تاریخ : دوشنبه 7 ارديبهشت 1394
کد 208

فاطمه مهاجرانی» استاد رشته مدیریت استراتژیک:

عضویت افراد در تشکلهای غیر دولتی (NGO) یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر کشور است

استاد رشته مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران گفت: عضویت افراد در تشکلهای غیر دولتی (NGO) یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر کشور است .

استاد رشته مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران گفت: عضویت افراد در تشکلهای غیر دولتی (NGO ) یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر کشور است .

«فاطمه مهاجرانی»در همایش آموزشی هفتگی اتاق اصفهان با موضوع «سرمایه اجتماعی و تاثیر آن بر کسب و کار» تصریح کرد:در جامعه ایی که سرمایه اجتماعی بالایی دارد انتظار می رود که تشکل های آن قدرتمند و اثرگذار باشد.

وی انواع سرمایه در هر جامعه را شامل سرمایه مالی ،سرمایه فیزیکی،سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی       ( مهارتی)دانست و گفت:سرمایه اجتماعی نوعی سرمایه فکری است که شامل نگهداشت سرمایه انسانی،توسعه سرمایه انسانی و جذب سرمایه انسانی است .

 مهاجرانی افزود:بُعد ساختاري سرمایه اجتماعی الگوي پيوندهاي ميان اعضای  گروه و تركيب سازماندهي اين اعضای  است مثل سلسله مراتب شبكه، تراكم و ميزان همگني گروه يا اعضاي گروه است .

 وی بُعد هنجاري سرمایه اجتماعی را كيفيت تعاملات وارتباط اعضای  در درون يك گروه و  شاخص‌هايي نظير اعتماد و ارتباط متقابل از بخش های آن می باشد.

مهاجرانی بُعد شناختي سرمایه اجتماعی را كمتر قابل اندازه‌گيري دانست و گفت:  مي‌توان آن را ارزش‌هاي مشترك در ميان اعضاي يك گروه دانست که  هنجارها، ارزش‌ها، نگرش، باورها، فرهنگ شهري  را مورد مخاطب قرار می دهد.

وی جنبه های سرمایه اجتماعی را به دو جنبه عینی و جنبه ذهنی تقسیم بندی کرد و گفت:در جنبه عینی شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد و در جنبه ذهنی هنجارهای اجتماعی مثل اعتماد مرد سنجش قرار گیرد.

وی  پل زدن،پیوند زدن،مرتبط کردن و شرکت کردن را چهار نوع از سرمایه های اجتماعی برشمرد وگفت: پیوند زدن  شامل ارتباط برقرار کردن با گروههایی  بدون همکاری با مرزهای بیرونی و  محافل کوچک از مردم همگن است.

مهاجرانی پل زدن را نوعی دیگر از ویژگی سرمایه اجتماعی برشمرد و گفت:روابط افقی،شکل دادن به گروه های ناهمگن،توانایی در ایجاد ارتباط با قسمتهای مختلف جامعه،اثر مثبت این گونه روابط بر ایجاد و انتشار اعتماد و رشد اقتصادی است.

استاد دانشگاه تهران مرتبط کردن را سومین ویژگی سرمایه اجتماعی برشمرد و گفت:اتصال افراد یا گروه ها در موقعیت های مالی یا سیاسی و در جوامع متمدن شهروندان در اتصال با مراکز فعالیت هایی را به صورت جمعی انجام می دهند و در رفاه اجتماعی نقش مهمی ایفا می کنند.

وی شرکت کردن را چهارمین ویژگی سرمایه اجتماعی دانست و گفت::پیوستن های حرفه ای به  اتحادیه های کارگری و گروه های سیاسی که اهداف خاصی را در سازمان ها دنبال می کنند و می توانند رفتارهای کاملا اجتماعی یا ضد اجتماعی در پی داشته باشند .

مهاجرانی شاخص های اندازه گیری سرمایه اجتماعی در دو سطح خردوکلان عنوان کرد و گفت:شاخص های سطح کلان شامل رفتار ارکان دولت،اعتماد بین شهروندان و حکومت،قانونمداری سردمداران حکومتی و شاخص های سطح خرد سرمایه اجتماعی شامل میزان جرم و جنابت،میزان قانون شکنی،وضعیت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ،میزان پرخاشگری،درگیری های خیابانی،میزان خیانت در امانت،میزان چک های برگشتی،میزان مصرف مواد مخدر،وضعیت طلاق،میزان مهاجرت،میزان دعاوی،میزان فرار از پرداخت مالیات ،سرقت و میزان خودکشی است .

آلبوم تصاویر مهاجرانی