تاریخ : چهارشنبه 29 بهمن 1393
کد 176

هشتمین جلسه کمیسیون تجارت،خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی در دوره هفتم

مسایل و چالش‌های ترخیص کالا از بندر شهید رجایی در کمیسیون تجارت اصفهان مورد بررسی قرار گرفت
هشتمین جلسه کمیسیون تجارت،خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی در دوره هفتم
 
مسایل و چالش‌های ترخیص کالا از بندر شهید رجایی در کمیسیون تجارت اصفهان مورد بررسی قرار گرفت
 
دبیر کمیسیون تجارت اتاق اصفهان گفت: بیش از 50 درصد از واردات و صادرات کشور از بندر شهید رجایی بندرعباس صورت می‌گیرد و این در حالیست که این بندر با چالش‌هایی در ترخیص کالا روبروست. در سال گذشته حجم واردات 56 میلیارد دلار و صادرات غیر نفتی 28 میلیارد دلار بوده است.
«کامیاب» در هشتمین جلسه کمیسیون تجارت اتاق اصفهان افزود: جمعی از کارشناسان اتاق بازرگانی اصفهان طی یک سفر به بندرعباس از نزدیک از امکانات بندر شهید رجایی بازدید و گزارشی در این راستا تهیه کرده است. وی اضافه کرد: 40 درصد ترانزیت کل کشور از این بندر صورت می‌گیرد که ماده خاص آن پنبه است که سالانه بیش از 700 هزار تن آن از این بندر عبور می‌کند. وی خاطر نشان کرد: در سال 89، 85 میلیون تن کالا از این بندر رد و بدل شده که در بین 100 بندر جهان رتبه چهل و چهارم به بندر شهید رجایی اختصاص یافته است. وی اظهار داشت: در سال 1383، یک میلیون و 180 هزار کانتینر وارد کشور شده که در آخر سال60 هزار آن در گمرک باقی مانده بود و در سال 84 تعداد کانتینر یک میلیون و 284 هزار بوده که تعداد 38 هزار کانتینر باقی مانده و درسال 87 تعداد دو میلیون کانتینر واردات داشتیم و طبق موجودی انبار 90 هزار آن رسوب کرده است. وی یادآور شد: با احتساب آمار گذشته پیش بینی می‌شود در سال 1402، تعداد 7 میلیون کانتیتر از این بندر عبور ‌کند که 300 هزار کانتینر رسوب خواهد داشت و در سال 1407 این تعداد به 600 هزار کانتینر می‌رسد. وی کمبود کارشناس احراز در بخش گمرک را از چالش‌های ترخیص کالا برشمرد و گفت: روزانه 500 پرونده به این بخش ارایه می‌شود که با وجود 10 کارشناس فرصت بررسی هر پرونده تنها به 12 دقیقه می‌رسد. وی نبود ارتباط الکترونیکی بین بندر، کمرگ و منطقه آزاد تجاری را یکی از مشکلات ترخیص کالا در این بندر عنوان کرد و گفت: نا هماهنگی سازمان‌های مجاور شامل بهداشت، استاندارد و غیره با گمرک به صورت ناجوانمردانه به پای گمرک گذاشته می‌شود در حالی که سازمان‌های مجاور در تایید یا عدم تایید کالا زمان بسیاری را صرف می‌کنند . وی ترخیص کالا از مسیر قرمز در بندرشهید رجایی را بیش از 90 درصد نسبت به مسیر‌های سبز و زرد اعلام کرد و گفت: ترخیص کالا در بخش ماشین آلات خط تولید از طریق مسیر سبز می‌تواند صورت گیرد. وی نبود آزمایشگاه مجهز در گمرک بندر عباس را یکی از مشکلات این بخش ذکر کرد و گفت: وجود این آزمایشگاه می‌تواند زمان ترخیص کالا برای واردکنندگان و صادرکنندگان را کمتر کند. وی تشکیل شرکت بازرسی متشکل از بازنشستگان گمرک را به عنوان یکی از پیشنهادات خود برای استفاده از این پتانسیل در تسهیل امور گمرک ارایه کرد.
 «جعفر ذره بینی» رئیس کمیسیون تجارت اتاق اصفهان در این جلسه نوسانات اقتصادی را بسیار سریع‌تر از لحظه عنوان کرد و گفت: نوسانات نرخ ارز و اخبار لحظه‌ایی تغییر شرایط فرصت تصمیم گیری را از مدیران بنگاه‌های اقتصادی گرفته است وی خواستار توجه بیشتر مسولین دولتی به مسایل و مشکلات واحدهای تولیدی و بازرگانی شد و گفت: شرایط اقتصادی برای واحدهای تولیدی در بخش ارز، حمل و نقل و گمرک و بخش‌های مختلف نیازمند تجدید نظر است زیرا با آزاد سازی قیمت حامل‌های انرژی و هدفمند شدن یارانه‌ها فشار مضاعفی بر واحدهای تولیدی تحمیل شده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش اتاق‌های مشترک در روابط اقتصادی و سیاسی ایران با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: حضور اعضای اتاق در اتاق‌های مشترک می‌تواند سبب دریافت اخبار و اطلاعات اقتصادی به روز از کشور طرف قرارداد شود. وی تشکیل جلسات اتاق‌های مشترک ایران با کشورهای خارجی در اصفهان را از برنامه‌های این اتاق مشترک عنوان کرد و گفت: برگزاری جلسات هیات مدیره این اتاق‌ها در شهرستان‌ها می‌تواند اتاق‌های استان‌ها را تقویت سازد.  
«محمدی» عضو کمیسیون، خواستار تقویت تولید صنعت کشتی سازی و تجهیزات وابسته با استفاده از توان داخلی شد و گفت: واحدهای تولیدی ماشین سازی استان اصفهان می‌توانند در تولید تجهیزات کشتی و امکانات تخلیه و بارگیری بنادر نقش داشته باشند.
 «رضا خیامیان»عضو کمیسیون تجارت اتاق اصفهان تشکیل اتاق مشترک را عامل مهم در افزایش روابط بین المللی بازرگانان ایرانی با همتایان خارجی دانست و گفت: اتاق‌های مشترک بدون توجه به مسایل سیاسی به روابط اقتصادی دو طرف می‌اندیشند و می‌توانند در توسعه روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها نقش کلیدی داشته باشند.
 «حسین امیدزاد» دبیر کمیته گردشگری اتاق اصفهان در این جلسه گفت: طی برگزاری جلساتی با تورهای گردشگری مالزی خواستار توسعه سطح گردشگری بین مالزی و اصفهان شدیم. وی خواستار تقویت روابط گردشگری با کشورهای دارای اتاق مشترک با ایران شد و گفت: گردشگری می‌تواند تاثیر بسزایی در تبادلات اقتصادی ایران با سایر کشورها داشته باشد.