تاریخ : سه شنبه 28 بهمن 1393
کد 154

چهارمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی دوره هفتم

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تنویر افکار عمومی نخستین گام حل بحران کم آبی در استان اصفهان است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تنویر افکار عمومی نخستین گام حل بحران کم آبی در استان اصفهان است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان:
تنویر افکار عمومی نخستین گام حل بحران کم آبی در استان اصفهان است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تنویر افکار عمومی نخستین گام حل بحران کم آبی در استان اصفهان است.
«مصطفی حجه فروش» در کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان تصریح کرد: این کمیسیون برای بررسی کمبود آب در حال و آینده دغدغه دارد و در این راستا با تشکیل کمیته آب زیر مجموعه کمیسیون خواستار تنویر افکار عمومی است.
وی تاکید کرد: مسوولین و تصمییم سازان ابتدا باید صورت مساله کم آبی را درک کنند و سپس به راه حل بیندیشند.
 در این جلسه گفت: کاهش مصرف شرب و صنعت به عنوان دو مصرف کننده اصلی آب استان بایستی در دستور کار قرار گیرد.   وی با اشاره به وجود بحران آب در استان خواستار مشخص شدن مصرف آب در بخش صنعت شد و گفت: آب مصرف شده در صنعت و کشاورزی و شرب باید به صورت مشخص مورد بازنگری قرار گیرد
«فلاح» عضو کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در این جلسه گفت: کنترل مصارف مشترکین آب و کنترل هدر رفت آب به عنوان دو استراتژی در طرح عملیاتی شرکت آب و فاضلاب اصفهان تدوین شده است. وی 30 درصد هدر رفت آب را آب بدون درآمد تعریف کرد و گفت: استفاده شهرداری از شیرهای آتش نشانی جهت فضای سبز، آب مورد استفاده شستشوی فاضلاب‌های شهری و نشست در شبکه توزیع، آب بدون درآمد را تشکیل می‌دهد.
 وی هدر رفت ظاهری آب را ناشی از خرابی شماره گر کنتور و هدر رفت واقعی نشت آب از لوله ها برشمرد و گفت: 24 درصد آب اصفهان بدون درآمد است که در دنیا این عدد بین 12 تا 15 درصد است.
وی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب اصفهان طرح عملیاتی خود را در بخش‌های مدیریت تقاضا، الگوی مصرف، کاهش هدر رفت، تنوع بخشی به آب شرب، ایجاد فرهنگ اجتماعی در مصرف آب و پشتیبانی از آب پخش‌ها و از جمله برنامه‌های اجرایی این شرکت است.
وی اصلاح شبکه توزیع آب از جمله تعویض کنتور آب را از فعالیت‌های این شرکت جهت کاهش هدر رفتن آب بدون درآمد برشمرد و گفت: در این راستا اقداماتی در حال انجام است تا هدر رفتن آب در شبکه را به حداقل برساند.
 وی گفت: افزود: 103 میلیون متر مکعب در سالهای پرآبی برای سه واحد صنعتی بزرگ اصفهان فولادمبارکه، ذوب آهن و پلی اکریل اختصاص یافته است.
«بصیری» استاد دانشگاه تغییر کشت محصولات پرمصرف آب را یکی از راهکارهای کنترل مصرف آب برشمرد و گفت: تغییر رویکرد مصرف آب به صورت کلان باید صورت گیرد. وی تغییر مصرف آب در کشاورزی از جمله استفاده از روش‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای را به عنوان راهکار کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی پیشنهاد کرد.
 وی افزود: سند حق آبه شیخ بهایی به شماره 9200 در ششم مهرماه 1307 در اداره ثبت اسناد اصفهان به عنوان یک سند ثبت شده است مطابق آن آبی که از چشمه دیمه سرچشمه می‌گیرد در مرحله اول به 33 سهم تقسیم شده و در مرحله دوم به 375 و در مرحله سوم به 3096 سهم بین قریه‌ها و مزارع تقسیم شده است. وی تصریح کرد: در سال 1332 طی مصوبه دولت وقت آب ناشی از تونل کوهرنگ به حق آبه دار تقسیم شد.
 وی اضافه کرد: در قانون استقلال آب استان‌ها که در سال 84 تصویب که طی آن وزیر نیرو به عنوان نماینده دولت ناظر بر تقسیم آب منصوب شده. طی آن حق آبه‌ها باید از این قانون جدا شود و پس از آن آب مازاد در اختیار استان‌ها قرار ‌گیرد.
وی افزود: صدور پروانه‌های حق آبه‌ها به ترتیب شرب و زارعت است ولی صنعت امروز پس از شرب بیشترین برداشت را از آب زاینده‌رود دارد.
 وی تصریح کرد: عدول از قانون موجب پیش آمدن شرایط بحرانی در مقوله آب شده و برگشت به قانون راهکار خروج از این بحران است.
 «رضایی» دیگر عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: طرح‌های عملیاتی برای آب زمانی باید صورت گیرد که هنوز بحران بوجود نیامده است.
 وی ایجاد مدیریت واحد و یکپارچه حوزه زاینده‌رود را عامل مهم در حل مسایل و معضلات استفاده از آب رودخانه برشمرد و گفت: حداکثر رشد شهری در حاشیه رودخانه مشخص گردد تا سهم بندی آب برای بخش‌های مختلف مشخص شود.
 وی بالا رفتن راندمان از طریق کانال های انتقال آب را از راه‌های کاهش هدر رفتن آب در بخش کشاورزی دانست.
وی آلوده نکردن آب‌های مورد استفاده کشاورزی و استفاده کمتر از کودهای شیمیایی را یکی دیگر از راهکارهای حفظ منابع آب‌های زیرزمینی برشمرد و گفت: قیمت گذاری بر اساس کیفیت محصولات کشاورزی به جای وزن آنها از دیگر راهکارهای حفظ منابع آب زیرزمینی است.  
«همتی» دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان دراین جلسه گفت: در مساله کم آبی ابتدا مسوولین باید این مشکل و واقعیت را قبول کنند و سپس برای رفع آن برنامه ریزی کنند.