تاریخ : سه شنبه 28 بهمن 1393
کد 153

دومین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی دوره هفتم

در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد ؛ نظارت بر تولید و واردات محصولات کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت
در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد ؛ نظارت بر تولید و واردات محصولات کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت

 رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مصرف بیش از اندازه سموم در محصولات کشاورزی را عامل کاهش صادرات این بخش دانست و گفت: با استاندارد سازی و نظارت دقیق می‌توان علاوه بر افزایش صادرات محصولات این بخش نسبت به سلامت جامعه حساسیت بیشتری نشان داد.
«مصطفی حجه فروش » در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان افزود: اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه احساس مسوولیت می‌کند که مسایل مربوط به تولید محصولات کشاورزی و واردات آنرا به اطلاع مسوولین و دست اندرکاران مربوطه برساند.
 وی افزود: کمیسیون کشاورزی با تشکیل کمیته آب خواستار بررسی راهکارهای حل معضل آب برای کشاورزی استان است و در این راستا توانسته با تشکیل جلسات کارشناسی به صورت هدفمند در این موضوع وارد شود.
یک کارشناس گفت کاهش استفاده از سموم در تولید محصولات کشاورزی را امری لازم برای این بخش دانست و تصریح کرد: کشاورزی ارگانیک استفاده کمتر از کودهای شیمیایی است و باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.
وی اضافه کرد: مصرف افزایش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی باعث آلوده ساختن آبهای زیرزمینی و بر هم زدن تعادل زیستی شده و زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است .
 وی غذاهای آلوده را چالش امروز صنایع غذایی و مصرف کنندگان برشمرد و گفت: ارتقا سطح بهداشت و درمان و شاخص‌های امنیتی غذا و سلامت محیط زیست را می‌توان در کشاورزی ارگانیک دنبال کرد.
 وی جوان سازی روستاها را عامل رونق کشاورزی در روستاها دانست و گفت: ایجاد برنامه‌های تشویقی از سوی دولت می‌تواند زمینه بازگشت روستاییان به روستا و افزایش تولید کشاورزی را به همراه داشته باشد.
 وی آموزش به کشاورزان را لازمه توسعه کشاورزی ارگانیک دانست و گفت: به دلیل رعایت نکردن استانداردهای کشاورزی صنایع تولید غذایی با چالش‌های اساسی روبرو شده است.
«... بصیری » استاد دانشگاه در این جلسه گفت: برای افزایش سطح کیفی محصولات کشاورزی باید بر روی آنان بارکد تولید کننده زده شود و شناسنامه تولید نیز صادر شود.
 وی افزود: میوه‌جات موجود در بازار مصرف بدون هیچ گونه شناسنامه‌ایی توزیع می‌شود و در صورت استفاده بیش از اندازه از سموم در محصولات هیچگونه امکان پیگیری وجود ندارد.
    وی به آزمایش کشورهای حاشیه خلیج فارس بر روی تولیدات کشاورزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه آزمایش محصولات کشاورزی در بخش میزان سموم مورد استفاده به طور جدی برای تولید داخل و واردات صورت نمی‌گیرد.
 وی حضور سه وزارت خانه بهداشت، بازرگانی و کشاورزی در قالب کمیته بررسی تولید و ورود محصولات کشاورزی را لازم دانست و گفت: واردات میوه باید مورد کنترل قرار گیرد تا از ورود میوه‌های آلوده جلوگیری شود زیرا استفاده از سموم در میوه و سبزیجات بسیار خطرناک است.
 عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی به افزایش میزان بیماری سرطان در جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایل رشد این بیماری در جامعه غذاهای ناسالم است که باقی مانده سموم در میوه و سبزیجات است.
 وی به بازگشت برخی محصولات صادر شده کشاورزی به دلیل درصد بالای استفاده از سموم اشاره کرد و گفت: با رعایت سالم سازی تولید محصولات کشاورزی می‌توان صادرات این بخش را افزایش داد.
 وی تقویت سیستم کنترل برای سلامت جامعه را نیازمند آگاهی بخشیدن به تولید کننده و مصرف کننده دانست و گفت: اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما می‌تواند به سالم سازی تولید و مصرف غذا کمک کند.
 «مجید جبل عاملی » رییس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این جلسه گفت: تقویت صادرات محصولات کشاورزی نیازمند عزم بخش خصوصی و دولتی است.
 «محمدرضا کیانی » رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان در این جلسه گفت: سیاست گذاری تولید بر مبنای راندمان تولید می‌تواند عامل افزایش سطح کیفیت محصولات کشاورزی و توجه به سلامت باشد.
 
تصاویری از این جلسه :