تاریخ : سه شنبه 5 اسفند 1393
کد 185

واحدهای صنعتی در حوزه برند از شرایط یکسانی برخوردار نیستند/ برند سازی باید به صورت علمی در بنگاههای اقتصادی دنبال شود

نخستین جشنواره و همایش نام و علامت تجاری برتر استان اصفهان با حضور جمعی از فعالان اقتصادی در سالن همایش های بین المللی اتاق اصفهان برگزار شد .

نخستین جشنواره و همایش نام و علامت تجاری برتر استان اصفهان  با حضور جمعی از فعالان اقتصادی در سالن همایش های بین المللی اتاق اصفهان برگزار شد .

این جشنواره در دو بخش سخنرانی های علمی پیرامون قوانین و مقررات برند در صنعت، برندسازی در صنایع و راهکارهای توسعه برند در کالاهای معدنی و نیز بخش همایش دنبال  شد.

برند سازی باید به صورت علمی در بنگاههای اقتصادی دنبال شود

«سیدعبدالوهاب سهل آبادی»نایب رییس اتاق اصفهان در این همایش گفت: در استان اصفهان مدیران زیادی وجود دارند که هر کدام یک برند به حساب می آیند و باید بتوان از ظرفیت و توانایی آنها حساب کرد.

وی با اشاره به برگزاری همایشی با همین عنوان توسط برخی سازمان های خصوصی بدون پشتوانه علمی در سال های گذشته گفت: سال های قبل برخی در قالب برگزاری همایشی با این نام اقدام به فروش برند می کردند اما اکنون با حضور فعال همه ارگان های زیربط و نیز دانشگاه اصفهان تعیین برندها در اصفهان علمی صورت می گیرد .

سهل آبادی افزود: کمیسیون برند برای اولین بار در کشور در اتاق بازرگانی اصفهان در دو سال اخیر تشکیل شده و تا کنون اقدامات موفقی در این زمینه داشته است .

وی با اشاره به معضل کم آبی و اثرات مخرب آن بر صنعت، صنعت گردشگری و بسیاری جوانب دیگر استان گفت: معضل آب اصفهان را از شهری بعنوان برند خارج می کند و صادرات استان را در سال جاری کاهش داده است .

 وی با تاکید براینکه در سفر اخیر رییس جمهوری همچنان مطالبه آب و حل مسایل آن مهمترین مطالبه مردم استان اصفهان بوده است، گفت: اگر 50 درصد آب تولیدی استان اصفهان به استان ما برگردد، مطالبه دیگری از دولت نداریم.

وی با اشاره به اینکه شرایط استان اصفهان در سال های گذشته به نحوی بوده است که این استان در حال از دست رفتن است، گفت: باید همه تلاش خود را بکنیم تا با استفاده از ظرفیت های موجود، برند این شهر از دست نرود.

ارزآوری صنایع دستی در گرو برندسازی است

«فریدون اللهیاری» رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این همایش گفت: یک میلیارد دلار برای صادرات صنایع دستی در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است .

وی افزود: براین اساس ضرورت دارد برندسازی در زمینه صنایع دستی تقویت شود تا در رقابت های اقتصادی دنیا حضور فعالی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از حوزه های برند در میراث فرهنگی، بحث صنایع دستی و خدمات گردشگری است که هر دو موضوع به عنوان محورهای توسعه در استان مورد توجه قرار گرفته اند .

وی با اشاره به سابقه طولانی و پتانسیل اصفهان در تولید صنایع دستی و وجود موانع بسیار بر سر راه آن، افزود: با وجود ظرفیت های این بخش هنوز جایگاه واقعی خود را در صنایع دستی پبدا نکرده ایم .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: حدود دو سوم صنایع دستی کشور در اصفهان تولید می شود، در ارتباط با گردشگری نیز باید بگویم شهر اصفهان جزو 10 شهر بزرگ گردشگری جهان است .

اللهیاری تاکید کرد: داشتن برند و نشان تجاری در حوزه صنایع دستی بسیار قابل توجه است تا بتوان فعالان این حوزه را پویاتر کنیم .

وی گفت:بر اساس برنامه ریزی های انجام شده باید در افق 1404 میزان جذب گردشگران را به 20 میلیون نفر برسانیم .

وی با بیان اینکه امروز در صنایع دستی نیاز به تجاری سازی و حضور در بازارهای جهانی داریم، یادآوری کرد: از 17 کارگاه تولید صنایع دستی که درخواست برند دادند تاکنون برندسازی 15 واحد انجام شده است.

کیفیت و قیمت پایین محصول مزیت تلقی نمی شود

«محمدرضا رجالی»رییس کمیسیون نام و نشان تجاری اتاق اصفهان در این همایش گفت:در فضای رقابت تجاری فشرده کیفیت محصولات به هم نزدیک می شود و مشتریان به دنبال برندها می روند .

