تاریخ : سه شنبه 5 اسفند 1393
کد 186

کارگاه آموزشی روش های تاثیرگذاری تشکل ها بر دولت و فرآیند سیاست گذاری در اتاق اصفهان برگزار شد/ تشکلهای اقتصادی باید انسجام پیدا کنند/ اصول مدافعه گری (Advocacy) در تشکلها بایستی اجرا شود

کارگاه آموزشی روش های تاثیرگذاری تشکل ها بر دولت و فرآیند سیاست گذاری با حضور جمعی از اعضای هیات مدیره تشکل های اقتصادی استان در سالن اجتماعات اتاق اصفهان برگزار شد.

کارگاه آموزشی روش های تاثیرگذاری تشکل ها بر دولت و فرآیند سیاست گذاری با حضور جمعی از اعضای هیات مدیره تشکل های اقتصادی استان  در سالن اجتماعات  اتاق اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان،«خسرو کسائیان»رییس اتاق اصفهان در این نشست  خواستار هدفمند شدن فعالیت تشکل های اقتصادی و جلوگیری از حرکات موازی بین آنان  شد و گفت:تشکل ها نباید بر خلاف یکدیگر فعالیت و باعث بوجود آمدن اصطکاک  شوند.

وی افزود: تشکلها باید زمینه هم افزایی با هم را فراهم کنند و  خنثی کردن هم یکی از آفت های  تشکلهاست.

کسائیان اظهار داشت:تشکیل دو الی سه تشکل برای یک هدف باعث ضعیف شدن توان تشکلها در راستای استیفای حقوق اعضا می شود و به جای رقابت تخریبی باید رفاقت و همدلی بین اعضا و تشکل ها فراهم شود .

 «سید عبدالوهاب سهل آبادی»نایب رییس اتاق اصفهان در ابتدای این کارگاه گفت:اصفهان در بخش اصناف با دارا بودن 102 اتحادیه و 120 هزار واحد صنفی  و 24 انجمن همگن صنعتی از نظر تشکل گرایی جایگاه ویژه در کشور دارد.

وی خواستار عضویت تشکل های اقتصادی  در اتاق اصفهان شد و گفت:رسالت اصلی اتاق بازرگانی حمایت از تشکل های بخش های مختلف است و در این راستا قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار بر نقش اتاق بیش از پیش تاکید می کند. 

وی حفظ منافع اعضا را مهمترین وظیفه هر تشکل برشمرد و گفت: همدلی و مهربانی بین اعضای تشکل مهمترین ویژگی در  برطرف شدن مسایل و مشکلات می شود.  

«اباذر براری»کارشناس معاونت تشکلهای اتاق بازرگانی ایران در این نشست گفت:دو رسالت اصلی اتاق بازرگانی مشاوره به  قوا و سازمان دهی به تشکل های اقتصادی است .

وی تشکل های اقتصادی را بازوی تخصصی اتاق های بازرگانی برشمرد و گفت:یکی از مهمترین رسالت های اتاق انسجام بخش خصوصی از طریق  سامان دهی تشکلهاست.ایجاد تشکل در بخش هایی که  تشکلی وجود ندارد از دیگر رویکردهای معاونت تشکل های اتاق ایران است .

تشکلهای اقتصادی باید انسجام پیدا کنند

«علیرضا سیاسی راد» مدرس دوره های سازماندهی انجمن های کسب و کار در این نشست مشکلات متداول در مدیریت انجمن ها را شامل عضویت اندک،رهبری ضعیف (فقدان یک رسالت و برنامه ریزی راهبردی)،فقدان مهارت های اجرایی،فقدان تقسیم دقیق وظایف بین نمایندگان افتخاری( داوطلبان) و کارکنان رسمی(پرسنل موظف)،تاثیر اندک بر سیاست های حکومت،ارتباطات و روابط عمومی ضعیف،خدمات غیر جذاب و منابع و درآمد ناکافی برشمرد.

وی الزامات همکاری بین اعضای یک تشکل را ارتباط ،تعهد،اعتماد و هنجار عنوان کرد و گفت:بنگاههای اقتصادی به صورت انفرادی موفق اند ولی در فعالیت تشکلی موفقیت چندانی حاصل نمی کنند زیرا ساختار سازمانی تشکل با بنگاه اقتصادی تفاوت ماهوی دارد . 

وی افزود:سرمایه اجتماعی جمع منابع واقعی یا بالقوه ای است که حاصل از شبکه ای بادوام از روابط کمابیش نهادینه شده آشنایی و شناخت متقابل است.

سیاسی راد علل تعارض بین مدیران تشکل ها را ناشی از اختلاف نظر در  درک واقعیت ،اهداف،روش ها و   ارزش ها برشمرد .

وی  انگیزه برای فعالیت گروهی در تشکل ها را شامل  انسجام، اطلاعات و تاثیر و نفوذ  عنوان کرد و گفت: انسجام یعنی امکان عمل موثر جمعی و  تعهد به جمع، اعتماد به هم برای رسیدن به  هدف مشترک است .

مدرس دوره های سازماندهی انجمن های کسب و کار با بیان این پرسش که چرا افرادی که بنگاه و شرکت های موفقی را پایه گذاری و اداره می کنند؛ در مدیریت تشکل های صنفی و اقتصادی کمتر کامیابند افزود:فرهنگ سازمانی بنگاه اقتصادی نباید با فرهنگ سازمانی تشکل ها یکی دانست .

اصول مدافعه گری (Advocacy )  در تشکلها  بایستی اجرا شود

«ابوالفضل وطن پرست»دیگر مدرس این دوره با تشریح اصول و روش های تاثیرگذاری  (Advocacy )  گفت:مدافعه گری و حمایت از یک مقوله ای را Advocacy تعریف می کنند .

وی تاثیرگذاری بر روی صاحبان قدرت با هدف رسیدن به نتیجه دلخواه را یکی دیگر از تعاریف مدافعه گری نام برد .

وی اقناع منطقی را یکی از بخش های مهم مدافعه گری از حقوق اعضای تشکلها برشمرد و گفت:تشکل ها در مذاکره با دولت باید شرایط آنان را در اجرای مصوبات مجلس درک کنند و از آنان برای حل مسایل و مشکلات اعضای خود کمک بخواهند.

وی تاکید کرد:در مذاکره نباید به دنبال نتیجه برد و باخت بود بلکه باید نتیجه مذاکره برد برد برای هر دوطرف باشد و مشکل هر دو طرف دولت و بخش خصوصی حل شود.

وی شبکه سازی برای ایجاد هویت مشترک بخش خصوصی را مهم ارزیابی کرد و گفت:تفاهم اجتماعی در اثر شبکه بوجود می آید.

آلبوم تصاویر تشکل ها