تاریخ : چهارشنبه 2 اسفند 1396
کد 1829

گلشیرازی :

تجاری سازی اختراعات مهمترین چالش پیش روی مخترعین و صاحبان ایده است

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تجاری سازی اختراعات مهمترین چالش پیش روی مخترعین و صاحبان ایده است.
مسعود گلشیرازی در نشست تخصصی بررسی راهکارهای تجاری سازی اختراعات در عرصه بین الملل به همت کمیسیون تجارت ،خدمات و ارتباطات در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان گفت:جوان بودن جمعیت کشور  و گسترش مراکز آموزشی زمینه ایجاد ایده ها و اندیشه های جدیدی در بخش های مختلف ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد:ایده و نوآوری در مرحله دوم بایستی به اختراع منجر شود و در مرحله سوم تجاری سازی اختراع مهمترین چالش پیش روی صاحبان اختراع است .
وی هدف از برگزاری این نشست را یافتن راه های تجاری سازی اختراعات جوانان ایرانی در عرصه بین المللی برشمرد و گفت:کمیسیون تجارت با برگزاری سلسله نشست های تخصصی در این زمینه خواستار ایجاد مدل کاربردی برای مخترعین جوان است .
گلشیرازی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار اصلاح قانون  تجارت الکترونیک  شد و گفت:قانون فعلی دارای نواقصی است که با شرایط اقتصادی روز جهان همخوانی ندارد و نیاز به بازنگری دارد.
پایان امینی مسوول کمیته مالکیت فکری کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:سالانه 15 هزار پرونده ثبت اختراع در کشور تشکیل  و  12 هزار پرونده ثبت نهایی  می شود. این درحالیست که در کشور توسعه یافته 1500 اختراع ثبت و 1000 اختراع تکمیل می شود .
وی تصریح کرد:مالکیت فکری پایه اولیه هر تجارتی است و برای حضور در بازارهای بین المللی مهمترین گام ثبت مالکیت معنوی کالا ست. 
مسعود شفقی مدیر برنامه ریزی استراتژیک و هماهنگی فدراسیون جهانی مخترعین   IFIA  در این نشست گفت: برای تجاری سازی اختراعات باید  مسیر ثبت جهانی اختراعات طی شود تا مخترعین بتوانند در عرصه جهانی سرمایه گذار پیدا کنند و اختراعشان  ثبت و ضبط شود.
وی اطلاع از آمار های ثبت در دنیا و زمینه های فعالیت آنها را یک ضرورت برای مخترعین جوان برشمرد و گفت: آشنایی با پلتفرم های ثبت اختراع و تجاری سازی می تواند آنان را در عرصه معرفی و تجاری سازی اختراعات کمک  کند.
شفقی آشنایی با استاندارد ها و قوانین ثبت اختراع داخلی و خارجی را برای مخترعین ضروری و لازم دانست .
وی تاکید کرد:مخترعین باید با pct  (Patent cooperation treaty)  معاهده همکاری ثبت اختراع   آشنایی کامل داشته باشند در فرایند ثبت بین المللی اختراعات با چالش روبرو نشوند.
آلبوم تصاویر 3235-11-1396