تاریخ : سه شنبه 28 بهمن 1393
کد 149

نخستین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی در دوره هفتم

مهندس حاج رسولیها رئیس شورای شهر اصفهان در کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان: آب اصفهان یک همت مضاعف می‌طلبد
نخستین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان روز دوشنبه 30/3/90 تشکیل شد.

 مهندس حاج رسولیها رئیس شورای شهر اصفهان در کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان:
آب اصفهان یک همت مضاعف می‌طلبد


رییس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان کمبود آب را مهمترین چالش کشاورزی استان برشمرد و گفت: کمیسیون کشاورزی در این دوره تلاش دارد با همکاری کارشناسان و اساتید دانشگاه در راستای رفع مسایل و چالش‌های کشاورزی استان اقدام کند.  
«مصطفی حجه فروش» در نخستین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان گفت:توجه به آب مهمترین موضوع مطرح شده در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان است که حضور فعال بخش خصوصی در موضوع آب می‌تواند راهگشا باشد.
وی ویژگی استان اصفهان در بخش کشاورزی را قابل توجه دانست و گفت: اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه می‌تواند در بخش کشاورزی همواره نقش تاثیرگذاری داشته باشد.
وی توجه نکردن به نیاز آب در استان را عامل بروز مشکلاتی در بخش‌های کشاروزی، صنعت و مصرف خانگی برشمرد و گفت: پیدا کردن یک راهکار اساسی برای تامین آب استان باید به عنوان مهمترین مساله استان در نظر گرفته شود.
« عباس حاج رسولیها » رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه گفت: مساله آب به عنوان مهمترین دغدغه استان است و مسوولین و بخش‌های مختلف استان باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.
 وی اضافه کرد: آب استان ابتدا برای شرب و صنعت جوابگوست و برای کشاورزی مقداری نمی‌ماند.  
 وی گفت: یک میلیارد و دویست میلیون متر مکعب ظرفیت آب پشت سد است که هم اکنون به هفتصد میلیون متر مکعب رسیده است.
 وی افزود: دو پروژه آب رسانی به ظرفیت 200 میلیون متر مکعب تا پایان سال به ظرفیت آب استان اضافه می‌شود .
وی تاکید کرد: پروژه بهشت آباد به عنوان مهمترین پروژه آبرسانی برای استان نقش مهم و تاثیرگذاری دارد که می‌تواند نیاز آب استان را در بخش کشاورزی و صنعت تامین کند.
 وی مدیریت بهره برداری از آب را در تامین آب کشاورزی و صنعتی مهم دانست و گفت: وزارت نیرو با مدیریت حاکمیتی باید از برداشت بی رویه آب در استان های همجوار جلوگیری کند.
 وی انجام پروژه بهشت آباد را نیازمند یک هزار و پانصد میلیارد تومان اعتبار ذکر کرد و گفت: اعتبار مورد نیاز برای انجام این پروژه را می‌توان از فروش اوراق مشارکت تامین کرد.
 وی حیات استان را نیازمند آب دانست و گفت: برای حفظ محیط زیست استان در بخش‌های مختلف نیازمند آب هستیم و مدیریت استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بخش خصوصی باید همت مضاعف در این راستا انجام دهند.
وی برداشت بی رویه آب از سوی استان‌های همجوار را نیازمند مدیریت حاکمیتی و منطقی دانست و گفت: حق آبه شیخ بهایی برای برداشت آب از زاینده رود مشخص است ولی برداشت بی‌رویه باعث بر هم خوردن اکوسیستم منطقه می‌شود .
