تاریخ : جمعه 29 دي 1396
کد 1782

نایب رييس اتاق بازرگانی اصفهان تاكيد كرد

رناسي:عدالت مالیاتی يكي از الزام‌هاي اساسي توسعه پايدار كشور است

اولین همایش نقش عدالت مالیاتی در توسعه پایدار با محوریت مالیات بر ارزش افزوده به همت اتاق بازرگانی اصفهان و با همکاری کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعي اتاق بازر گاني ايران و با حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی سراسر کشور برگزار شد.
مصطفی رناسی در این همایش با معرفي محورهاي فعالیت‌ اتاق‌ بازرگاني اصفهان اظهار داشت: علم‌آموزی و افزایش دانایی هدف اصلي اتاق بازرگانی است و در اين راستا برنامه‌های مختلفي از جمله دوره هاي آموزشی، سمینارها و همایش تخصصی و بازدیدهای صنعتی برگزار شده است.
وی افزود: اگر دانایی در جامعه ما افزایش يابد در تمام زمینه‌ها پیشرفت خواهیم کرد، هرگونه انحراف از راه توسعه و علم راه پیشرفت ما را مسدود مي‌كند و مشکلات امروز ما از کم دانایی‌ ما سرچشمه گرفته است.
رناسی نقش اتاق بازرگانی اصفهان در افزایش دانایی فعالان اقتصادی را مهم ارزيابي كرد و افزود: اتاق اصفهان با همكاري یک محقق دانشگاهی، تحقیقی درباره نحوه مالیات‌ستانی در استان اصفهان انجام داد و در اين مطالعه مشخص شد، در ٥ سال اخیر شیب مالیات ستاني اصفهان بسیار شدید بوده و اين شیب یک زاویه ٥٠ درجه‌ای را نشان می‌دهد.
وی بیان کرد: اگر ما عدالت را رعایت کنیم، عملكرد نظام مالیاتی قابل قبول می‌شود اما اين سال‌ها شاهد ناعدالتی زیادي هستيم به نحوي كه شیب مالیاتی استان اصفهان تند شد و هر شیب تندی به توقف مي انجامد.
رناسی به حضور بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در اصفهان چون پتروشیمی، ذوب آهن و فولاد مبارکه و نقش مهم آن‌ها در پرداخت مالیات استان اشاره كرد كه در سال‌هاي اخير و با توجه به شرايط اقتصادي نتوانستند مالیات گذشته خود را پرداخت كنند.
 به اعتقاد وي در سال‌هاي اخير اصناف نيز نتوانستند مالیات بپردازند و ناگزير فشار ماليات‌ستاني به بنگاه‌هاي متوسط و كوچك وارد شد.
سردبير نشريه اتاق بازرگانی اصفهان در بخش ديگري از سخنان خود، توسعه پایدار را از ديگر محورهاي فعالیت‌ اتاق معرفي كردو بيان داشت: ما سرمایه‌ها، داشته‌ها، طبیعت، محیط زیست و معادن را نباید کامل مصرف کنيم و باید برای نسل‌هاي آینده هم فرصت بهره‌مندي از اين مواهب را فراهم كنيم.  
رناسی تصريح کرد: دولت منابع نامحدود ندارد و مثل یک بنگاه اقتصادی درآمد و هزینه دارد، تفاوت دولت با یک بنگاه اقتصادی در این است که دولت به هیچ وجه نمی‌تواند، هزینه‌هایش را کم کند. چرا که ٩٠ درصد هزینه دولت جاری و پرداخت حقوق است که امکان حذف آن وجود ندارد.
وی افزود: دولت برای این مساله باید درآمد ایجاد کند و درآمد دولت از راه مالیات، نفت و عوارض به دست مي آيد.
وي افزود:اگر چه دولت باید توسعه پیدا کند اما اين توسعه، بايد پایدار باشد که يكي از الزام‌هاي اين توسعه پايدار، رعایت عدالت مالیاتی است.
نایب ريیس اتاق بازرگانی در پايان تاكيد كرد: مالیات بر ارزش افزوده نباید بر دوش تولید کننده باشد و بنا بر قانون بايد از مصرف‌كنندگان اخذ شود.