تاریخ : شنبه 9 ارديبهشت 1396
کد 1350

در سمینار آموزشی بی سوادی سفید مطرح شد: 5/97 درصد بیکاران کشور باسواد هستند/ در ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش امروز تردیدی نیست/ آموزش و پرورش در درجه اول، نهادی اجتماعی است نه حاکمیتی

در سمینار آموزشی« بی سوادی سفید» که به همت کمیسیون آموزش، پژوهش و توانمندسازی اتاق بازرگانی اصفهان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش این استان در سالن همایش های اتاق بازرگانی برگزار شد.، عنوان شد: طبق گزارش مرکز آمار ایران 5/97 درصد بیکاران باسواد هستند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این سمینار مرتضی نظری، پژوهشگر آموزش و پرورش و توسعه انسانی ضمن بیان اینکه «بی سوادی سفید»، بحرانی است که آموزش و پرورش کشور با آن مواجه است گفت: منظور از بی سوادی سفید این است که افرادی که دارای سواد کتابی، مدرکی و دانشگاهی هستند از توانمندی های زیست در جهان جدید بی بهره می باشند. وی افزود: نظام آموزشی موجود تولید بی سوادی سفید نموده و در ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش امروز تردیدی نیست. نظری تصریح کرد: آموزش و پرورش برای خروج از بحران ناکارآمدی به تغییرات نگرشی، ارتباطی – اجتماعی و تغییرات ستادی – مدیریتی نیازمند است. عضو موسس کانون خرد و توسعه ایران گفت: اولین تغییر نگرشی که لازم است در آموزش و پرورش کشور ایجاد شود، غلبه بر چالش هدف و ماموریت است. نظری چالش دوم را ناتوان پروری ذکر کرده و افزود: چالش سوم ارجحیت تدریس و سواد کتابی است . وی با بیان اینکه ما هنوز نمی دانیم که هدف محوری ما از تعلیم و تربیت چیست گفت: متاسفانه علیرغم هزینه ای که دولت و خانواده ها برای تعلیم و تربیت کودکان می پردازند، در مدارس انسان ناتوان تولید می شود. نظری با بیان اینکه در کشور ما پرورش به حاشیه رفته افزود: جدیدترین نوع فقر در دنیا، فقر قابلیتی بوده و منظور از آن این است که افراد باسواد بوده اما فاقد قابلیت هستند. پژوهشگر آموزش و پرورش و توسعه انسانی تصریح کرد: توسعه انسانی به معنی توسعه قابلیت هاست و این در حالی است که آموزش و پرورش کشورمان فقیر قابلیتی تولید می کند. نظری، چهارمین تغییر نگرشی که باید انجام شود را ایجاد رابطه متعادل میان نهاد سیاست با نهاد آموزش ذکر و تصریح نمود: نهاد سیاست، حاکمیت و دولت به معنای عام با آموزش و پرورش ارتباطی یک سویه و دخالتی دارد، در صورتی که این ارتباط باید حمایتی و تعاملی باشد. وی مهم ترین تغییر نگرشی در نهاد تعلیم و تربیت را چالش نگاه بزرگسالانه به دوران کودکی و تعلیم و تربیت عنوان کرده و گفت: متاسفانه روشی که در کشور ما تحت عنوان تعلیم و تربیت وجود دارد کنترل است نه تربیت. نظری با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشورها از جمله ایران، رویای کودکی نادیده گرفته شده تصریح نمود: در کشورهایی چون فنلاند و دانمارک بر این بحران غلبه شده است. وی چالش بعدی را چالش ناهمزمانی با زبان زمانه ذکر کرد و افزود: ادبیات حاکم بر آموزش و پرورش ادبیات دهه شصت و هفتاد بوده و سبک زندگی قدیم را به کودکان القا می نماید.  عضو موسس کانون خرد و توسعه ایران، مقاومت و محافظه کاری مدیران میانی، تمرکز گرایی ساختاری، چالش نگاه کنکوری به تربیت، تصورات ناکارآمد فرهنگی و پرورشی و اقتصاد آموزش را از چالش های بعدی نظام آموزش و پرورش عنوان نمود. نظری ضمن بیان اینکه متاسفانه کنکور در کشور ما فاقد هرگونه سودمندی مفید است، تصریح کرد: کنکوراستقلال شخصیت، خلاقیت، انتخاب و قدرت اختیار افراد را کانالیزه کرده و سپس به آنها نمره می دهد. وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: باید تلاش کنیم در انتخابات پیش رو، آموزش و پرورش اولویت کاری کاندیداهای ریاست جمهوری قرار بگیرد. وی تاکید نمود: اگر در نظام آموزش و پرورش کشور تغییر صورت نگیرد، تا بیست سال دیگر سرمایه اجتماعی نداشته و آوار ناکارآمدی و ناتوان پروری با تربیت دانش آموزان بی سواد و بی مهارت بر سر فرزندان ایران خواهد ریخت. پژوهشگر آموزش و پرورش و توسعه انسانی همچنین نوسازی سواد معلمان کشور و در رأس قرار گرفتن ژنرال های آموزش و پرورش را از ضروریات نظام آموزش و پرورش خواند. 
آلبوم تصاویر B25-1-1396