 وی خشک شدن زاینده‌رود را عامل تاثیرگذار بر اقتصاد شهر اصفهان بو یژه در بخش توریسم دانست و گفت: بسیاری از مشاغل صنایع و دستی اصفهان به دلیل خشک شدن رودخانه به خطر افتاده است .
 وی از واحدهای صنعتی بزرگ اصفهان خواست که همانطور که از آب زاینده‌رود برای نیازهای خود استفاده می‌کنند در پروژه‌های توسعه آب نیز سرمایه گذاری کنند .
آقای مهندس طاهرفرد در جلسه به عملیاتی کردن کار و نه صرفاً گفتن موضوعات اشاره کرد و افزود: برای حل مشکل آب استان بایستی این 3 مقوله مورد بررسی قراردگیرد.:
مدیریت سیاسی آب که بایستی یک متولی خاص داشته باشد تا تصمیم‌ بگیرد.
مدیریت اجرایی آب که بایستی جسارت لازم را برای انجام کار داشته باشد.
سرمایه (پول) که با انتشار اوراق، سهام و ... می شود آنرا تهیه کرد.
از طرف دیگر قیمت آب برای صنایع بزرگ بایستی واقعی تعریف شود تا صرفه‌جویی اتفاق بیفتد.
برای تحقیق و عملیاتی شدن کار نیاز است یک پارلمان یا کمیته‌ای جهت آب مشخص و افراد آن تعیین و کار را شروع کنند.
 «حمید رضا مومنی » عضو کمیسیون کشاورزی در این جلسه گفت: مدیران استان با ادبیات سیاسی نمی‌توانند مسایل و مشکلات کشاورزان را حل کنند بلکه بایستی با تمام توان اجرایی و استفاده از کارشناسان مساله اصلی را رفع کنند.
«... بصیری » استاد دانشگاه صنعتی اصفهان دراین جلسه گفت: مساله کمبود آب مربوط به کل کشور است و باید اقدامات جدی در این راستا انجام دهیم .
وی اضافه کرد: اقتصاد اکولوژیک به عنوان جدید ترین مدل اقتصادی مطرح شده که بر اساس آن هر محیط به طور طبیعی مشخص می‌کند که ظرفیت چه فعالیتی دارد و استفاده بی رویه از محیط را نادرست می‌داند.
 وی بی برنامگی مدیریت آب را در خشک شدن رودخانه زاینده رود تاثیر گذار دانست و گفت: قانون مدیریت مستقل آب استان‌ها به دولت زمانی اجازه توزیع آب را داده که حق آبه ها تامین شود و مازاد آن دراختیار دولت است ولی این قانون به درستی رعایت نشده است .
وی تولید آب از طریق رودخانه زاینده رود را 850 میلیون متر مکعب در سال دانست و گفت: از سال 79 تا کنون چهار بار رودخانه خشکیده شده و باعث تخلیه روستاها از تالاب گاوخونی تا اصفهان شده است .
بصیری اضافه کرد: تامین آب شرب برای یزد و کاشان مساله ایی برای آب زاینده رود ایجاد نمی‌کند ولی تامین آب برای صنعت این شهرها باعث می‌شود که حیات زاینده رود به خطر بیفتد.
وی با اشاره به وجود مدیریت واحد بر روی رودخانه‌های جهان گفت: رودخانه‌هایی که از چندین کشور هم می‌گذرد هم دارای پارلمان بین المللی با حضور وزرای نیرو است که در مورد میزان بهره برداری از آن تصمیماتی کارشناسی گرفته می‌شود .
 وی قانون استقلال مدیریت آب استان‌ها را یکی از عوامل استفاده بی رویه استانها از آب رودخانه ها ذکر کرد و گفت: این قانون به استان چهار محال و بختیاری اجازه داد که بی رویه از آب بدون در نظر گرفتن حق آبه استفاده کنند و کشاورزان در شرق اصفهان از بی آبی بیکار شوند.
 وی مساله آب را متوجه دو مقوله مدیریتی و مصرف بهینه دانست و گفت: زمین‌های حاصل خیز کشاورزی شرق اصفهان از بی آبی از بین رفتند ولی زمین های غیر حاصلخیز بالادست رودخانه در آب غوطه ورند .
وی مجوز حفر چاه در حریم رودخانه از سوی شهرداری را یکی دیگر از عوامل کم آبی اخیر در استان دانست و گفت: در دوران کم آبی و پر آبی این چاه ها از بستر رودخانه آب را تهیه می‌کنند و هیچ کنترلی بر آنان وجود ندارد در حالی انتقال آب از طریق کانال امکان کنترل دارد .
 
 تصاویری از این نشست :