تاریخ : سه شنبه 28 بهمن 1393
کد 169

چهارمین جلسه کمیسیون بانوان اتاق بازرگانی در دوره هفتم

رییس کمیسیون توسعه توان اقتصادی اتاق اصفهان : نوسانات اقتصادی اجازه برنامه ریزی بلند مدت به بنگاههای اقتصادی نمی‌دهد
رییس کمیسیون توسعه توان اقتصادی اتاق اصفهان :
 نوسانات اقتصادی اجازه برنامه ریزی بلند مدت به بنگاههای اقتصادی نمی‌دهد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: به دلیل نوسانات شدید مولفه‌های اقتصادی بازار امکان برنامه‌ریزی بلند مدت از بنگاههای اقتصادی گرفته شده است.
«زهرا اخوان نسب » در کمیسیون توسعه توان اقتصادی و بازرگانی بانوان اتاق اصفهان افزود: داشتن اطلاعات اقتصادی صحیح باعث تصمیم گیری منطقی برای واحدهای تولیدی می‌شود. وی رکود اقتصادی و تحریم را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر فعالیت واحدهای تولیدی ذکر کرد و گفت: دولت با هم اندیشی تشکل‌های خصوصی مانند اتاق می‌تواند آثار این عوامل را بر واحدهای تولیدی کاهش دهد.
«سلیمی»عضو کمیسیون در این جلسه گفت: چند نرخی شدن ارز در کشور باعث جذب سرمایه‌های عمومی به خرید و فروش ارز شده است. وی شکاف بین ارز دولتی و آزاد را فرصتی برای سوداگری ذکر کرد و گفت: نوسانات نرخ ارز زمینه‌ایی برای جذب سرمایه‌های سرگردان مردم ایجاد کرده و دخالت دولت و بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز مهمترین عامل این رخداد است. وی افزایش سود مشارکت را عامل مهمی در جذب سرمایه‌های مردم در بخش تولید عنوان کرد و گفت: افزایش نرخ سود سپرده‌ها و توجه به صادرات غیرنفتی از سوی دولت می‌تواند سرمایه‌های سرگردان را به بخش تولید و سرمایه گذاری در پروژه‌های اقتصادی فراخواند.  وی کاهش تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی را باعث بروز مشکلات نقدی برای این واحدها اعلام کرد و  گفت: کاهش میزان صادرات در بخش‌های مختلف باعث تاثیر منفی در بخش تولید می‌شود و با تقویت صادرات می‌توان شاهد افزایش تولید بود. وی افزایش هزینه‌های تولید بنگاههای اقتصادی را باعث کاهش قدرت رقابت آنان با رقبای خارجی در عرصه بین الملل دانست و گفت: در شرایط بحرانی دولت باید واردات را هدفمندتر از همیشه کنترل کند و با اختصاص بسته‌های حمایتی از صنایع از ورشکستگی بنگاهها جلوگیری کند.    
«ربانی» عضو دیگر کمیسیون در این جلسه گفت: استفاده از پتانسیل استان جهت صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا از رویکرد کارگروه خدمات صادرات است. وی تعیین محصولات شاخص استان را از دیگر برنامه‌های این کارگروه عنوان کرد و گفت: تبلیغات اینترنتی در راستای تجارت الکترونیکی و یافتن مشتریان بالقوه و ارتباط با آنان از اقدامات اولیه این کارگروه است.
عضو دیگر کمیسیون در این جلسه خواستار فرهنگ سازی ارایه مدل پوشاک بانوان شد و گفت: معرفی تولیدات پوشاک داخل در قالب نمایشگاه های پوشاک می‌تواند صنعت پوشاک بانوان در داخل را تقویت سازد. وی افزایش قیمت مواد اولیه تولید پوشاک را باعث افزایش قیمت تمام شده منسوجات برشمرد و گفت: واردات مواد اولیه با قیمت پایین از خارج و تولید محصولات با برند ایرانی می‌تواند چرخه تولید و صادرات منسوجات ایرانی را سریعتر بچرخاند.
«گیتی مومن زاده» دبیر کمیسیون در این جلسه از آغاز به کار سایت اختصاصی بانوان خبر داد و گفت: در این سایت آخرین اخبار اقتصادی حوزه زنان کارآفرین و کمیسیون در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.