تاریخ : چهارشنبه 29 بهمن 1393
کد 171

نخستین جلسه کمیته انرژی،نفت و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان

نخستین جلسه کمیته انرژی ، نفت و محیط زیست زیر مجموعه کمیسیون تجارت و خدمات اتاق بازرگانی اصفهان با حضور جمعی از اعضا و کارشناسان این بخش تشکیل شد .
نخستین جلسه کمیته انرژی،نفت و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان
 
 نخستین جلسه کمیته انرژی ، نفت و محیط زیست زیر مجموعه کمیسیون تجارت و خدمات اتاق بازرگانی اصفهان با حضور جمعی از اعضا و کارشناسان این بخش تشکیل شد .
 
با هدف تقویت و رفع مسایل صنایع تولید انرژی در استان اصفهان ؛
کمیته انرژی ، نفت و محیط زیست در اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد
 
نخستین جلسه کمیته انرژی ، نفت و محیط زیست زیر مجموعه کمیسیون تجارت و خدمات اتاق بازرگانی اصفهان با حضور جمعی از اعضا و کارشناسان این بخش تشکیل شد .
 
«رضا خیامیان» رییس کمیته انرژی اتاق اصفهان در ابتدای این جلسه گفت: نخستین جلسه کمیته جهت دریافت نظریات اعضا برای هدف گذاری فعالیت کمیته و تعیین چشم انداز تشکیل شده که با ایجاد گروه بندی و تقسیم کار در آینده امیدواریم شاهد نتیجه کاربردی کمیته باشیم. اهداف کلی کمیته باید با اهداف کلی کمیسیون انرژیِ اتاق ایران هماهنگ باشد و می‌بایست نقشه راه کمیته را بررسی کرد. کمیسیون انرژی اتاق ایران در این دوره مانند اتاق بین المللی بازرگانی وصنایع و معادن به کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست تغییر نام پیدا کرده است. وی قرار گرفتن نام محیط زیست در این کمیسیون را نشان از توجه به مسایل محیط زیست از سوی اتاق بازرگانی ایران دانست و گفت: توسعه کسب و کار در صنایع تولیدی نیازمند هماهنگی با محیط زیست است به خصوص در بخش صنایع پشتیبان نفت ، گاز و صنایع انرژی و پتروشیمی و تولید حامل‌های انرژی. وی خلق بسترهای جدید در زمینه کسب و کار مربوط به انرژی و محیط زیست را یکی از موضوعات قابل طرح در این کمیته برشمرد و گفت: در حوزه انرژی کشور پتانسیل عظیمی دارد و اصفهان یکی از استان‌های اثرگذار در این بخش است و با همکاری استانداری اصفهان خواستار جذب پروژه‌های بزرگ در عرصه های مختلف هستیم.
 
خیامیان رسیدگی به بنگاههای فعال در بخش انرژی و جستجوی را هکارهای مناسب برای این مشکلات برشمرد و گفت: توجه به مسایل پیش روی بنگاههای فعال در بخش انرژی اهم از بنگاههای کوچک و بزرگ است. وی شناسایی پتانسیل‌های هر حوزه، امکان پذیری فنی و اقتصادی و زیست محیطی فعالیت‌ها و شناسایی تنگناها را سه محور اصلی فعالیت کمیته دانست و گفت: بررسی اقتصادی بودن بنگاههای انرژی از جمله پالایشگاه‌های فعال و تغییر در ساختار فعالیت آنان از سوی مدیران این مجموعه‌ها آغاز شده است .
 
 وی تصریح کرد: از گروههایی که می‌تواند در این کمیته فعال باشد بخش محیط زیست و بازیافت انرژی است که موضوع بازیافت انرژی یکی از موضوعات گسترده است که زمینه فعالیت بسیاری دارد. وی اظهار داشت: از موضوعات دیگر بررسی صنایع انرژی بر و بهینه سازی مصرف انرژی است که با تشکیل گروه در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی می‌توان شاهد مصرف بهینه انرژی در صنایع استان باشیم. وی بررسی تولید حامل‌های انرژی شامل نفت، گاز و انرژی‌های نو و تجدید پذیر را از دیگر موضوعات قابل طرح در کمیته ذکر کرد. وی توجه به صادرات حامل‌های انرژی شامل فرآورده‌های نفتی و برق را از دیگر موضوع قابل طرح در کمیته انرژی برشمرد و گفت: تقویت صادرات استان یکی از دغدغه‌های اتاق است که در این راستا قابل پیگیری است.
 
وی شناسایی توانمندی مهندسی شرکت‌های استان اصفهان در زمینه انرژی را گامی مهم در تعیین ظرفیت استان برای جذب پروژه‌های اقتصادی بخش انرژی برشمرد و گفت: بررسی جایگاه انرژِی در استان به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های کمیته است که تلاش می‌شود تولید و توزیع آن از طریق کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد .
 
وی دعوت از مدیران ارشد استان در بخش‌های مرتبط با انرژی را از دیگر برنامه‌های این کمیته برشمرد و گفت: اصفهان ظرفیت انجام پروژه‌های بزرگی را دارد که مدیران استان باید با حمایت از این توان زمینه جذب پروژه‌ها را فراهم سازند .
 
