تاریخ : يکشنبه 30 ارديبهشت 1397
کد 1947

در سمینار « بررسی تاثیر ابعاد خروج آمریکا از برجام بر اقتصاد ایران» عنوان شد:

ضرورت هوشمندی بنگاه های اقتصادی و دولتمردان کشور در مواجهه با چالش های احتمالی ناشی از اعمال تحریم های جدید
در سمینار « بررسی تاثیر ابعاد خروج آمریکا از برجام بر اقتصاد ایران» که به همت کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد بر ضرورت هوشمندی بنگاه های اقتصادی و دولتمردان کشور در مواجهه با چالش های احتمالی ناشی از اعمال تحریم های جدید بر اقتصاد کشور تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، مسعود گلشیرازی رییس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات در آغاز این همایش با بیان اینکه در سالهای گذشته فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار به تحولات مذاکرات هسته ای و به ویژه برجام با توجه به تاثیر آن در فضای کسب و کار کشور حساس بوده اند گفت: قطعا هر تغییر یا تصمیمی در نحوه اجرای برجام تبعاتی برای اغلب کسب و کارهای کشور ایجاد خواهد کرد و بسته به استراتژی بنگاههای اقتصادی ممکن است این تغییرات آثار متفاوتی داشته باشد. وی اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا در اعلام خروج این کشور از برجام را عدول از یک تعهد بین المللی و یک سنگ بنای نامناسب در تعهدات بین المللی و پیمان های چند ملیتی عنوان کرد و افزود: اغلب مقام های بین المللی و حتی بسیاری از طرفداران آمریکا و ترامپ  نیز چنین اقدامی  را نپسندیدند. گلشیرازی  تصریح کرد: خوشبختانه خویشتنداری مسئولان کشور در مقابله با این اقدام جای تحسین داشته  که با تامل و تدبر میدان را برای طرف مقابل باز نگذارند تا در فرصت باقیمانده با رایزنی های مناسب با طرف های اروپایی به نتایج مطلوبی دست یابند. رییس کمیسیون تجارت این سوال که در شرایط موجود فعالان اقتصادی، دولت و مردم چه کاری انجام دهند که کمترین آسیب را ببینند و بیشترین بهره را از این اتفاق برای جامعه رقم بزنند را مهمترین دغدغه و سوال فعالان اقتصادی دانست. گلشیرازی در ادامه  اظهار داشت: قطعا برای اقدامات اینچنینی که در سطح بین المللی اتفاق می افتد دغدغه فعالان اقتصادی این است که  چگونه بنگاههای خود را به نحو مطلوبی مدیریت نمایند تا هم از این بحران عبور نموده و هم به اقتصاد  ملی کمک نمایند. وی با انتقاد از کاهش ذخایر استراتژیک واحدهای تولیدی و صنعتی پس از اجرای برجام افزود: هر چند اغلب واحدهای تولیدی  و صنعتی کشور قبل از برجام اقداماتی را در جهت ذخیره سازی جهت برون رفت از تحریم ها انجام دادند و واحدهایی صنعتی داشتیم که دو تا سه  سال ذخایر استراتژیک برای بنگاه خود فراهم نموده بودند تا اگر اتفاقی در حوزه تحریم ها بیافتد آنها امکان این را داشته باشند که فرآیندهای جایگزین را بیازمایند و در طول زمان این جاگیزینی را به انجام برسانند اما پس از برجام با توجه به باز شدن نسبی روابط بین المللی کشور و رفت و آمدهای گسترده هیات های تجاری خارجی بسیاری از این واحدها به منظور کاهش هزینه های مالی، این ذخایر استراتژیک را کاهش دادند که لازم است امروز بنگاه های اقتصادی به همراه سیاستگذاران اقتصادی و بانکها  این مهم را در دستور کار قرار دهند تا این ذخایر استراتژیک به جای اول خود بازگردد تا کمترین آسیب به اقتصاد کشور از ناحیه اعمال تحریم های احتمالی جدید وارد شود.  عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد تا برگزاری اینگونه نشست ها کمک نماید اینگونه تهدیدهای ملی و بین المللی هم برای بنگاههای اقتصادی و هم برای اقتصاد استان و کشور به یک فرصت تبدیل شود.
امیر رضا حسنی، تحلیگر اقتصاد بین الملل نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه نوع و جنس تحریم های جدید آمریکا بر اقتصاد ایران با تحریم های گذشته متفاوت است گفت: به همین دلیل نمی توان امیدوار بود تا همانند گذشته به آسانی از این تحریم ها عبور کرد. وی اغلب تحریم های اعمال شده بر اقتصاد کشور در سالهای گذشته را تحریم های کشور آمریکا عنوان کرد و افزود:  از میان دهها تحریم اعمال شده شده بر اقتصاد کشور تنها چهار تحریم از سوی سازمان ملل و چهار تحریم نیز از سوی اتحادیه اروپا اعمال شده که مابقی این تحریم ها از سوی آمریکاست که بالطبع با خروج آمریکا از برجام در آینده شاهد بازگشت همه تحریم های آمریکا خواهیم بود.
