تاریخ : يکشنبه 30 فروردين 1394
کد 199

گردهمایی پایان سال اتاق اصفهان برگزار شد

گردهمایی پایان سال اتاق اصفهان با حضور جمع کثیری از فعالان اقتصادی همزمان با پایان دوره هفتم هیات نمایندگان در سالن همایش های بین المللی اتاق اصفهان برگزار شد.

گردهمایی پایان سال اتاق اصفهان با حضور  جمع کثیری از فعالان اقتصادی همزمان با پایان دوره هفتم هیات نمایندگان در سالن همایش های بین المللی اتاق اصفهان برگزار شد.

 

رییس اتاق: جوان گرایی در دوره هفتم مورد توجه قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان ،«خسرو کسائیان» رییس اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از اعضا و کادر اتاق گفت:در طول این چهار سال هیات نمایندگان به همراه کادر اجرایی اتاق تلاش کردند که فضای مناسب و پویایی برای اعضای اتاق ایجاد کنند .

وی فعالیت کمیسیون های اتاق در کنار شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و همچنین کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری را از اقدامات موثر دوره هفتم اتاق برشمرد.   

کسائیان افزود:جوان‌ترین عضو اتاق اصفهان جوانی 23 ساله و مسن‌ترین عضو  100 سال سن دارد و در این دوره سعی شد به جوان‌گرایی توجه بیشتری داشته باشیم و امیدواریم در دوره جدید اتاق نیز موفقیت‌ها گسترش یابد.

کسائیان با خواندن شعر :زندگی صحنه یکتایی هنرمندی ماست /هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود / صحنه پیوسته به جاست /خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد به صحبتهای خود خاتمه داد.

 

نایب رییس اتاق اصفهان:منتخبان اتاق نمایندگان خوبی برای اقتصاد استان خواهند بود

«سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی»نایب رییس اتاق اصفهان در این  گردهمایی با اظهار قدردانی از حضور اعضا در هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی گفت:  منتخبان فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی نشان خواهند داد که نمایندگان خوبی برای اقتصاد استان هستند .

وی با بیان این پرسش که تا چه زمان استان اصفهان باید جور کشور را بکشد و بیشترین مالیات را بپردازد و با مشکلات متعددی نیز دست و پنجه نرم کند ،افزود:نمایندگان منتخب اتاق تلاش خواهند کرد که از حقوق فعالان اقتصادی در راستای توسعه استان دفاع کنند.

وی از تقویت کمیته مالیاتی اتاق با هدف دفاع از حقوق فعالان اقتصادی خبر داد و گفت:در این راستا آخرین اخبار را به صورت ماهیانه به اطلاع فعالان اقتصادی خواهیم رساند.

سهل آبادی از اعضای اتاق خواست که موکلینشان در پارلمان بخش خصوصی را تنها نگذارند و تاکید کرد: موفقیت وکلا به حمایت موکلینشان است و باید اعضا از نمایندگان خود حمایت کنند.

 

نایب رییس اول اتاق اصفهان تاکید کرد:اتاق می تواند در مسایل و مشکلات اجتماعی دیدگاه های کارشناسی خود را ارایه کند و در این راستا تشکیل کمیسیون اجتماعی می تواند چالش های اجتماعی و فرهنگی استان را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: متاسفانه امروز اصفهان را برخوردار می‌دانند که باعث شده کمک‌ها به این استان به‌شدت کاهش یابد، زاینده‌رود، مشکلات بانکی، قطار سریع‌السیر و انسجام تشکل‌ها از موضوعات مهمی هستند که به‌طور قطع در این دوره اتاق بازرگانی آن‌ها را بررسی و پیگیری می‌کند.

 

نایب رییس اتاق اصفهان اظهار امیدواری کرد که دولت در مذاکرات هسته ای با 5+1 موفق شود و افزود:این موفقیت می تواند پل ارتباطی بنگاههای اقتصادی ایران با بازارهای بین الملل را برقرار کند و تولید کنندگان با ایجاد اشتغال و توسعه فعالیت های خود ،زمینه توسعه اقتصادی و ضریب امنیت کشور را افزایش دهند.

 سهل آبادی در این همایش از رییس و دبیرکل فعلی اتاق به پاس زحمات چهار ساله قدردانی کرد.

به سمت کار گروهی و تدبیرگری پیش برویم

«مسعود گل‌شیرازی» عضو هیات رییسه اتاق اصفهان  در این همایش خواستار بازتعریفی از اتاق در ادبیات اقتصادی کشور شد و گفت:بخش خصوصی می تواند  در شرایط کنونی فعال تر و موثر از گذشته در فضای اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.

وی خواستار تغییر نگاه وظیفه اتاق به عنوان مشاور سه قوه کشور شد و گفت:اتاق اصفهان می تواند به عنوان یک اتاق پیشرو  عمل کند تا اتاق بازرگانی به عنوان یک مرکز نوآور و خلاق در توسعه اقتصادی استان و کشور شناخته شود.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم از اقتصاد نفتی و دولتی رها شویم نیاز داریم در نهادهایی چون اتاق بازرگانی نهادسازی انجام شود، باید از رییس محوری بودن به سمت کار گروهی و تدبیرگری  پیش برویم .

