تاریخ : يکشنبه 30 فروردين 1394
کد 200

بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری ایران در نیجریه

نشست بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در اصفهان و نیجریه با حضور کارشناسان سفارت نیجریه و اعضای شورای همکاری اقتصادی ایران و آفریقا در اتاق اصفهان برگزار شد.

نشست بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در اصفهان و نیجریه با حضور کارشناسان سفارت نیجریه و اعضای شورای همکاری اقتصادی ایران و آفریقا در اتاق اصفهان  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان در این نشست  «علی مگاشی»کاردار سفارت نیجریه گفت:نیجریه کشوری با 170 میلیون نفر جمعیت است که 90 درصد درآمد آن ناشی از صادرات نفت است .

مگاشی تصریح کرد:در این کشور تغییرات اساسی اقتصادی رخ داده است و اکنون یکی از اقتصاد های رو به رشد در افریقا محسوب می شود و فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری خارجی وجود دارد .

وی با اشاره به اولویت های دولت نیجریه در معرفی فرصت های سرمایه گذاری گفت:دولت فدرال معافیت های مالیاتی برای شرکت هایی تعیین کرده که تولید به مقصد صادرات انجام می دهند و یا صنایع جدیدی را تاسیس می کنند.

وی خاطر نشان کرد:این کشور به صنایعی که می تواند مواد خام کشاورزی و زیرشاخه های آن را با توجه به منابع طبیعی غنی نیجریه فراهم کند نیازمند است .

«سعید الذاکرین»مدیر برگزاری نمایشگاه ایران در نیجریه در این نشست گفت:هدف از برگزاری نخستین نمایشگاه توانمندی جمهوری اسلامی در نیجریه معرفی ظرفیت ها ی شرکت های ایرانی و بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در این کشور است.

وی افزود:امیدواریم با ایجاد پتانسیل جدید در افریقا ،شرکت های ایرانی بتوانند بازار هدف خود را از آسیا به آفریقا انتقال دهند.

«علی صفرنورالله»مسول کمیته کنسرسیوم های صنعتی اتاق اصفهان در این جلسه آفریقا را یک فرصت تازه برای صادرات کالا و خدمات برشمرد و گفت:صادرات به کشور جدید کار بسیار سخت دشوار است ولی دور از دسترس نیست .

وی بزرگترین عامل موفقیت در بازار صادراتی جدید داشتن پایگاه یا نمایندگی فعال دانست و گفت:شرکت های اصفهانی با ایجاد یک دفتر در نیجریه می توانند به بازار غرب آفریفا ورودکنند.

 

 «علی اکبر رضایی»معاون اداره آفریقا وزارت امور خارجه در این جلسه گفت: افریقا به دلیل سیاست رسانه های غربی همواره قاره ای فقیر و خطرناک معرفی می شود. مردم فقط نیمه خالی لیوان را نگاه می کنند در حالی که این قاره دارای توانمندیهای بسیاری است.

وی برگزاری نمایشگاه توانمندی جمهوری اسلامی ایران در خردادماه سال آینده در لاگوس مرکز تجاری نیجریه را فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت های اقتصادی استان اصفهان برشمرد و گفت: آفریقا فقط بیماری ابولا،کودتا و جنگ نیست بلکه فرصت های اقتصادی است که باید از آن بهره برد.

وی از آمادگی سفارت خانه های ایران در کشورهای آفریقا برای ارایه خدمات مشاوره ای به فعالان اقتصادی خبر داد.

وی افزود:هر زمان ایران نمایشگاهی تجاری در کشور دیگر برگزار می کند سال آینده میزان تبادلات با آن کشور افزایش می یابد و به همین دلیل باید از برگزاری رویداد نمایشگاه در کشورهای خارجی حمایت کرد.

رضایی خواستار اعزام هیات تجاری ایرانی به کشورهای آفریقایی با هدف شناسایی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری شد.

وی تاکید کرد:در وزارت امور خارجه روابط ایران با کشورهای افریقایی به صورت هفتگی رصد می شود و فعالان اقتصادی می توانند از آخرین اخبار و گزارش کشورها از طریق وزارت امور خارجه و سفارت خانههای ایران اطلاع پیدا کنند.

«محمدرضا فقیهی»دبیر کل شورای همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا در این جلسه با اشاره به ظرفیت های اقتصادی آفریقا گفت:مرکز تجاری ایران در نیجریه به عنوان دومین مرکز تجاری ایران در آفریقا به شمار می آید که می تواند نقش موثری در توسعه مبادلات تجاری داشته باشد.

وی نیجریه را بزرگترین کشور غرب آفریقا دانست و گفت:نیجریه می تواند  وی مهمترین مشکل تعاملات تجاری ایران با آفریقا را حمل و نقل برشمرد و گفت:کشتیرانی ایران خط ویژه ای برای آفریقا در نظر نگرفته است . این در حالیست که با اختصاص خط کشتی های متوسط حمل کانتینر و فله می تواند به توسعه صادرات کالا ایران به آفریقا کمک کند.

گفتنی است نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران 12 الی 14 خرداد در لاگوش نیجریه برگزار می شود .

آلبوم تصاویر نمایشگاه ایران در نیجریه