تاریخ : يکشنبه 10 تير 1397
کد 1995

رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران:

سهل آبادي: همچنان ايستاده ايم/ دولت با مردم شفاف سخن بگويد/ توليد همچنان در محاق است.

آيين بزرگداشت روز صنعت و معدن با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رييس جمهور،محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت ، سيد عبدالوهاب سهل آبادي رييس خانه صنعت،معدن و تجارت ايران، مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن در سالن اجلاس سران برگزار شد.
به گزارش بازنیوز سیدعبدالوهاب سهل آبادی در آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن ضمن تبريك فرا رسیدن این روز ، طي سخناني به تبيين شرايط اقتصادي كشور پرداخت.
متن كامل سخنراني رييس خانه صنعت،معدن و تجارت ايران به شرح ذيل مي باشد:
به نام صانع یکتا
شرایط فعلی فعالان اقتصادی ، تولیدکنندگان و صنعت گران به قدری مشخص است که به خود اجازه نمی دهم مرثیه های پیشین را مررو کرده و خاطر حاضرین را مکدر سازم.
از ابتدای استقرار دولت تدبیر و امید هر سال با بیان دغدغه ها و مشکلات موجود بخشی از وضعیت فعلی را پیش بینی و به رییس محترم جمهور یا معاون اول ایشان ارائه کردیم. از حمایت سربازان و جانبازان جبهه اقتصاد گفتیم و از لزوم تقسیم تقصیر .
از فشار بی رحمانه بانک ها و از شکسته شدن کمر فعالان اقتصادی در زیر بار تصمیمات خلق الساعه كارشناسان و مديران ناآگاه و غير متخصص.
حاصل همه این گفتن ها و نشنیدن ها ، وضعیت کنونی اقتصاد و حضور کم رنگ و بی روح تولید کنندگان و صنعت گران در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن امسال است .
باید به صراحت و قدرت بگویم که همچنان که در جنگ تحمیلی در دفاع از مرز و بوم خود خاموش نماندیم و در مقابل همه ستم گران دنیا  ایستادیم امروز نیز به عنوان سربازان جنگ اقتصادی خواهیم ایستاد .
ما می‌دانیم که شرایط بسیار سخت است ، می دانیم که خنجر فولادی و فشارهای ظالمانه و ناعادلانه از پس دستان نرم و فریبکارانه استکبار جهانی بیرون زده است،می دانیم ریشه های اصلی بحران‌های جاری را باید در سیاست‌های گذشته جست‌وجو کرد اما برخی سیاست‌های غلط تیم اقتصادی دولت کنونی نیز شرایط را برای تسریع و تشدید بحران آماده کرده است. یک تیم اقتصادی چند بار باید نسخه بدهد و نسخه‌هایش نتیجه بخش نباشد و باز از آن نسخه بخواهیم؟ آیا زمان آن نرسیده بود که در بحران اخیر دولت یک کمیته فکری حل بحران متشکل از طیف گسترده ای از صاحب نظران، تشکل ها وفعالان برجسته اقتصادی تشکیل دهد؟
شرایط عادی نیست. ما در بحرانیم اما دولت همچنان به مثابه یک وضعیت عادی و استاندارد حکمرانی و مدیریت می کند. لازم است آقای رئیس جمهور با جامعه بیشتر گفت وگو کند. گفت‌وگویی صمیمانه و از سر صداقت و اعتماد به مردم و در میان گذاشتن بخشی از مشکلات با مردم و از سر تواضع از آنها یاری خواستن.
ما می دانیم که بخش بزرگی از مشکلات، اکنون راه حل یا درمان عاجلی ندارد اما حداقل این است که این مشکلات صمیمانه با مردم و فعالان اقتصادی مطرح شود و خود آنها نیز در فرایند چاره‌جویی برای مشکلات به مشارکت طلبیده شوند.
ما می دانیم بحران های امروز اقتصاد ایران از جنس مسائل معمول پولی و مالی نیست که با تصمیمات و اقدامات یک شبه بتوان آنها را مهار کرد، اما حداقل انتظار ما همین است که حرف های ساده را با صمیمیت برای مردم مطرح کنید و آنان را از عوامل پدیداری وضعیت موجود آگاه کنید. نمی‌شود مردم را نامحرم دانست و آنگاه از آنان انتظار همراهی برای کاهش بحران را داشت.
واقعیت این است که در طول دو دهه گذشته به علت تغییرات سیاسی شدید در سطح دولت ‌ها و گاه برخوردهای سیاسی ، دستگاههای کارشناسی ذخیره نخبگان فکری خود را از دست داده اند و نظام کارشناسی دولتی به سطح کیفی پایینی نزول کرده است.
صنعت در محاق است و با بحران اخیر باید منتظر فشار جدید هزینه ای بر روی صنعت باشیم. هیچ بیماری را نمی توان بدون گفت‌وگو و مشارکت دادن خود بیمار در فرایند درمان، درمان کرد. متاسفانه دولت محترم بدون مشارکت دادن تشکل ها و نمایندگان فعالان اقتصادی، در پشت درهای بسته دست به تصمیم سازی می زند و این مساله را در برخورد با بحران اخیر نیز تکرار کرده است.
مگر می شود از مردم کمک خواست و حاضر نبود دفاتر تامین اجتماعی کارگرانی که ماه هاست حقوق نگرفته اند تمدید نکرد، مگر می شود میلیون ها دلار ارز دولتی برای واردات کالاهای غیرضروری اختصاص داد و از مردم انتظار همراهی داشت، مگر می شود هزاران خودرو خارجی یک شبه وارد کشور شود و از مردم خواست تا از کالاهای ایرانی حمایت کنند .
از همه این ها که بگذریم امروز مساله اقتصاد ما با نسخه های کارشناسی قابل حل نیست. امروز آنچه نداریم، اجماع نظام سیاسی و همکاری آن بادولت برای حل و فصل بحران های کشور است این آب بخش از تلاشی است که انتظار داریم دولت اهتمام خود را متوجه آن کند. بنابراین مهم ترین اقدامی که آقای رئیس جمهور باید در شرایط کنونی داشته باشند این است که با بق
یه ارکام نظام به اجماع برسند و برای آرامش بخشی به بازار اقدامات هماهنگی در کل ارکان نظام سیاسی انجام پذیرد.
لازم است دولت از برخورد هیجانی با موضوعات اقتصادی پرهیز کنند. لطفا دیگر ریشه های مشکلات اقتصادی را تنها به دسیسه خارجی  نسبت ندهید، ‌این خطایی است که ۴۰ سال است دارد تکرار می شود اما امروز دیگر مردم کوچه و بازار هم این خطا را متوجه می شوند و آن را فرافکنی تلقی می‌کنند.
هیچ کشوری در شرایط بحرانی با واردات، عادی برخورد نمی کند. حتی قدرت های اقتصادی برتر جهان در مورد واردات حساس هستند. بنابراین ساماندهی جدی و سریع واردات یکی از ضرورت های اول اقتصادی کشور محسوب می شود .
ما همچنان به عزم، اراده و توانمندی دولت برای خروج از وضعیت کنونی امیدوار و بر عهد دیرینه خود با مردم،نظام و رهبری استواریم .
با هر بهایی و بی هیچ بهانه ای .
 
آلبوم تصاویر Baz-10-4-1397