تاریخ : سه شنبه 10 بهمن 1396
کد 1804

برگزاری نشست مشترک کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی اصفهان با اداره کل فنی و حرفه ای، صنعت، معدن و تجارت استان و بنیاد آموزش و حرفه آلمان

جلسه هماهنگی کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی اصفهان، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای وسازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بنیاد آموزش و حرفه آلمان Stiftung Bildung &Handwerk (SBH) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان درابتدای این جلسه ابوطالبجلالی، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان هدف از برگزاری این جلسه را استفاده بهینه از ظرفیت های درون سیستمی وهمچنین بهره مندی از قابلیت ها و تجارب کشورهای پیشرفته اقتصادی درراستای ارتقای سطح آموزش عنوان کرد و افزود: در گذشته نیز بدین منظورهمکاری هایی بین ایران وآلمان صورت گرفته که از جمله آن می توان به طرح 18 ماهه اشاره کرد. وی تصریح نمود: در طرح مذکور، فرصت مهارت آموزی برای متقاضیان به مدت 2 هزار و 800 ساعت در طول 18 ماه و در حرفه های متنوعی مانند تعمیرکار ماشین های صنعتی فراهم شد. مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان انجام نشدن تمامی مفاد این تفاهم نامه را موجب کمرنگ شدن همکاری بین ایران و آلمان در این طرح ذکر کرد. جلالی با انتقاد از سیستم آموزش کشور گفت: متاسفانه محتوای آموزشی ما با محیط کسب و کار و نظام شغلی موجود در کشور دارای فاصله زیادی بوده و تمرکز ما بر آموزش قبل از اشتغال می باشد در حالی که این سیستم آموزشی درکشورهای پیشرفته ای چون آلمان حدود 60 سال پیش دنبال می شد. وی افزود: کشورهای پیشرفته پس از این سیستم بر روی آموزش متصل، کار کرده اند که در مقطعی در ایران نیز این سیستم پیاده و سپس به دلیل کاستی هایی در اجرا از گردونه خارج شد. مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضرآموزش مبتنی بر نیاز تنوع مشاغل در محیط کار واقعی  در کشورهای توسعه یافته در حال اجرا است، افزود: در این سیستم آموزشی در حقیقت دولت تسهیلگر و بخش خصوصی اجرا کننده می باشد. جلالی در ادامه یکی ازمشکلات بخش صنعت کشور را عدم وجود نیروی متخصص به دلیل نداشتن برنامه ریزی دقیق آموزشی دانست و تصریح کرد: یکی از ضروریات آموزش کشور نیاز سنجی واقعی و آگاهی از مطالبه کارفرمایان کسب و کارها در بخش های مختلف به ویژه صنعت است. وی همکاری اتاق بازرگانی برای نیازسنجی در واحدهای صنعتی استان به منظور تربیت نیروی کار متخصص با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای را ضروری دانست و گفت: بدین منظور درراستای ارایه مهارت های آموزشی افراد متناسب با نیاز صنعت، توافقنامه ای بین کشورمان و آلمان منعقد شده که نیازمند تعامل اتاق بازرگانی به منظور ایجاد اشتغال پایدار می باشد.   
علیرضا مقیدی، نماینده بنیاد آموزش و حرفه SBH آلمان نیز در این جلسه گفت: این بنیاد عام المنفعه بوده و هدف اصلی آن تلاش در راستای پیشرفت امکانات آموزش و گسترش آن برای تمامی افراد در مقاطع مختلف سنی می باشد. وی با بیان اینکه این بنیاد دارای 250 شعبه در کشور آلمان بوده و در هر سال در حدود 50 هزار نفر در آن از آموزش شغلی بهره مند می شوند، افزود: رشته های آموزشی این بنیاد در آلمان شامل 330 شغل از جمله شغل های توانبخشی، حمایت کودکان و نوجوانان، آموزش کودکان، برنامه و پروژه، زبان تخصصی شغلی، مدیریت آموزش کارگاه و کارخانجات و... در مقاطع، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. نماینده