تاریخ : يکشنبه 26 بهمن 1393
کد 139

دومین جلسه کمیته بررسی مزیتهای سرمایه گذاری استان اصفهان

کارشناس معاونت برنامه ریزی استانداری اصفهان گفت: نبود استراتژی صنعت استان اصفهان باعث انحراف تسهیلات تخصیص یافته بانکی شده است.
 کارشناس معاونت برنامه ریزی استانداری اصفهان گفت: نبود استراتژی صنعت استان اصفهان باعث انحراف تسهیلات تخصیص یافته بانکی شده است.
یک کارشناس اقتصادی :
 
نبود استراتژی صنعت استان  باعث انحراف بخشی از  تسهیلات  بانکی است
 
کارشناس معاونت برنامه ریزی استانداری اصفهان گفت: نبود استراتژی صنعت استان اصفهان باعث انحراف تسهیلات  تخصیص یافته بانکی شده است.
«محسن ایروانی»  در دومین جلسه کمیته بررسی مزیت‌های سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: تعیین استراتژی توسعه صنعت عامل مهم در تعیین مزیت‌های صنعتی استان است. ایروانی هدف گذاری در صنعت را مهمتر از سایر فعالیت‌ها دانست و گفت: وجود دیدگاه کلی و چشم انداز برای صنعت می‌تواند اقتصاد استان را در یک مسیر مشخص و مدون قرار دهد. وی ارزش افزوده، بهره وری، اشتغال زایی، وابستگی به مواد اولیه داخلی، شاخص سرمایه بری و سرمایه گذاری و قدرت رقابت را از جمله پارامترهای تعیین مزیت‌های سرمایه گذاری در استان برشمرد و گفت: طی تحقیقی در یک دهه پیش استان در  بخش‌های صنایع پایین دستی فولاد، ریسندگی و منسوجات، شیمیایی، سیمان، آهک، گچ، سنگ، سرامیک نسوز، نوشیدنی‌ها، آجر و فرش ماشینی و موکت دارای مزیت بوده است. وی تنوع رشته‌های مختلف صنعتی را باعث سردرگمی در تعیین مزیت‌های سرمایه گذاری استان اصفهان دانست و گفت: مزیت‌های صنعتی باید در چند رشته
 
مشخص خلاصه شود و وجود بیش از 140 رشته صنعتی تعیین مزیت را با چالش روبرو می‌سازد. وی اقدام کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان را در تشکیل این کمیته ستود و گفت: این کمیته در صورت ارایه طرح مشخص برای  مزیت‌های سرمایه گذاری در استان می‌تواند نقش موثری در توسعه صنعت ایفا کند. ایروانی اظهار داشت: مطالعاتی برروی صنایع دارای مزیت در استانداری و سایر سازمان‌های دولتی به صورت متمرکز و هدفمند صورت نگرفته و اتاق اصفهان می‌تواند از طریق این کمیته تحقیق کارشناسی انجام دهد. ایروانی رویکرد استانداری اصفهان را در حمایت از صنایع دانش بنیان، از نظر محیط زیستی پاک و قابل صادرات اعلام کرد و گفت: واحدهایی که در چهار موضوع فوق خواستار فعالیت باشند می‌توانند تا شعاع 50 کیلومتری مستقر شوند. وی تجربه کشور هند در تولید صنایع پاک را قابل توجه دانست و گفت: تولید نرم افزارهای کاربردی در عرصه جهان امروز به عنوان یکی از مهمترین صادرات این کشور به شمار می‌آید که نیازمند سوخت فسیلی، ایجاد ترافیک، تخصیص منابع و باعث آلودگی محیط زیست نیز نمی‌شود. وی پیشنهاد کرد که استان در صنایع جدید دانش بنیان وارد شود زیرا وجود نیروی متخصص و مراکز آموزش عالی متعدد در استان می‌تواند  نیاز این صنعت را پاسخ دهد .
 
  «رضا صفوی» دبیر کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان در این جلسه گفت: کمیته مزیت‌های صنعتی خواستار یک حرکت بنیادین برای معرفی مزیت‌های صنعتی استان است و در این راستا از عموم صنعتگران و اساتید دانشگاه و کارشناسان دعوت به همکاری داریم. وی تصریح کرد: مزیت‌های صنعتی استان به طور کارشناسی برای سرمایه گذاران جدید مشخص نیست و این کمیته خواستار ارایه طرح مطالعه شده است.   
 
«حسینعلی دانش پناه» عضو کمیته خواستار بررسی مدل‌های صنعتی کشورهای مختلف برای تعیین مزیت‌های صنعتی استان شد و گفت:  استفاده از تجربه کشورهای مختلف در تعیین استراتژی صنعت می‌تواند به کمیته کمک کند .