تاریخ : سه شنبه 12 اسفند 1393
کد 192

در کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان مطرح شد؛

طرح الگوی کشت کشاورزی بر اساس مزیت های نسبی استان اصفهان ارایه می شود

یازدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان با حضور اعضای کمیسیون برگزار شد.

یازدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان با حضور اعضای کمیسیون برگزار شد.

«مصطفی حجه فروش» رییس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در این جلسه گفت:تاثیرات خشکی رودخانه زاینده رود باید از طریق رسانه های به اطلاع مردم و مسوولین برسد تا راهکارهای احیای آن سریع تر به نتیجه برسد. 

وی برداشت آب با پمپاژ  و انشقاق رودخانه زاینده رود  را یکی از عوامل مهم خشکی رودخانه برشمرد و گفت:در سال آبی میزان بارش در بالادست رودخانه بالاتر از میانگین بوده است و نمی توان خشکی رودخانه را  به خشکسالی و کم شدن بارشها نسبت داد.  

وی از ساخت فیلم مستند  از بالادست تا پایین دست زاینده رود  با هدف نشان دادن نحوه برداشت آب با پمپ و انشقاق رودخانه خبر داد و گفت:این فیلم مستند برای همه مسوولین و نمایندگان مجلس و عموم مردم توزیع می شود.

«حمید رضا مومنی»نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در ادامه این جلسه گفت: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق ایران با برگزاری نشست های  علمی خواستار ارایه راهکار برای تامین آب بخش  کشاورزی و متعادل سازی مصرف آب  است.

استادان دانشگاه بار دیگر تذکر می دهند، امیدواریم گوشی برای شنیدن باشد

«مهدی بصیری»مسوول کمیته آب کمیسیون در این جلسه کاهش سطح آب های زیرزمینی را تهدیدی جدی برای محیط زیست برشمرد و گفت:پایین رفتن سطح دشت ها و مناطق مسکونی از جمله تاثیرات آن می باشد که خشکی زاینده رود یکی از عوامل مهم این نشست در دشت اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه در دهه هفتاد شرکت  آب  منطقه ای به بنگاه فروش آب تبدیل شده بود افزود:در همان سالها از سوی فعالان زیست محیطی تذکراتی مبنی بر خشک شدن رودخانه در اثر صدور مجوزهای بی  اندازه  برای بخش ها مختلف صنعت  و کشاورزی  داده شد ولی مسوولین توجهی به این تذکرات نداشته و امروز با بحران روبرو شدند.

وی افزود:امروز هم تذکر می دهیم که نشست دشت ها و خشک شدن تالاب گاوخونی باعث ایجاد بحران زیست محیطی در فلات مرکزی ایران می شود و امیدواریم مسوولین به این سخنان توجه کند.

الگوی کشت با تاکید بر مزیت های نسبی شهرستانها تدوین می شود

«علیرضا نیکویی»معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان در این جلسه با تشریح برنامه  الگوی کشت  منطقه ای با تاکید بر مزیت های نسبی کشاورزی در اقتصاد بازرگانی استان اصفهان گفت:اجرای این طرح می تواند یکی از پیش نیازهای الگوی کشت دایم استان را برطرف کند.

وی تصریح کرد:در این الگوی کشت بر اساس مزیت های نسبی 24 شهرستان استان و همچنین توجه به افزایش بازده تولید یا سود خالص کشاورزان  و  کاهش مصرف آب و ،کاهش ریسک مرد تاکید قرار می گیرد.

 

تکلیف صادرکنندگان محصولات کشاورزی را مشخص کنیم

«احمدرضا جعفری»عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به نبود الگوی کشت در بخش کشاورزی گفت:نوسان متناوب تولید  و قیمت محصولات کشاورزی نیازمند یک سامان دهی بر اساس نیاز بازار داخل و خارج است .

وی تصریح کرد:بازار های صادراتی  محصولات کشاورزی نیازمند تولید پایدار است و  بازرگانان  بخش کشاورزی باید بدانند چه میزان صادرات و بر اساس چه آیین نامه ای صادر کند .

جعفری تصریح کرد:متاسفانه صادرکننده محصولات کشاورز ی نمی داند چه زمانی جایزه صادراتی می گیرد و چه زمانی امکان صادرات به دلیل یک مصوبه دولتی را  ندارد.

«محمدنصر اصفهانی»مسوول کمیته تولید کمیسیون در این جلسه گفت:برای صادرات محصولات کشاورزی باید به دنبال محصولاتی باشیم که تاثیرگذاری آن در بازار داخل کم باشد.

«مجید جبل عاملی»دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در این جلسه از  برگزاری همایش بحران مدیریت منابع آب زیرزمینی در اتاق ایران خبر داد.

 

آلبوم تصاویر کشاورزی2