«خیام باشی» مسوول پروژه spx (پیمانکاران فرعی) شرکت شهرکهای صنعتی در این جلسه گفت: یکی از متدولوژی توسعه صنایع کوچک و متوسط در سطح بین المللی شبیه خوشه های صنعتی است که تمرکز آن بر پیمانکاری فرعی است . در این پروژه به دنبال ایجاد مرکزی برای تسهیل ارتباط کارفرمایان و پیمانکاران هستیم. وی تشکیل خوشه‌های صنعتی تخصصی مانند نفت و انرژی را لازمه تقویت این بخش در استان دانست و گفت: سه بخش ساخت تجهیزات صنعت فولاد، سازندگان و پیمانکاران نفت و گاز و پتروشیمی و قطعات خودرو سنگین در استان اصفهان یک مزیت است. مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی مرکزی خودگران و غیرانتفاعی است و وظیفه آن توسعه بازار و یافتن بازار جدید برای پیمانکاران و ارتقاء پیمانکاران عضو مرکز است. برای توسعه بازار این مرکز نرم افزار mathmaking طراحی و اسامی پیمانکاران مختلف را ثبت و با نیاز کارفرمایان مطابقت می دهد و مشخصات پیمانکاری را برای امور کارفرمایان معرفی می کند . این امور بر اساس پتانسیل پیمانکاران و نیاز کارفرمایان صورت می گیرد. وی تشویق شرکت‌ها به انجام کار گروهی و شبکه‌ای که منجر به تشکیل کنسرسیوم می‌شود را از دیگر برنامه های spx برشمرد و گفت: صحت سنجی اطلاعات پیمانکار از دیگر برنامه‌های spx است تا کارفرمایان نسبت به توان انجام پروژه توسط پیمانکار اطمینان حاصل کنند. خیام باشی از نقش کمیته انرژی برای تقویت انجام پروژه‌های بزرگ بخش انرژی خبر داد و گفت: spx می تواند به عنوان ابزاری برای انجام پروژه‌ها و رتبه بندی پیمانکاری عمل کند.
 
«بصیری» مدیر شرکت ماشین اجزا در این جلسه گفت: نبود قانون برای تشکیل کنسرسیوم ها از چالش‌های اساسی پیش روی شرکت‌های استان است که نیازمند اقدام اتاق در این زمینه است. وی نبود بانک اطلاعاتی از واحدهای اقتصادی استان را یکی از مهمترین نیازهای تشکیل کنسرسیوم ها برشمرد و گفت: ایجاد نمایشگاه مجازی از طریق اتاق یا استانداری اصفهان می‌تواند این نیاز را تامین کند تا از ظرفیت‌های استان بهره بگیریم.
 
 «طاقونکی» مسوول خودکفایی پالایشگاه اصفهان در این جلسه گفت: در اصفهان فعالیت‌های گروهی با همدلی خوبی شروع می‌شود ولی در ادامه سلایق شخصی قالب می‌شود و منجر به تعطیلی پروژه می‌شود.
 
«روشنک امامی» عضو اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: تشکیل تالار توسعه در سایت اتاق بازرگانی می‌تواند فعالان اقتصادی را با فعالیت صورت گرفته یا در حال انجام آشنا کند. وی دوباره کاری و صرف وقت برای انجام فعالیت‌های تکراری را موجب وارد شدن هزینه به شرکت‌ها دانست و گفت: فراخوان از طریق مجله اتاق برای جذب افرادی که در زمینه انرژی‌های نو فعالیت می‌کنند ، می‌تواند به هم افزایی شرکت‌های استان کمک کند.
 
«سیروس موتمن» عضو اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: معرفی شرکت‌های فعال در عرصه انرژی از طریق یک نرم افزار می‌تواند نخستین گام کمیته برای جمع آوری اطلاعات شرکتها باشد. وی اتاق را یک مرجع رسمی در کشور معرفی کرد و گفت: باید از این امکانات برای تقویت بخش خصوصی و بزرگ شدن شرکت‌های متوسط و کوچک و جذب پروژه‌های صنعتی استفاده کرد .
 
«عظیمی» مشاور استاندار اصفهان در امور صنعت و معدن گفت: تشکیل کنسرسیوم‌های نفتی متشکل از شرکت‌های استان اصفهان می‌تواند زمینه جذب پروژه‌های بخش انرژی را به اصفهان فراهم سازد و در این راستا جلساتی با شرکت پتروپارس برگزار شد ولی خروجی مناسبی به دلیل نبود وحدت و همگرایی نداشت. وی پروژه‌های نفتی را از جمله پروژه‌های بزرگ اقتصادی همراه با گردش مالی بالا و اشتغال زایی قابل توجه برشمرد و گفت: استانداری اصفهان آماده دعوت از شرکت‌های بزرگ اقتصادی جهت حضور در استان است. وی شناسایی پیمانکاری و توانمندی فنی و مالی استان اصفهان را از برنامه‌های اصلی کمیته پیشنهاد کرد.
 
«علی صفرنورالله» عضو اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: نبود قانون مشخص برای کنسرسیوم و نبود همگرایی بین شرکت‌های استان از جمله موانع پیش روی تشکیل کنسرسیوم‌های اقتصادی است. وی فرهنگ سازی و افزایش کیفیت کار جمعی در استان را مهمترین گام در ایجاد کنسرسیوم برشمرد. وی پیشنهاد کرد که اتاق بازرگانی اصفهان زمینه‌ایی برای تشکیل کنسرسیوم با آموزش شرکت های متوسط و کوچک و سازمان دهی فراهم کند .