تاریخ : سه شنبه 20 آبان 1393
کد 18

یک استاد دانشگاه: با اصلاح فرهنگ سازمانی ،انرژی منفی ناشی از معضلات اخلاقی مهار می شود

یک استاد دانشگاه: با اصلاح فرهنگ سازمانی ،انرژی منفی ناشی از معضلات اخلاقی مهار می شود
یک مدرس و مشاور سیستم های مدیریت گفت:بنگاهای اقتصادی با اصلاح فرهنگ سازمانی، انرژی منفی ناشی از معضلات اخلاقی را می توانند مهار کنند و تنشهای سازمانی به نحو اثربخش مدیریت می  شود زیرا حاکمیت اخلاق در فرهنگ سازمانی نقش مهمی در تبدیل تهدید به فرصت دارد.
«شهرام بیات»در همایش آموزشی هفتگی اتاق با عنوان «اخلاق حرفه ای در تجارت»در سالن همایش های بین المللی اتاق اصفهان تصریح کرد: اخلاق حرفه ای به ما می گوید که یک سازمان،شرکت و بنگاه یا هر واحدی که در نظر بگیرید،چه این واحد آموزش باشد،چه پژوهشی،چه صنعتی،همانند یک فرد که به صورت اخلاقی و  به عنوان یک فرد دروغ نگوید، وفادار باشد و حسد نکند. یک بنگاه و شرکت نیز تعهدات اخلاقی در قبال مخاطبان خود دارد.
وی افزود:اخلاق تجاری شاخه ای از اخلاق کاربردی (عملی) است که اصول اخلاقی و معنوی یا مسایل اخلاقی ناشی از آن را در محیط تجاری مورد بررسی قرار می دهد.در قرن بیست ویکم با توجه به جهانی شدن اقتصاد و به تبع آن گسترش بازارها ضرورت رعایت نکات اخلاقی در تجارت بیش از پیش افزایش یافته است.
بیات اهمیت اخلاق حرفه ای در سازمان را  مانند یک شمشیر دو لبه دانست و گفت:یک لبه این شمشیر فرصت است و لبه دیگر  تهدید است؛ضعف درسیستم اخلاقیات ،کاهش ارتباطات و  افزایش خسارات در سازمان به عنوان تهدید و تاثیر چشم گیری بر فعالیت ها و نتایج سازمان،افزایش بهره وری،بهبود ارتباطات و کاهش درجه ریسک به عنوان فرصت تلقی می شود.
بیات تاکید کرد:هر چه بنگاه نرخ مسوولیت پذیری اخلاقی خود را نسبت به محیط افزایش دهد به همان میزان از قانونمندی بیشتری برخوردار می شود.
وی اظهار داشت:علت نادیده گرفتن ارزشهای اخلاقی در سازمانهایی است که به دنبال نیل به اهداف غیر واقعی و دور از دسترس هستند.دلیل دیگر این است که در بسیاری از سازمانها تبعیت بی چون وچرا از مافوق، رفتار اخلاقی را بسیار مشکل کرده است.
وی خواستار گنجاندن اخلاق  جزو برنامه های آموزشی مدیران و کارکنان  شد و گفت:امروزه سازمانهای بسیاری نیز شروع به استفاده از الگوهای رفتاری برای هدایت کارمندانشان کرده اند.