تاریخ : دوشنبه 19 تير 1396
کد 1456

در کارگاه آموزشی "گفتگوی هم افزا مبتنی بر نگرش سیستمی" مطرح شد: ده فرمان گفتگوی هم افزا

کارگاه آموزشی " گفتگوی هم افزا مبتنی بر نگرش سیستمی" که به همت کمیسیون صنایع و واحد آموزش اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد
درکارگاه آموزشی " گفتگوی هم افزا مبتنی بر نگرش سیستمی" که به همت کمیسیون صنایع و واحد آموزش اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، یادگیرنده بودن، احترام کامل، گشودگی ذهن، از دل سخن گفتن، شنیدن، طمانینه و پرهیز از شتاب، تعلیق پیش فرض ها و ارزیابی ها، حمایت خلاق، جویندگی و نظاره کردن نظاره گر، جزو ده فرمان گفت و گوی هم افزا عنوان شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این کارگاه جعفر مرعشی، عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی گفت: گفت و گو راهی است برای شناخت دیگران. وی با بیان اینکه گفت و گو دارای قدمتی به اندازه عمر بشر است، تصریح نمود: امروزه گفت و گو به عنوان ابزاری بهینه به منظور برقراری ارتباط انسان ها با یکدیگر پذیرفته شده است. مدرس این کارگاه افزود: اگر در گفت و گو زمینه تفاهم و تعامل فراهم نشود، خروجی مورد انتظار محقق نخواهد شد. مرعشی تاکید کرد: در واقع گفت و گو روشی برای مشاهده اینکه چگونه ارزش ها، اهداف و نیات افراد می تواند رفتار آنها را کنترل کند. وی گفت: امروز خوشبختانه این درک حاصل شده که شناخت ریشه بحران هایی که انسان امروزی با آن روبروست، تنها با پژوهش و جستجو و از راه گفت و گو امکان پذیر است. عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه رعایت اصول اخلاقی در گفت و گو اولین گام در جهت پذیرش شرایط برقراری یک گفت و گوی سالم ، مفید و کارآمد است، گفت: گفت و گو سنتی الهی است زیرا نخستین بار خداوند از طریق پیامبران و کتب مقدس با بندگان خود سخن گفت. مرعشی افزود: گفت و گو هم فرصت است و هم نعمت. فرصت است زیرا امکان خروج از انزوا را برای افراد ممکن می سازد و نعمت است زیرا امکان بهره مندی از دانش، تجربه و خرد دیگران را فراهم می کند. وی در ادامه گفتن و شنیدن در کنار دیدن را اجزای گفتگو معرفی کرد. مدرس این کارگاه انواع شنوایی را نیز مسدود، مظنون، فعال و خلاق بیان کرده و گفت: در شنوایی مسدود فرد به هیچ وجه حاضر به درک منظور گوینده نیست، مقصود از شنوایی مظنون تفسیر منظور گوینده با گمانه های منفی، شنوایی فعال تلاش شنونده برای دستیابی به درکی واقعی از منظور گوینده و شنوایی خلاق نیز شکل گیری تلاش مشترک بین گوینده و شنونده به منظور ایجاد جریانی روان از مفاهیم و درکی مشترک و عمیق از منظور گوینده در شنونده است. مرعشی در ادامه تاکید کرد: گفت و گو مرام و روشی برای کشف مشترکات و تکمیل تلاش های نظری و عملی موجود در مراقبه، خودسازی، رشد، سازماندهی و همکاری گروهی به وسیله تفکر مشترک است. عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی شناخت انگیزه ها، افکار، اعمال و نیز زیربنای ذهنی طرف گفت و گو، آشنایی با انگیزه های افراد با موضع های متفاوت، بازنگری و پرسش درباره نوع تفکر و تغییر و تحول آن، ایجاد نوعی رابطه بین گفت و گو کنندگان با وجود احساس امنیت و استفاده از هوش جمعی، توسعه و تعمیق روند شناسایی مشترک را از جمله اهداف گفت و گو ذکر کرد. مرعشی همچنین پیش شرط های گفت و گوی هم افزا را وجود محیطی امن برای برقراری تعامل، وجود همیار و راهنما برای حفاظت از مسیر اصلی گفت و گو و توجه حقیقی به طرف مقابل بیان کرد. وی ضمن بیان اینکه صراحت، صمیمیت و صداقت از پیشرانه های فضای گفت و گو است، تنها پیش فرض آنرا انگاره دوستی ذکر نمود. مدرس این کارگاه در ادامه یادگیرندگی، احترام کامل، گشودگی ذهن، از دل سخن گفتن، شنیدن، طمانینه و پرهیز از شتاب، تعلیق پیش فرض ها و ارزیابی ها، حمایت خلاق، جویندگی و نظاره کردن نظاره گر را جزو ده فرمان گفت و گوی هم افزا ذکر کرد. مرعشی همچنین در این جلسه آفت های گفت و گو را فقدان فضا و ظرف مشترک بر مبنای اعتماد متقابل، عدم ایجاد محیط امن برای بروز افکار و احساسات متنوع، میل به ایجاد گروه همگون و بی تحرک همچنین تمایل به حذف صاحبان افکار دیگر و نظرات مخالف و منتقدان معرفی نمود. 
 
آلبوم تصاویر B55-4-1396