تاریخ : دوشنبه 25 تير 1397
کد 2022

در همایش فرصت ها و چالش های صنعتی طلا و جواهر کشور مطرح شد؛

صنعت طلا و جواهر ایران به نیاز بازارهای جهان توجه کند//سیاست بانک مرکزی برای فروش سکه باید تغییر کند/ افزایش نقدینگی مانند ویروس HIV سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد

همایش فرصت ها و چالش های صنعتی طلا و جواهر کشور به همت کمیته فلزات گرانبهای کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا وجواهرات و شرکت نمایشگاه های بین المللی با حضور فعالان طلا و جواهر کشور در سالن همایشهای بین المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
ابراهیم حبیب الهی مسوول کمیته فلزات گرانبهای اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این همایش گفت:هدف از برگزاری این همایش با حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات کشور بررسی راهکارهای اجرایی برای حل مسایل این بخش است .
وی تشکیل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا،نقره و جواهرات استان اصفهان و تشکیل میز طلای کشور در این استان را گامی موثر در حل مسایل این بخش برشمرد و گفت:برگزاری همایش،شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی طلا و جواهر و پیگیری مسایل و مشکلات اعضا از جمله فعالیت های این انجمن طی دو سال گذشته بوده است.  
صنعت طلا و جواهر ایران به نیاز بازارهای جهان توجه کند
جیان لوگی بارتنی (Gianluigi Barretoni) تولیدکننده ماشین آلات طلا و جواهر ایتالیا در این همایش گفت:بازار ایران یکی از بازارهای مهم تولید و فروش طلا و جواهرات است که می تواند نقش مهمی در بازارهای بین المللی  داشته باشد.
وی خواستار تمرکز تولیدکنندگان طلا و جواهرات ایرانی به نیازهای بازارهای جهانی شد و گفت: نوآوری و استفاده از تکنولوژی های روز جواهر سازی می تواند سهم ایران در بازارهای جهانی طلا و جواهر افزایش دهد.
وی حضور در نمایشگاه های بین المللی طلا را سکوی پرتاب طلاسازان ایرانی دانست و گفت:حضور فعال در نمایشگاه ها می تواند علاوه بر معرفی محصولات و بازاریابی زمینه برقراری ارتباط با تولیدکنندگان ماشین آلات به روز این بخش را فراهم کند.
نگاه منفی به صنعت طلا و جواهر کشور آزار دهنده است
ابراهیم آیت محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این همایش گفت: مسایل و مشکلات طلا و جواهر سالهاست از سوی فعالان این بخش همراه با راهکارهای اجرایی گفته شده است ولی گوش شنوایی برای آن شنیدن نبوده است.
وی مالیات بر ارزش افزوده را یکی از مهمترین عواملی تاثیرگذر بر رکود  صنعت طلا و جواهر کشور برشمرد و گفت:نحوه محاسبه این مالیات بر اصل طلا باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنفی این بخش طی 7 سال گذشته  شده است .
محمدولی با اشاره به تامین بیش از 80 درصد مواد اولیه صنعت طلا و جواهر از خارج گفت:تلاطم های ارزی امکان تامین مواد اولیه را از تولیدکنندگان گرفته است .
وی صنعت طلا و جواهرات کشور را دارای قابلیت بالا در طراحی ،تولید و صادرات دانست و گفت:این صنعت می تواند بدون اتکا به دولت اشتغال زایی و ارزآوری کند ولی متاسفانه نگاه های منفی به این صنعت  برای فعالان این بخش آزار دهنده است .
سیاست بانک مرکزی برای فروش سکه باید تغییر کند
سید حجت اللله شفاهی رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات ایران در این همایش گفت:سیاست بانک مرکزی در پیش فروش  سکه باعث برهم زدن تعادل بازار طلا و جواهرات شده است.
وی تصریح کرد:پیش فروش 70 تن سکه بهار آزادی از سوی بانک مرکزی را عامل جذب مردم به بازار سکه و تعطیلی بازار طلای ساخته شده است.
وی تصریح کرد:هر کیلوطلا زمینه اشتغال دو نفر را فراهم می کند و فروش 70 تن سکه به راحتی زمینه اشتغال 140 هزار نفر را از صنعت طلا و جواهر حذف کرده است .
وی افزود:خرید سکه هیچ گردش مالی برای بازار طلا و جواهرات ایجاد نمی کند و بسیاری از واحدهای تولیدی  را به تعطیلی کشانده است .
وی خرید سکه توسط مردم را عامل بلوکه شدن سرمایه های مالی کشور دانست و گفت:بانک مرکزی  باید رویه خود را نسبت به فروش سکه تغییر دهد و اقتصاد کشور را از تمایل به خرید سکه به خرید و فروش طلای ساخته شده تغییر دهد.
 وی وضع مالیات بر ارزش افزوده بر طلای وارداتی را عامل رکود تولید و صادرات مجدد طلا دانست و گفت:وضع 9 درصد مالیات بر طلای وارداتی امکان رقابت با تولیدکنندگان ترکیه را از تولید کنندگان ایرانی گرفته است .
افزایش نقدینگی مانند ویروس HIV  سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد
سید عبدالحسین ساسان استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در این همایش  گفت:رشد نقدینگی بلای جان اقتصاد ایران است که همچنان مانند ویروس HIV وارد بدنه اقتصاد کشور  می شود و  سیستم ایمنی را از کار می اندازد.
وی توضیح داد:متاسفانه  این ویروس HIV در اقتصاد ایران در حال رشد است و در گام نخست باید از ورود و گسترش  این ویروس جلوگیری کرد سپس به درمان آثار آن پرداخت.
وی خواستار برندسازی طلا و جواهرات ایران در بازارهای جهانی شد و گفت:بدون داشتن برند بین المللی نمی توان در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشت و این در حالیست که ایرانیان در عرصه طلا و جواهر جایگاه ویژه ای در بازارهای جهانی دارند.
سیاست های ارزی کشور نباید برای کنترل تورم تدوین شود
امیر رضا حسنی کارشناس اقتصادی در این همایش گفت:از نرخ ارز نباید برای کنترل تورم داخلی استفاده شود بلکه بر اساس مبادلات بین المللی تنظیم شود.
وی  با انتقاد از سیاست های اقتصادی  طی سال های اخیر گفت:این سیاست ها باعث شده که گردش پول در ایران کمتر از سه بار در سال باشد و این در حالیست که در کره جنوبی این نرخ 14 بار و در امریکا 33 بار است.
وی خواستار توجه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات ایران به بسترهای صادراتی شد و گفت:فناوری اطلاعات مسیر رسیدن به بازارهای بین المللی بسیار کوتاه تر و کم هزینه ساخته است و این در حالیست که 46 درصد صادرات چین از طریق دو سایت اینترنتی انجام می شود.
در پایان این همایش از 30 پیشکسوت طلا و جواهرات اصفهان از سوی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان اصفهان تکریم شد.
 
آلبوم تصاویر 4057-4-1397