بنیاد آموزش و حرفه گفت: این بنیاد دارای مدارس و شعب مستقل در کشورهای استونی، لهستان، چین و ویتنام، همچنین دانشگاه علوم و حرفه FHM می باشد. مقیدی تصریح کرد: در هر آلمان در سال ، 50درصد دانش آموزان وارد سیستم آموزش شغلی می شوند و آموزش دوگانه در این کشور از دو بخش آموزش تئوری در مدارس فنی و حرفه ای و آموزش عملی در محیط واقعی کار برخورداراست. وی با بیان اینکه آلمان خواستار اشتراک تجربیات آموزشی موفق خود با کشورهای دیگر از جمله ایران است، گفت: پروژه همکاری آموزش شغلی ایران با آلمان به سرمایه گذاری وزارت فدرال همکاری های اقتصادی و توسعه آلمان، بنیاد SBH  را به عنوان مجری و شریک آلمانی پروژه و شرکت sequa را نیز به عنوان ناظرانتخاب نموده است. نماینده بنیاد SBH ، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را به عنوان شریک ایرانی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را به عنوان همکار اجرایی ایرانی در این پروژه معرفی کرد. مقیدی افزود: این پروژه به مدت سه سال با هدف معرفی و ایجاد عناصر آموزش شغلی و حرفه ای دوگانه در ایران به منظور تقویت مسیر توسعه آموزش های حرفه بر حسب نیاز شرکت ها اجرا خواهد شد. در ادامه امیر کشانی، رییس کمیسیون آموزش، پژوهش و توانمندسازی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: متاسفانه در حال حاضر صنعت کشور به شدت دچار مشکل نیروی انسانی بوده و به دلیل اینکه سیستم آموزشی در کنار عملکرد نامطلوب به سمت سرکوب استعداد دانش آموزان پیش رفته است، با سیل عظیمی از دانشجویانی که در رشته هایی که نیازی به آنها در کشور احساس نمی شود مواجه بوده، با معضل بزرگ فرار مغزها و در مقابل هجمه ای از فارغ التحصیلان بیکار مواجهیم. وی پیاده سازی این سیستم آموزشی در کنار نهادینه سازی فرهنگ کار در کشور را راه خروج از رخوت موجود ذکر کرد . کشانی از اعلام آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان به منظور همکاری با سازمان فنی و حرفه ای و بنیاد آموزش و حرفه FHM خبر داد و افزود: در اتاق بازرگانی اصفهان به منظور افزایش مهارت نیروی انسانی به نیاز سنجی آموزشی صنایع، پرداخته و در این راستا دوره های آموزشی مختلفی برگزارشده است همچنین به دنبال ایجاد مرکز توسعه سرمایه انسانی هستیم.   
فریده روشن، رییس کمیسییون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیزدر این جلسه گفت: با اجرای طرح آموزش دوگانه می توان از معضلاتی چون فرار مغزها، فارغ التحصیلان بدون مهارت و... جلوگیری کرد. وی افزود: در حالی که مهم ترین حلقه صنعت، مهارت آموزی است متاسفانه صنایع کشور، دغدغه آموزش را جدی نگرفته اند. عضو کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه نیاز اجرای طرح آموزش دوگانه در ایران به خوبی احساس شده، تصریح کرد: لازم است هر چه زودتر این طرح علاوه بر صنایع بزرگ در صنوف و آموزش های مهارتی در گردشگری وارد فاز اجرایی شود. 
محمدعلی نادی، مشاورکمیسیون آموزش اتاق بازرگانی اصفهان نیز حضور آموزش و پرورش در زنجیره این طرح را بسیار مهم ارزیابی نمود. علی سلیمانی، دبیر کمیسیون آموزش نیز تاسیس مرکز توسعه سرمایه انسانی اتاق بازرگانی اصفهان را برای ایجاد ساختارهای لازم به منظور آموزش شغلی در کنار اجرای پروژه آموزش دوگانه موثر دانست و گفت: به دلیل بالا رفتن مرزهای رقابتی در سطح جهانی لازم است به نیازهای اساسی در صنعت توجه شود. وی به ثمر نشستن طرح آموزش دوگانه در ایران را نیازمند صرف انرژی و تعامل فعالان صنعت با دستگاه های اجرایی این طرح دانست.
 
آلبوم تصاویر b180-11-1396