگاني اصفهان گفت: شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي استان اصفهان از منظم ترين شوراي هاي كشور است كه در سال هاي متوالي به عنوان شوراي گفتگوي برتر مورد تقدير وزارت كشور قرار گرفته است.
وي افزود: اين شورا از ابتداي تشكيل ، ١٤٥ جلسه كارشناسي، ٨٤ جلسه پيگيري مصوبات و ٦٣ جلسه اصلي داشته است و در اين جلسات ٤١٧ مصوبه استاني و ٢٧٨ مصوبه ملي به تصويب رسانده است. براي اين مصوبات ٥٤٣٧ ساعت كار كارشناسي انجام شده و ٧٠درصد از مصوبات استاني اجرايي شده و مابقي در دست اجرا مي باشد.
وي افزود: در شوراي گفتگوي استان اصفهان در هر جلسه ، دو نفر از جوانان برگزيده اتاق به عنوان مهمان دعوت مي گردد تا ضمن ارائه نظرات خود، در جريان مصوبات اين شورا قرار گيرند.
گفتني است در ادامه اين جلسه پيشنهادات كميته كارشناسي شورا در خصوص رفع مشكلات ايجاد شده در فضاي اقتصادي كشور بررسي و پس از اصلاحاتي به تصويب رسيد.
آلبوم تصاویر Baz-3-6-1397-01