تاریخ : يکشنبه 26 بهمن 1393
کد 135

اولین جلسه کمیته بررسی و تشکیل کنسرسیوم‌های صنعتی

کمیته بررسی و تشکیل کنسرسیوم‌های صنعتی و معدنی و خدمات مهندسی اتاق اصفهان زیر مجموعه کمیسیون صنعت و معدن اتاق با حضور جمعی از مدیران شرکت‌های چند منظوره تشکیل شد.
 
اولین جلسه کمیته بررسی و تشکیل کنسرسیوم‌های صنعتی
 کمیته بررسی و تشکیل کنسرسیوم‌های صنعتی و معدنی و خدمات مهندسی اتاق اصفهان زیر مجموعه کمیسیون صنعت و معدن اتاق با حضور جمعی از مدیران شرکت‌های چند منظوره تشکیل شد.
 راهکار های تشکیل کنسرسیوم‌های صنعتی و معدنی و خدمات مهندسی استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفت
کمیته بررسی و تشکیل کنسرسیوم‌های صنعتی و معدنی و خدمات مهندسی اتاق اصفهان زیر مجموعه کمیسیون صنعت و معدن اتاق با حضور جمعی از مدیران شرکت‌های چند منظوره تشکیل شد.
«علی صفرنورالله» رییس این کمیته در این جلسه تصریح کرد: هدف از تشکیل این کمیته بررسی راهکارهای تشکیل کنسرسیوم و فرهنگ سازی جهت تشکیل این گروه‌های صنعتی بزرگ است. وی افزایش کیفیت شرکت‌های خصوصی و رساندن آن به جایگاهی که بتوان از پتانسیل‌های موجود بهترین بهره‌برداری را داشت و نیز تقویت شرکت‌های خصوصی در جذب پروژه‌های بزرگ صنعتی و معدنی را یکی از مهمترین رویکردهای این کمیته برشمرد. وی استفاده از تجربه کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه در بخش تشکیل کنسرسیوم‌های مختلف از برنامه‌های اصلی این کمیته برشمرد و گفت: کشوری مانند ترکیه توانسته با تشکیل کنسرسیوم در بخش صادرات جایگاه ارزنده‌ایی در منطقه برای خود کسب کند. وی بومی سازی کنسرسیوم‌های خارجی را از دیگر برنامه‌های کمیته دانست و گفت: شرکت‌های تعاونی و شرکت‌های چند منظوره می‌توانند در تشکیل این کنسرسیوم همت کنند. صفرنورالله اظهار داشت: تشکیل یک گروه تخصصی از شرکت‌های فعال استان در گام نخست می‌تواند زمینه فعالیت دائمی کنسرسیوم را فراهم سازد.    
«حقیقی» مدیر مجتمع احیا سپاهان در این جلسه گفت: تشکیل کنسرسیوم در ایران نیازمند آموزش واحدهای تولیدی در راستای انجام کارهای مشترک است. وی نبود احساس مشارکت در تشکیل کنسرسیوم را یکی از نقاط ضعف آن برشمرد و گفت: نمونه ناموفق آن در تشکیل کنسرسیوم صنعتی و کشاورزی مشاهده می‌شود.
«زریبافان»مدیر شرکت اسنوا در این جلسه افزود: ایجاد ساز و کار برای شورای گفت و گو بخش خصوصی و دولتی و معرفی کنسرسیوم استان می‌تواند زمینه توسعه و تقویت آن را فراهم سازد. وی تشکیل بانک اطلاعات شرکت‌های در حال فعالیت زیر مجموعه اتاق را از دیگر پیشنهادت خود جهت تشکیل کنسرسیوم‌های صنعتی و معدنی و کشاورزی اعلام کرد و گفت: می‌بایست روزمه کاری این شرکتها جمع آوری و دسته‌بندی شود و بخش‌های مختلف و زمینه فعالیت‌های مشترک را مورد شناسایی قرار داد. تهیه قراردادهای مشترک بین این کنسرسیوم می‌تواند هسته‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند. وی معرفی کنسرسیوم‌های تشکیل شده را به بخش دولتی جهت انجام پروژه‌های بزرگ از دیگر وظایف این کمیته ذکر کرد و گفت: شناسایی کنسرسیوم‌های بین المللی که در سایر کشورها فعالیت می‌کنند و برقراری ارتباط با آنان می‌تواند یکی از فعالیت‌های اصلی این کمیته باشد.
«موسوی» مدیر شرکت مرات پولاد اصفهان در این جلسه گفت: هدف از تشکیل کنسرسیوم و حوزه فعالیت آن که در سطح استانی یا ملی باشد باید مشخص شود. تشکیل یک کنسرسیوم صنعتی و خدمات فنی و مهندسی به صورت آزمایشی می‌تواند نخستین گام در راستای فرهنگ سازی این قبیل فعالیت‌های جمعی باشد.  
« شهشهانی پور» از شرکت توکا فولاد در این جلسه گفت: کنسرسیوم در قانون تجارت جایگاهی ندارد و برای کار و هدف مشخص و در دوره زمانی محدود تشکیل می‌شود.
«سعیدی» از شرکت نسوز آذر در این جلسه گفت: شرکت‌های بزرگ با تملک شرکت‌های کوچک می‌توانند در عرصه جهانی حرف نخست را در هر بخش بزنند.
«علی نادری»عضو کمیته در این جلسه گفت: تشکیل کنسرسیوم از ایده‌های کمیسیون طرح وبرنامه اتاق با هدف حفظ و تقویت شرکت‌های استان در بخش‌های مختلف بویژه در بخش فولاد سازی بود. وی توضیح داد: سهم استان اصفهان در تولید فولاد کشور از70 درصد تا پنج سال دیگر به30 درصد کاهش می‌یابد. وی یکی از چالش‌های اصلی شرکت‌های استان اصفهان را نداشتن اطلاعات از شرایط اقتصادی روز کشور و جهان برشمرد و گفت: رسالت اصلی اتاق ایجاد زمینه برای رشد شرکت‌ها‌ست. وی هدف از تشکیل کنسرسیوم را تجمع شرکت‌های خصوصی توانمند برای انجام یک پروژه خاص عنوان کرد و گفت: وزارت راه و ترابری با ارایه پروژه‌های بزرگ زمینه تشکیل کنسرسیوم راه سازی را فراهم ساخته است.
«صفوی» دبیر کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه گفت: بررسی عوامل ناموفق تشکیل کنسرسیوم از جمله اهداف اصلی کمیته است .