تاریخ : يکشنبه 20 اسفند 1396
کد 1863

رئیس انجمن تولید كنندگان فولاد ایران: ‏

اسلاميان : خطر واردات فولاد به كشور جدي است.

خبر روند افزایش تعرفه ها کافی بود تا موجی از انتقادات را چه در داخل آمریکا و چه در سایر کشورها برانگیزد تا جایی که به یکی از مهمترین خبرهای روزهای اخیر بدل شد. این مطلب اگرچه در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی به شدت مورد اظهارنظرهای مختلفی قرار گرفت ولی غالب واقعیت‌های اجرایی و تاثیرگذاری آن هنوز هم مغفول است و نیاز به موشکافی‌ بیشتری دارد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص تصمیم اخیر دولت آمریکا برای افزایش ۲۵ درصدی واردات فولاد به این کشور اظهارداشت: با توجه به پایین بودن نرخ تعرفه واردات فولاد در ایران در صورت اجرای این تصمیم، ما شاهد هجوم واردات فولاد به كشور خواهیم بود.
دكتر محمود اسلامیان با بیان اینكه ایران بازار مناسبی با كشورهای صادر كننده محسوب می شود افزود:  کشورهای صادرکننده فولاد به آمریکا به دنبال بازارهای دیگری می روند و ایران هدف مناسبی برای آنهاست چون تعرفه حداقلی دارد.
اسلامیان با بیان این كه قیمت محصولات فولادی در داخل کشور به طور میانگین ۱۵ درصد کمتر از نرخ های جهانی است یاد آور شد: در این شرایط خطر بالقوه واردات فولاد کشور را تهدید می کند.
وی ادامه داد: مطرح شدن بحث کاهش تعرفه فولاد نه تنها به صنایع پایین دستی کمکی نمی کند بلکه موجب ارسال سیگنال منفی به سرمایه گذاران صنعت فولاد کشور می شود .
رئیس انجمن فولاد خواستار حفظ تعرفه فعلی فولاد کشور شد و افزود: آمریکا به عنوان سردمدار اقتصاد آزاد جهان، افزایش تعرفه های فولاد را در حالی در دستور کار قرار داده که قیمت محصولات فولادی در داخل این کشور حداقل ۵۰ درصد از قیمت های جهانی بالاتر است. بنابراین از دولت انتظار می رود با تدبیر بیشتری تصمیم گیری کرده و تعرفه فولاد را در شرایط حداقلی فعلی حفظ كند.