تاریخ : يکشنبه 26 بهمن 1393
کد 145

ششمین جلسه کمیسیون طرح و برنامه اتاق بازرگانی در دوره هفتم

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: رتبه بندی دارندگان کارت بازرگانی یکی از برنامه‌های اصلی کمیسیون طرح وبرنامه اتاق اصفهان است که در حال بررسی آن از ابعاد مختلف هستیم.
ششمین جلسه کمیسیون طرح و برنامه اتاق بازرگانی در دوره هفتم

طرح رتبه بندی دارندگان کارت بازرگانی در کمیسیون طرح و برنامه اتاق مورد بحث و بررسی قرار گرفت
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: رتبه بندی دارندگان کارت بازرگانی یکی از برنامه‌های اصلی کمیسیون طرح وبرنامه اتاق اصفهان است که در حال بررسی آن از ابعاد مختلف هستیم.
«ابوالقاسم سرتیپی» در جلسه کمیسیون طرح و برنامه اتاق اصفهان افزود: اجرای صحیح این رتبه بندی عامل مهم در رعایت عدالت در حق بنگاه‌های اقتصادی است و هر گونه خطایی در این رتبه بندی باعث دریافت نتیجه معکوس می‌شود. .
وی تصریح کرد: باید بین کسانی که سالهاست به تجارت وبازرگانی مشغولند و یا جزء مدیران عالی مقام شرکت‌های مطرح هستند با تازه واردان و یا کسانی که مثلا" برای دریافت کارت حق العمل کاری، کارت بازرگانی می‌گیرند تفاوت قائل شد و البته که هر کدام در جای خود عزیز هستند. از این طریق انگیزه‌های لازم را بوجود آورد و سطح ارائه خدمات را تعیین کرد. اما در این خصوص باید از خبرگان و اعضای اتاق کمک گرفت و بر این مبنا، از اعضا سوالاتی نمود تا پاسخ دهند و با جمع آوری این تقطه نظرات، انحرافات آن را رصد و اصلاح نمود.
«خسرو کسائیان» رییس اتاق: معیارهای طبقه بندی می‌تواند براساس میزان سود، تحصیلات کارکنان و.... باشد و امتیاز داد و براساس امتیازها طبقه بندی صورت بگیرد و براساس این طرح 15درصد از شرکتها در رتبه بندی قرار می‌گیرند و 2 درصد از آنها طلائی خواهند بود. بر مبنای این طرح دولتی‌ها امتیازهای بیشتری کسب می‌کنند و شرکتهای خصوصی کمتری وارد طبقه بندی طلائی می‌شوند و این خود امتیازی بر عملکرد مناسب شرکتهای دولتی می‌شود و شرکتهای دولتی را با شرکتهای خصوصی نمی‌توان مقایسه کرد.
    «جعفر ذره بینی» عضو هیات نمایندگان اتاق در این جلسه گفت: طرح رتبه بندی اعضای اتاق بر اساس معیارهای مشخص و معین می‌تواند سبب توانمند شدن بنگاههای اقتصادی که به صورت شفاف فعالیت می‌کنند شود. وی با اشاره به اختلاس اخیر بانکی تصریح کرد:  ارایه تسهیلات و خدمات بر اساس معیار و رتبه مشخص می‌تواند از بوجود آمدن این قبیل سوء استفاده‌ها جلوگیری ‌کند و نهادهای مسوول می‌توانند بر اساس معیار صحیح و واقعی به بنگاه‌های اقتصادی خدمات ارایه دهند. وی با انتقاد از پرداخت تسهیلات ویژه به شرکت‌های دولتی گفت: شرکت‌های دولتی وخصوصی در دو ظرف متفاوت باید مورد ارزیابی قرار گیرند و در کنار هم قرار دادن آنان اجحاف در حق بخش خصوصی است. وی ایجاد ساختار و زمان مشخص برای رتبه بندی اعضای اتاق بازرگانی را مهمترین ویژگی این طرح دانست و افزود: ارایه سیستم مشخص برای دریافت رتبه باعث می‌شود که احراز رتبه برای دریافت کنندگان تسهیلات و بخش دولتی که ارایه دهنده تسهیلات به آنان است، مشخص و شفاف ‌شود.   
«علی نادری» عضو کمیسیون طرح و برنامه اتاق اصفهان در این جلسه با استقبال از طرح رتبه بندی دارندگان کارت بازرگانی گفت: استفاده از تجربه اتاق‌های بازرگانی خارجی می‌تواند اتاق را در رسیدن به اهداف عالیه این طرح کمککند. وی اضافه کرد: شفافیت فعالیت اقتصادی و ارایه آمار دقیق می‌تواند اتاق را در رتبه بندی اعضا یاری کند. وی گفت: طرح رتبه بندی اعضای اتاق بازرگانی با طرح طبقه بندی مشاغل و خوشه‌های صنعتی می‌تواند ارتباط تنگاتنگی داشته باشد.  
 «محمدرضا رجالی» عضو هیت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت :اتاق بازرگانی ایران در بخش رتبه بندی، فعالیت‌هایی انجام داده که اتاق اصفهان با همکاری آنها می‌تواند از این اقدامات استفاده کند. وی اجرای این طرح را گامی ارزنده در راستای تقویت بنگاههای اقتصادی فعال دانست و گفت:  این طرح دارای محاسن بسیار زیادی برای دارندگان کارت بازرگانی است که با استفاده از رتبه خود می‌توانند تسهیلاتی در بخش‌های مختلف از جمله گمرک، بانک و سایر دستگاههای دولتی دریافت کنند.  
«زهرا اخوان نسب» حالت کلی طرح طبقه بندی مناسب است اما باید با سیستم‌های موجود هماهنگی داشته باشد و اطلاعات باید به صورت دوره‌ای به روز باشد وباید دید چه خدماتی براساس طبقه بندی افراد ارائه می‌شود و آیا اتاق امکان ارائه این خدمات را دارد؟ به نظرم تلفیقی از گروه‌های آکادمی و تجربی مفید خواهند بود.
«سیداسماعیل محمودی» دبیر کل اتاق، معیارها براساس شاخص‌ها مشخص است و اصفهان باید نظر بدهد که چه چیزی به معیارها اضافه و چه چیزی از آن کاسته شود و وزنهای آن  مشخص شود. پیشنهاد می‌شود تیمی متشکل از 2 نفر از اعضای کمیسیون و 2 نفر خارج از آن نظرات را جمع بندی و ارائه نمایند.
«امیرحسین زمانی» دبیر کمیسیون و تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: کمیسیون طرح و برنامه اتاق اصفهان در راستای اجرای طرح رتبه بندی چندین سال است به صورت متمرکز مطالعاتی انجام داده است. وی تصریح کرد: پیشینیه شرکت، توانمندی مدیران، سابقه اعتباری، حجم صادرات و حجم واردات، فروش، شاخصه‌های بهره وری، نسبت های مالی، سودآوری و نرخ بازگشت سرمایه، بررسی سابقه دعاوی حقوقی، حضور فعال در اتاق بازرگانی از پارامترهای طرح رتبه بندی در سایر کشورهاست که مورد توجه این اتاق قرار گرفته است. زمانی اضافه کرد: اتاق اصفهان با بررسی 42 اتاق بازرگانی در بخش رتبه بندی اقدام به جمع آوری معیارهای این بخش کرده است.