تاریخ : چهارشنبه 29 فروردين 1397
کد 1896

در جلسه ویژه نوسانات ارز کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد،

مهمترین تاثیر نوسان ناگهاني ارز بروز بی نظمی در مدیریت و اختلال در برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی است

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان مهمترین تاثیر نوسان ناگهاني ارز را بروز بی نظمی در مدیریت و اختلال در برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی برشمرد و گفت:یک بنگاه اقتصادی برای فعالیت روزمره و توسعه بخش های خود به پيش بيني در بازار ارز نیاز دارد که این قبیل نوسانات امکان برنامه ریزی را از فعالان اقتصادی می گیرد
مسعود گلشیرازی در جلسه هیات رییسه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان  با اشاره به نوسانات نرخ ارز طی یک ماه اخیر گفت:با توجه به تراز تجاری مثبت کشور نباید نگران کمبود ارز در بازار بود زیرا میزان صادرات از واردات بیشتر است و کسری ارز نخواهیم داشت.
گلشیرازی خاطر نشان کرد:هرچند افزايش تدريجي و برنامه اي نرخ ارز بنفع توليد و صادرات است اما نوسانات پاندولي اخير تجارت را با چالش جدی روبرو می سازد و امیدواریم آرامش به بازار ارز بازگردد زیرا هیچ فعال اقتصادی نمی تواند تصمیم منطقی برای ادامه فعالیت بگیرد.
وی تصریح کرد:نوسانات ارزی باعث برهم خوردن برنامه حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه های اختصاصی خارجی و اعزام هیات های تجاری و عقد قراردادهاي بين المللي و قبول تعهداتي از اين دست  شده است .
وی با اشاره به قاچاق اعلام کردن  معاملات ارزی خارج از شبکه بانکی گفت:از مشكلات حاد اعلام شده تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات و لوازم یدکی كه قبلا اعتباري وارد نموده اند و بايد رفع تعهد نمايند چگونه می توانند ارز  مورد نیاز خود را تامین کنند در حالی که هر گونه معامله ارزی خارج از شبکه بانکی قاچاق اعلام شده است .
از مهمترين گله مندي هاي فعالان اقتصادي رفتار دوگانه بخشنامه هاي بانك مركزي در قبال توليد كنندگان و سپرده گذاران ارزي است كه متاسفانه مجددا صفحه ترازو بنفع سپرده گذاران ارزي در مقابل توليد كنندگاني كه جهت خريد مواد اوليه خود از بانكها خريد ارز نموده اند و طبق بخشنامه هاي اخير مشمول پرداخت مابالتفاوت شده اند كه ا مباني حمايت از توليد داخلي تطابق ندارد
  وی در بخش دیگری از سخنان خود نقطه مثبت افزایش نرخ ارز را ایجاد محدودیت برای قاچاقچیان کالا عنوان کرد و گفت:نرخ ارز  نقش مهمی در افزایش یا کاهش قاچاق به کشور داردو افزایش نرخ ارز باعث کاهش  قاچاق کالا به داخل کشور می شود.
 کریم سلیمی معاون معاونت بازرگانی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان اصفهان گفت:طی دو هفته اخیر بیش از 11 بخش نامه از سوی بانک مرکزی در موضوع ارز صادر شده است.
ایرج کاظمی عضو کمیسیون تجارت در این جلسه با انتقاد از آمار ارایه شده ازتراز تجاری کشور گفت:آمار صادرات و واردات کالا و خدمات کشور  شفاف نیست و به نظر می رسد که بالانس ارزی کشور منفی است.
وی اضافه کرد:قیمت ارز به صورت آزاد از طریق دو شهرسلیمانیه عراق و هرات افغانستان قیمت گذاری می شود و این دو شهر به عنوان کریدور ورورد و خروج ارز ایران شناخته می شود.
کیهان عباسیان عضو کمیسیون تجارت در این جلسه گفت:عدم قطعیت بازار ،فعالان اقتصادی را دچار سردرگمی کرده است .
آلبوم تصاویر 4002-1-1397