گلشیرازی خاطر نشان کرد:کمیسیون های اتاق می توانند با استفاده از نیروی های جوان و خوش فکر در تحول اقتصادی نقش موثری ایفا کنند.

وی ادامه داد: حدود 50 درصد اتاق بازرگانی را جوانان تشکیل می‌دهند و ترکیب منتخبان اتاق در این دوره نیز جوان‌تر از دوره قبلی است .

دبیرکل اتاق : حضور فعال و مستمر اعضا ،اتاق را پویاتر می سازد

«سیداسماعیل محمودی»دبیرکل اتاق اصفهان نیز طی سخنانی در این جلسه گفت:فعالیت‌های اتاق بازرگانی به حضور مستمر اعضا بستگی دارد .

وی اظهار کرد: به افراد منتخبی که در انتخابات اتاق بازرگانی انتخاب شدند تبریک عرض می‌کنم چون موفق شدند لباس خدمت به تن کنند و از زحمات نمایندگان دوره هفتم صمیمانه قدردانی میکنم.

وی ادامه داد: از تمامی اعضا،داوطلبین،کاندیداها، نهادها و سازمان‌هایی که در برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی ما را یاری کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم اتاق بازرگانی آینده خوبی داشته باشد .

دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان یادآور شد: در دوره هفتم اتاق بازرگانی اصفهان تعداد کمیسیون‌ها از هفت کمیسیون به 10 کمیسیون و تعداد کمیته‌ها از 14 به 25 کمیته رسید که در مجموع 910 جلسه توسط این کمیته‌ها و کمیسیون‌ها در این دوره برگزار شده و مجموعا26درصد اعضا در کمیته های اتاق حضور فعال داشته اند.

وی یادآور شد: در راستای گسترش فعالیت کمیته‌ها و کمیسیون‌ها ساختمانی مستقل برای انجام امور کمیته‌ها و کمیسیون‌ها و سایر فعالیتهای توسعه ای اتاق در حال ساخت است همچنین تعداد 200 همایش و نشست علمی با حضور فعال اعضا برگزار شد و 168 هزار نفر ساعت آموزش ارایه شد که نشان میدهد 76درصد اعضا در این همایشها حضور مستمر داشته اند.

محمودی بیان کرد:در هفتمین دوره اتاق بازرگانی میزبان 92 هیات تجاری و اقتصادی در اتاق بودیم و بازارهای صادراتی نیز در همین راستا شناسایی و تعاملات خوبی شکل گرفت .

وی تاکید کرد: 10 نفر مشاور در اتاق بازرگانی به اعضا خدمت‌رسانی می‌کردند و به‌طور متوسط روزانه هفت نفر از اعضای اتاق از خدمات مشاوره‌ای استفاده می‌کردند، در زمینه  صدور کارت بازرگانی نیز تلاش‌های فراوانی شکل گرفت، سعی شد تمام مراحل صدور کارت به‌صورت مکانیزه شکل بگیرد هر چند همچنان مشکلاتی در این بخش وجود دارد .

دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: در دوره هفتم اتاق بازرگانی، چارت سازمانی اتاق نوشته شد .

مومنی: کلید نجات  اقتصاد ایران حمایت از تولید است

«فرشاد مومنی»استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گردهمایی اعضای اتاق اصفهان  کلید نجات اقتصاد ایران را حمایت از تولید دانست و گفت:متاسفانه این کلید طی سال های اخیر ساختار نهادهای ایران به این موضوع توجه نکرده است

وی با اشاره به نرخ بهره بانکی موجود گفت:در این اقتصاد با این بهره فقط سو استفاده کنندگان یا لاشخورها سود می برند و انسان های فرهیخته و دلسوز تولید کننده همواره زیان می بینند و برای بلوغ فرهیختگی در جامعه باید بر تولید تمرکز کنیم .

منابع ملی بر منافع جناحی ارجحیت دارد

وی یکی از مهمترین وجوه بلوغ فکری در توسعه هر کشور را ارجحیت منافع ملی بر منافع گروهی و منطقه ای دانست و گفت:بر اساس مطالعات علمی صورت گرفته طی 15 سال گذشته بر روی سرنوشت بنگاههای اقتصادی ،این نکته مشخص شده که علت ناموفقیت آنان ناشی از سیاست گذاری ناصحیح ملی بوده است .

وی تاکید کرد:به دلیل توجه به منابع جناحی و گروهی سیاست گذاری صحیحی در ابعاد ملی صورت نگرفته و بنگاههای اقتصادی با مشکلات غیر قابل کنترل روبرو شدند.

مومنی با اشاره به فلسفه رتبه بندی های فساد و فضای کسب و کار هر کشور گفت:اعلام این رتبه بندی ها نشان می دهد که یک کشور در بسته کلان اقتصادی چگونه عمل کرده است و در کجای جدول کشورها قرار گرفته است .

