تاریخ : جمعه 11 اسفند 1396
کد 1846

زهرا اخوان نسب-فعال اقتصادي

آموزش های مهارتي زمينه ساز حضور زنان در حوزه کسب و کار

توانمندسازی زنان و نقش تعیین کننده آن در توسعه پایدار از جمله موضوعاتی است که در حال حاضر از نظر تئوری و کاربردی به آن توجه می شود. توانمندسازی زنان شامل ابعاد توانمندسازی روانشناختی، توانمندسازی اقتصادی، توانمندی بر حسب عاملیت و توانمندسازی جسمی بوده است.
پرورش فرزندان، اداره امور منزل، حفظ محیط زیست، بهره وری صحیح از منابع، صرفه جویی در انرژی مباحثی هستند که زنان بطور مستقیم با آنان مرتبط می باشند، پس توانمند بودن و توانمند ساختن زنان به جامعه در رسیدن به اهداف توسعه کمک خواهد کرد و از طرف دیگر به ترقی و تعالی نیمی از جامعه نیز منجر میشود.
با توجه به اهمیت این مقوله؛ کیاست از طریق مصاحبه با رییس شورای عالی بانوان اتاق اصفهان به گفتگو پرداخته است.
آنچه در پی می  آید ماحصل این گفتگوست:
رییس شورای عالی بانوان اتاق اصفهان در پاسخ به سوال کیاست مبنی بر تدابیر اندیشیده شده در خصوص حمایت از زنان نخبه در زمینه علمی و اقتصادی، گفت: معاونت ریاست جمهوری و سازمان ملی نخبگان برای بحث توانمندسازی در حوزه زنان حمایت هایی صورت داده اند .در حوزه اتاق سعی بر ارتباط هرچه بیشتر و بهتر میان بانوان بوده تا با ساختارهای همگن آشنا شوند و جلساتی در این زمینه برای ارتباط بیشتر تشکیل می شود و در بحث کارآفرینی و اشتغال، مشاوره های رایگان صورت می پذیرد و سعی داریم که در کوتاه مدت برنامه هایی جهت تقویت حضور پایدار بانوان در حوزه کسب و کار و آموزش های مهارتی پایه ریزی شده است .
زهرا اخوان نسب با توجه به رونق کسب و کارهای مجازی اقدامات صورت گرفته در حوزه کارآفرینی برای بانوان را اینگونه مطرح کرد: از سال های گذشته، استارت ایجاد گروه های مجازی زده شد که خوشبختانه امروزه شاهد رونق کسب و کار بانوان در فضاهای مجازی هستیم و این مقوله در نوع خود پیشرفت قابل توجهی محسوب می شود.
در بحث کانال های تلگرامی و فضاهای مجازی با حمایت  وزارتخانه های کشور از جمله وزارت صنعت و معدن مجوزهایی اخذ می شود که رونق زیادی را به همراه دارد و به توسعه ی کسب و کار و شناسایی مشتریان و ظریفتها و توانمندی هایی که در حوزه های مختلف وجود دارد کمک شایانی می کند که به همه ی شرکت های تجاری و سازمان های توصیه میشود که در فضای مجازی فعالیت داشته باشند که در حقیقت این فضا یکی از شیوه های کسب و کارهای نوین در جامعه است.
وی همچنین در خصوص کاستی های زیر ساختی در حوزه کار آفرینی بانوان و راهکارهای تسریع و عینیت بخشیدن به این امور را عنوان نمود و اظهار داشت: ضعیف بودن فرهنگ فضاهای اجتماعی و جامعه برای زنان بخش عمده ی کاستی در زیرساختهای کارآفرینی بانوان است علیرغم اینکه بانوان  با تلاش های فراوان و تعهد و پایبندی، ظرفیت های خود را به اثبات رسانده اند ولی فضای فرهنگی برای پذیرش حضور بانوان در اجتماع، مناسب و در شان بانوان کشور نیست.
اخوان نسب در این خصوص افزودند: بانوان باید با افزایش اعتماد به نفس و ریسک پذیری و تخصص خود وارد حوزه کسب و کار شوند و به جامعه ثابت کنند که قشری فعال و دربطن جامعه هستند و تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال و کارآفرینی جوانان دارند و از طرفی مردان باید به حضور بانوان در لایه های میانی و بالایی جامعه کمک کنند و به توانایی آنان در فضای کسب و کار اعتماد کنند.
پس از مباحث فرهنگی در زیرساختهای بانوان، مبحث اقتصادی در این حوزه مطرح است که با توجه به فضاهای ایجاد شده توسط حوزه کارآفرینی زنان اتاق بازرگانی برای حضور بانوان در بازار کسب و کار تا به امروز به کندی پیش رفته که انشاالله با تسهیلات بیشتر و نگاه بارزتر بتوانند جایگاه شغلی خود را به دست بیاورند و چرخه اقتصاد کشور را به گردش درآورند.
کیاست از نقش اتاق بازرگانی در تامین منابع ارزان قیمت و استفاده از تخصص و تجربه از پیش کسوتان در کمک به کار آفرینان جوان بالاخص بانوان از وی جویا شد؛ رییس شورای عالی بانوان اتاق اصفهان چنین پاسخ داد: در این زمینه اتاق قانون گذار و مجری قانون نیست و صرفا جایگاهی در بخش خصوصی و بازوی کارشناسی است که در طول سالیان متمادی سعی بر این موضوع داشته که با ارائه گزارشات کارشناسی و انجام تحقیقات در حوزه ها و مسائل مختلف همچنین ایجاد جلسات مشترک، فاصله میان سازمانهای مختلف را کاهش داده و به عنوان محوری برای گردهمایی کلیه سازمان ها و ارگان های ذیربط برای حل مسائل و مشکلات عمل کند. در واقع می توان بیان کرد که اتاق در حوزه های زیربنایی اقتصادی فعالیت کرده است و به حل مسائل و مشکلاتشان کمک کرده همچنین اتاق اصفهان  در حوزه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، نقش بسزایی را ایفا کرده و در کشور، جایزه ملی نیز دریافت کرده است.