وی تصریح کرد: هرچند تحریم های گذشته low impact  بوده و از تاثیرات اندکی بر اقتصاد کشور برخوردار بوده است اما تحریم های جدیدی که از سال 2010 اعمال شد high impact  بوده و از اثرگذاری زیادی بر اقتصاد کشور برخوردار بود.
امیر رضا حسنی عمده تحریم های اعمال شده بر کشور را در بخش های مالی، نفت و انرژی، گردشگری و حمل و نقل بین المللی عنوان کرد و تاکید کرد: یک سری اقدامات و عکس العمل ها از سوی شرکت های بین المللی و کشورهای خارجی به واسطه تحریم ها صورت می گیرد که بعضا نتیجه آن از خود تحریم ها تاثیر گذارتر و زیانبارتر است.
این پژوهشگر اقتصادی یکی از مهمترین تاثیرات تحریم های آمریکا را کاهش تولید و صادرات نفت ایران دانست و تصریح کرد: در گذشته با اعمال تحریم های آمریکا تولید نفت خام کشور به شدت کاهش یافت و با امضای برجام و برداشته شدن تحریم های فوق تولید و بالطبع صادرات نفت کشور به صورت چشمگیری افزایش یافت که با توجه به اینکه در ذهن سیاستمدارن و همچنین فعالان اقتصادی کشور عمده درآمد کشور از فروش نفت است و حتی بخش قابل توجه بودجه دولت را نیز درآمدهای نفتی تشکیل می دهد بنابراین این تحریم ها می تواند آثار اقتصادی و روانی قابل توجهی بر کشور داشته باشد.
وی با بیان اینکه امضای برجام منافع مستقیمی در تجارت برای آمریکا نداشته است افزود: در سالهای قبل از برجام، حجم تجارت ایران و آمریکا بسیار ناچیز و در سطح 300 میلیون دلار بوده که بعد از برجام همین حجم نیز کاهش یافت و این ناچیز بودن حجم تجارت دو کشور می تواند یکی ازدلایل اصرر آمریکا بر خروج از از برجام باشد.
حسنی اظهار داشت: بالاترین حجم تجارت خارجی ایران و اتحادیه اروپا در سال 2017 اتفاق افتاد و حجم تجارت این دو در این سال به 25 میلیارد یورو رسید که با توجه به حجم 30 برابری تجارت این اتحادیه و آمریکا ؛ سبب کم اهمیت تر شدن تجارت با ایران برای اتحادیه اروپا در مقابل تجارت با آمریکاست و عملا شاهد همگرایی شرکت ها و بعضا دولت های اروپایی با آمریکا در اعمال تحریم های مجدد علیه ایران خواهیم بود.
 این تحلیگر اقتصاد بین الملل با انتقاد از دیپلماسی اقتصادی نامناسب کشور در دهه های اخیر افزود: متاسفانه شرکای مهم  تجاری کشور به 5 یا 6 کشور عمدتا آسیایی ختم می شود که همین امر سبب آسان تر و کم هزینه تر شدن اعمال تحریم ها بر ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپاست در حالی که بعنوان مثال کشور ترکیه نزدیک به یکصد کشور شریک تجاری برخورداراست که بالطبع تحریم چنین کشور بسیار سخت تر و پر هزینه تر خواهد بود.
وی آثار روانی خروج آمریکا از برجام را بر سرمایه گذاری خارجی در کشور بیشتر از سایر بخش ها ارزیابی و تصریح کرد: محدود شدن حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور قطعی است. امیر رضا حسنی با انتقاد از نحوه مدیریت نامناسب اقتصاد کشور در دهه های اخیر گفت: مشکلات اقتصاد ایران ناشی از تحریم های آمریکا نیست بلکه ضعف مدیریت است تا آنجا که بر اساس مطالعات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تنها 35 درصد از مشکلات اقتصادی کشور در سال های گذشته ناشی از تحریم های بین المللی و بالغ از 65 درصد آن ناشی از مشکلات داخلی و ضعف مدیریت است.
پژوهشگر اقتصاد بین الملل با بیان اینکه متاسفانه بیش از 1000 نفر کارشناس در آمریکا بر روی نحوه اعمال تحریم های جدید بر ایران در حال برنامه ریزی هستند اظهار داشت: این تحریم های جدید برخلاف تحریم های گذشته که حالت موضوعی داشته و فرار و دور زدن آن آسان بود، حالت مصداقی داشته که دور زدن آن را بسیار سخت و قابلیت مدیریت آن از سوی تحریم کنندگان وجود دارد.   
امیر رضا حسنی  در پایان سخنان خویش چالش های اصلی فعالان اقتصادی، صنعتی و بازرگانی کشور در سال 97 را شامل چالش های حقوقی، بین المللی، پولی و بانکی، بازار سرمایه و توسعه بازار دانست و هوشمندی بنگاه های اقتصادی و دولت را در مواجهه با مشکلات موجود ضروری دانست. وی هوشمندی را سبب افزایش بهره وری در کشور و کاهش نیاز به سرمایه گذاری های کلان جدید و استفاده از توانمندی های موجود در بنگاههای اقتصادی و اقتصاد کشور دانست.
 
 
آلبوم تصاویر b15-2-1397