وی افزود: سازمان ها باید به صورت ویژه بر روی ساختار خود کار کنند زیرا برندسازی یک پروژه نیست بلکه یک پروسه بسیار بلندمدت است .

رییس کمیسیون برند اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: عدم تعریف و تبیین مناسب حوزه تاثیرگذاری و تاثیرپذیری و نامناسب بودن فعالیت های گروهی در ایران از جمله موانع بوجود آمدن برند در ایران است .

وی اضافه کرد: ضعف نیروهای متخصص برای مدیریت برند و نبود همکاری در خلق و اجرای پروژه های برند از دیگر دلایل بوجود نیامدن برند در کشورماست .

رجالی خاطرنشان کرد: برای تحقق اهداف کلان اقتصاد ملی و سند چشم انداز 1404 راهی جز برندسازی و برطرف کردن موانع آن نداریم .

وی گفت:از سند چشم انداز 1404 در بخش اقتصادی بسیار عقب هستیم و نیازمند ایجاد امنیت برای برندها در فضای اقتصادی کشور هستیم .

وی تاکید کرد: با تغییر رویکردها به مقوله برند، امیدآفرینی و انرژی تازه ای در بخش اقتصادی ایجاد می شود و ما باید برای اصفهان سال 1400 تصمیم بگیریم .

واحدهای صنعتی  در حوزه برند از شرایط یکسانی برخوردار نیستند

«آرش شاهین»استاد دانشگاه و  رییس کمیته علمی این همایش گفت: در دبیرخانه دایمی این همایش سعی داریم با رصد مستمر شرایط کسب و کار از صاحبان صنعت و هنر حمایت و بهترین فرصت ها را به این بخش ها اطلاع رسانی کنیم .

شاهین اضافه کرد: در حوزه گردشگری و صنایع دستی نیز طبق برنامه توسعه پنجم باید از رقم 200هزار گردشگر خارجی در سال به یک میلیون نفر برسیم که از این رقم بسیار عقب هستیم .

این کارشناس اظهار کرد: در این راستا این کمیته به جای یک حرکت تبلیغاتی و تجاری به یک کار اصولی اقدام کرده و الگوی برند را برای مبنا قرار دادن ارزیابی متقاضیان عرصه برند طراحی کرده است .

وی افزود: این الگو شامل چهار درجه سرآمدی، ممیزی، درک و آشنایی است که در مطالعات خود دریافتیم صنایع ما در حوزه برند از شرایط یکسانی برخوردار نیستند و نیازمند آسیب شناسی در این زمینه هستیم .

به گفته وی باتوجه به نوسانات اقتصادی در ایران یک کار اصولی باید در زمینه برند صورت بگیرد که در اقدامات اولیه انجام شده توسط این کمیته علمی دریافتیم بسیاری از شرکت ها تنها درجه اشنایی با برند را احراز می کنند .

شاهین گفت: تعداد متقاضیان بررسی پرونده برای احراز موقعیت برند که به دبیرخانه ارسال شد 143 پرونده بود اما تنها 17 پرونده بخش صنعت تکمیل شد و نیز به صورت خوشه صنعتی 17 پرونده در خوشه صنایع دستی تکمیل شده است .

وی افزود: براین اساس 15 واحد در مرحله سرآمدی، 8 در مرحله ممیزی، 7 در مرحله درک و چهار واحد در مرحله آشنایی قرار دارند.

«محمودرضا اقارب پرست »دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه دبیرخانه دایمی برند در خانه صنعت از اردبیهشت ماه امسال فعال شد، گفت: این جشنواره در 3 کمیته علمی، حقوقی و اجرایی کار خود را آغاز کرد و کمیته علمی برای تعیین معیارهای ارزیابی برندهای برتر و  شاخص ها، به ارزیابی واحدها و انتخاب واحدهای برتر پرداخت.

وی با اشاره به نیاز به آموزش در خصوص برند گفت: دوره های آموزشی توسط دبیرخانه دایمی برند برگزار می شود که تاکنون دوره ها با حضور 360 واحد برگزار شده است.

گفتنی است در پایان مراسم، از 3 واحد کارخانه آجر نماچین، مجتمع صنعتی سپاهان باتری و آرد اطلس در حوزه برند برتر صنعتی در سطح ممیزی و از آقایان محسن باقری، احمد رضا نایینی و مهدی نادریان در حوزه برند برتر صنایع دستی در سطح درک تجلیل به عمل آمد. 24 واحد هم گواهینامه سطح آشنایی گرفتند.

این همایش به همت  ،خانه صنعت، معدن و تجارت ،اتاق بازرگانی و با همکاری استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت،و دانشگاه اصفهان برگزار شد.

آلبوم تصاویر برند