تاریخ : سه شنبه 28 بهمن 1393
کد 156

هشتمین جلسه کمیسیون کشاورزی وصنایع تبدیلی اتاق دوره هفتم

دبیر کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان : در شرایط تحریم اقتصادی ، بخش خصوصی می تواند اقتصاد کشور را پویا نگه دارد
دبیر کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان :
در شرایط تحریم اقتصادی ، بخش  خصوصی می تواند اقتصاد کشور را پویا  نگه دارد

دبیر کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان گفت: بخش خصوصی به صورت مجزا می‌تواند به مبادلات تجاری بین المللی بپردازند و بدور از مسایل سیاسی فعالیت کند و این ویژگی بارزی برای بخش خصوصی است که دولت  باید امکان حضور پر رنگ‌تری به این بخش بدهد. «حمیدرضا مومنی» در کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در جمع اعضای کمیسیون تصریح کرد: تقویت بخش خصوصی می‌تواند در شرایط اقتصادی ویژه مانند تحریم به کمک اقتصاد کشور بیاید. وی برگزاری نخستین همایش غذای سالم در اتاق اصفهان را گامی مهم در فرهنگ سازی تولید و مصرف غذای سالم برشمرد و گفت: دولت به همراه بخش خصوصی باید به صورت جدی در این عرصه وارد شوند زیرا سلامتی جامعه در گرو این موضوع است. وی تصریح کرد: حضور نماینده‌ایی از کمیسیون کشاورزی در کارگروه‌های مرتبط با این بخش در استانداری می‌تواند دیدگاه‌ها و نظریات بخش خصوصی را به اطلاع مسوولین برساند.  

 «مصطفی حجه فروش»  رییس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در این جلسه گفت: تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار می‌تواند بخش خصوصی را به فعالیت بیشتر در عرصه اقتصادی تشویق کند. وی اضافه شدن نام کشاورزی به اتاق بازرگانی، صنایع و معادن را گامی موثر در تقویت بخش کشاورزی برشمرد و گفت: تشکیل مرکز ملی مطالعات کشاورزی در اتاق ایران می‌تواند مسایل و مشکلات بخش کشاورزی را مطرح و راهکارهای اجرایی به تصمیم سازان پیشنهاد شود. وی تاکید کرد: اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی می‌تواند بخش کشاورزی را دچار تحول کند و در این راستا اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی نقش فعال‌تری در این زمینه پیدا می‌کند. «مجید جبل عاملی» رییس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این جلسه گفت:  فرصت‌های سرمایه گذاری و فعالیت در بخش کشاورزی سیرالئون شناسایی شده است. وی تاکید کرد: تقویت صادرات خدمات فنی و مهندسی از طریق کمیسیون کشاورزی اتاق قابل پیگیری است و کشورهای آفریقایی در این بخش ظرفیت‌های مناسبی جهت فعالیت دارند و ارز آوری از طریق خدمات فنی و مهندسی کشاورزی می‌تواند رونق اقتصادی برای استان و کشور ایجاد کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش قیمت خوراک دام خبر داد و گفت: میزان مصرف خوراک دام از تولید آن بالاتر است و از طریق واردات کمبود آن برطرف می‌شود و با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت این خوراک هم افزایش یافته است. وی خواستار افزایش تولید خوراک دام در داخل کشور شد و گفت: برطرف کردن نیازهای داخلی دامداری و کشاورزی می‌تواند تاثیر تحریم‌های اقتصادی را به شدت کاهش دهد. وی تصریح کرد: در صورت توجه به بخش کشاورزی از سوی دولت و تقویت تشکل‌های خصوصی مربوطه می‌توان شاهد توسعه  کشاورزی در تمامی زمینه‌ها بود. «فرهاد رضاپور» عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی در این جلسه گفت: شرکت‌هایی که با رتبه نظام مهندسی اقدام به تولید غذای سالم می‌کنند به خریداران معرفی شوند تا مصرف غذای سالم در جامعه ترویج  شود‌. وی تصریح کرد: چند آزمایشگاه برای بررسی میزان سموم مصرف شده در تولیدات غذایی انتخاب شده که می‌توانند بر اساس استانداردها به آزمایش محصولات بپردازند. وی ایجاد شبکه کنترل بر تولیدات صنایع  غذایی از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی را پیشنهاد کرد و گفت:  کنترل تولید محصولات کشاورزی سالم می‌تواند به صادرات این محصول کمک کند. «محمدرضا کیانی» رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان در این جلسه گفت: سفر جمعی از مسوولین کشوری و استان اصفهان به کشور سیرالئون با هدف بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری در این کشور مثبت ارزیابی شده است و امیدواریم که سرمایه گذاران بخش کشاورزی  و سایر بخش‌ها از این فرصت استفاده ببرند. وی خواستار پررنگ‌تر شدن نقش وزارت کشاورزی در ترویج تولید و مصرف غذای سالم شد و گفت: هدف گذاری برای اجرای چند پروژه غذای سالم از سوی وزارت خانه می‌تواند تولید کنندگان و مصرف کنندگان را ترقیب کند. وی تعامل وزارت کشاورزی با تشکل‌های کشاورزی را عامل مهم در ترویج تولید غذای سالم دانست و گفت: گنجاندن توجه به غذای سالم در سند توسعه کشاورزی کشور می‌تواند تولید این محصولات را مورد توجه مسوولین دولتی و تولید کنندگان قرار دهد.

  « بصیری» عضو هیات علمی دانشگاه در این جلسه گفت: قیمت گذاری برای گندم از سوی دولت برای خرید تضمینی از کشاورزان منطقی نیست زیرا دولت تلاش کرده که قیمت خرید این محصول را پایین نگه دارد و در برخی موارد به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود. وی افزود: کشاورزان میلی به تولید گندم ندارند و در حال حاضر سیلوهای ذخیره گندم با کمبود مواجهند. وی از اتاق بازرگانی خواست که پیشنهاد متعادل کردن قیمت گندم را به دولت ارایه کند تا کشاورزان برای تولید گندم تشویق و از واردات این محصول و خروج ارز جلوگیری شود. وی استفاده از سوخت‌های زیستی برای خودرو در سایر کشورها را قابل توجه دانست و گفت: تولید سوخت با کیفیت از محصولات کشاورزی می‌تواند فرصتی برای ارتقا سطح کشاورزی کشور ایجاد کند. وی در بخش دیگری تولید غذای سالم در بخش کشاورزی را مهم ارزیابی کرد و گفت: اندازه گیری میزان سموم مصرف شده در محصولات کشاورزی و اطلاع رسانی آن می‌تواند  گام موثری در تنویر افکار عمومی در مصرف غذای سالم باشد. وی بررسی تجربه کشورهای پیشرو در تولید غذای سالم را از دیگر پیشنهادات خود برای ترویج فرهنگ تولید و مصرف غذای سالم مطرح کرد.  

  «آزاد بخت» معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این جلسه گفت: حضورنماینده‌ایی از کمیسیون کشاورزی اتاق در کارگروه سلامت استان می‌تواند مسایل و دغدغه های بهداشت استان را به بخش خصوصی منتقل و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شود. وی برگزاری همایش غذای سالم توسط اتاق را گامی مهم در تنویر افکار عمومی درمصرف غذای سالم دانست و گفت: برگزاری  همایش‌هایی از این قبیل می‌تواند به گسترش تولید و مصرف غذای سالم کمک کند.