اقتصاد ایران نیازمند تغییر نهادی است

وی اقتصاد کشور را نیازمند تغییر  نهادی دانست و گفت:این تغییر در افق های کوتاه و میان مدت باید مورد توجه قرار گیرد و در بودجه های سالانه و برنامه پنج ساله مورد توجه قرار گیرد .

وی اضافه کرد:زمانی که بنگاههای تولیدی با یک چهارم ظرفیت فعالیت می کردند زندان های ایران با چهار برابر ظرفیت روبرو بودند.

مومنی در ادامه افزود:در طی سال های گذشته بویژه از سال 91 به این طرف به هم ریختگی غیر عادی در اقتصاد ایران در سایه سیاست های غلط مشاهده می شود .این اختلال در واردات دارو شروع و در واردات مواد اولیه و ماشین آلات تولیدی در دوره 91 تا 93 همچنان مشاهده می شود بطوریکه واردات خودرو در طی سه سال گذشته 5/4 برابر شده است .

اتاق بازرگانی در برنامه ششم مسوولانه تر برخورد کند

وی سال 94 را سال تعیین سرنوشت میان مدت کشور برشمرد و گفت:بودجه 94 و برنامه ششم توسعه دو سیاست اصلی اقتصاد دولت عنوان می شود.

مومنی  از اتاق و هیات نمایندگان  خواست که در برنامه ششم و تنظیم آن مسوولانه تر برخورد کنند.

دولت نیازمند به تقویت بنیه فکری اقتصادی  دارد

وی با اشاره به نحوه تنظیم بودجه سال آینده گفت:دولت نیاز به تقویت بنیه فکری و جهت گیری سیاست صحیح تری دارد ولی شیب تخریب دولت فعلی بسیار کمتر از دولت قبلی است .

این اقتصاددان تاکید کرد:در شرایطی که درامد ارزی دولت نسبت به سال های گذشته نصف شده در بودجه 94 شاهد افزایش 33 درصدی هزینه های دولت می باشیم .

وی یادآور شد:دولت به مردم می گوید شرایط کنونی را درک کنید ولی هزینه های خود را افزایش می دهد.

مومنی با اشاره به کاهش 10 درصدی صدور مجوز برای تولید واحدهای صنعتی در مدت مساله سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: این آمار نشان می دهد که سیاست های مخرب اقتصادی همچنان ادامه دارد و اعتماد تولید کنندگان باز نگشته است.

رفتن دولت به سراغ مسکن ،فرار از واقعیت است

وی با انتقاد از این دیدگاه که دولتها برای رونق اقتصادی سراغ مسکن می روند افزود:طی 25سال گذشته این سیاست ها بارها تکرار شده و به نوعی فرار از واقعیت هاست .

مومنی اظهار داشت: درخواست پروانه ساختمانی از 31 میلیون متر مربع سال 92 به 19 میلیون متر مربع در سال جاری رسیده است و این موضوع نشان می دهد که اعتماد سازندگان مسکن نیز به سیاست های اقتصادی کمرنگ شده است .

وی راه نجات اقتصاد ایران را برگشت به سیاست تولید محوری دانست و گفت:مردم و بخش خصوصی باید این خواسته را از دولت مطالبه کنند تا تولید محوری در ذات و متن تصمیم گیری اقتصاد قرار گیرد .

عمیق ترین رکودهای اقتصادی را داریم تجربه می کنیم

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد:در شرایط کنونی ایران عمیق ترین رکودهای اقتصادی را تجربه می کند و در شرایط کنونی باید مالیات تولید را کاهش داد تا تولید افزایش یابد ولی مجلس میزان دریافت مالیات را برای سال آینده افزایش می دهد.

وی تاکید کرد:چون مشارکت فعال نداریم و به موقع حرف نمی زنیم این اتفاقات نیز می افتد.

وی سال 94 را سال استمرار فشار بر تولید کنندگان و عامه مردم پیش بینی کرد و گفت:سال آینده با کسری شدید  بودجه دولت روبرو هستیم .

مومنی با اشاره به روند تحولات مقدار مصرف خانوارهای ایرانی گفت:مدارای نجیبانه مردم با فقر بر اساس میزان مصرف مواد پروتیینی مشاهده می شود و سفره خانواده های ایرانی به طرز نگران کننده ای کوچک شده است .

اشتغال زایی از پرداخت یارانه ها اثرگذار تر  است

وی یکی از مهمترین دغدغه های دولت را پرداخت یارانه دانست و گفت:دولت با ایجاد اشتغال می تواند 15 برابر یارانه کنونی را به هر فرد به صورت غیر مستقیم پرداخت کند .

وی از دولت خواست که به سمت افزایش هزینه های تولید نرود زیرا توسعه تولید منجر به  اشتغال زایی  و ثروت در جامعه  است

آلبوم تصاویر گردهمایی پایان سال 94