تاریخ : يکشنبه 24 تير 1397
کد 2021

سایه سنگین صادرات محصولات خام بر اقتصاد اصفهان:

گلشيرازي :صادرات محصولات خام با ارزش افزوده پایین برای اقتصاد استان بازدهی مناسبی ندارد.

رييس كميسيون تجارت اتاق بازرگاني اصفهان گفت: ایران می تواند جزو سه کشور تولید کننده و صادر کننده صنایع دستی جهان باشد اما موانع باعث شده ما به رتبه چهلم صادرات در جهان سقوط کنیم.
مسعود گلشیرازی در مصاحبه با خبرنگار صدا و سيما تاکید کرد:اگر برنامه منسجم در خصوص صادرات محصولات صنایع دستی پیاده شود در بازه زمانی سه ساله می توان به رشد هفت برابری صادرات دست یافت.
وی گفت: ایران می تواند جزو سه کشور تولید کننده و صادر کننده صنایع دستی جهان باشد اما موانع باعث شده ما به رتبه چهلم صادرات در جهان سقوط کنیم.
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با بیان این که ٢٠٠ رشته صنایع دستی جهان متعلق به اصفهان است، افزود: نوسانات ارزی، هزینه گران پست و بالا بودن قیمت تمام شده محصولات رقابت را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان سخت کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اصفهان در صادرات محصولات غیر نفتی با ارزش افزوده بالا توانی دارد، گفت: استان در تولید و صادرات صنایع دستی مزیت های قابل توجه ای دارد اما به ظرفیت های موجود در این بخش توجه ای نشده است.
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با بیان این که به خوشه سازی صادراتی در صنایع دستی توجه ای نشده، افزود: حضور در بازارهای بین المللی نیاز به برند مشخص دارد اما در این مسیر حرکت نکردیم.
وی به نقش شرکت های مدیر صادرات اشاره کرد و گفت: اگر شرکت های متخصص در بحث صادرات صنایع دستی وارد عمل شوند می توانیم در بازارهای بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم و با کشورهای چین و هند رقابت کنیم.
گلشیرازی با بیان این که عمده شرکت های صادرکننده دولتی و شبه دولتی هستند، گفت: دولت ها در سال های گذشته به بخش خصوصی توجه ای نداشتند و همین مسئله باعث شده این بخش در صادرات  نقش پررنگی ایفا نکند.
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان بر ضرورت صادرات محصولات غیرنفتی تاکید کرد و گفت: صادرات محصولات خام با ارزش افزوده پایین برای اقتصاد استان بازدهی مناسبی ندارد.