تاریخ : شنبه 14 اسفند 1395
کد 1285

در بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی از مجتمع تولید قارچ یکتای سپاهان : استان اصفهان ظرفیت صادرات قارچ به کشورهای هدف صادراتی را دارد / تولید سالانه 3 هزار تن قارچ در یک واحد تولیدی استان اصفهان

جمعی از اعضای کمیته تولیدات کشاورزی و صنایع تبدیلی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان طی بازدیدی از مراحل کشت کمپوست قارچ و محصول نهایی شرکت قارچ یکتای سپاهان اصفهان از نزدیک با مسایل و چالش‌های این واحد تولیدی آشنا شدند.
جمعی از اعضای کمیته تولیدات کشاورزی و صنایع تبدیلی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان طی بازدیدی از  مراحل کشت کمپوست قارچ و محصول نهایی شرکت قارچ یکتای سپاهان اصفهان  از نزدیک با  مسایل و چالش‌های این واحد تولیدی  آشنا شدند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان،غلامرضا دادخواه رییس هیات مدیره شرکت قارچ یکتای سپاهان اصفهان در حاشیه این بازدید گفت: این شرکت از سال 82 در منطقه جرقویه واقع در شرق اصفهان فعالیت خود را آغاز و زمینه اشتغال 400 نفر به‌صورت مستقیم  و 2 هزار نفر به‌طور غیرمستقیم فراهم ساخته است .
دادخواه از عرضه کم پوست قارچ  به 17 استان کشور خبر داد و گفت: سالانه  60 هزار تن کم پوست قارچ  تولید می‌شود که 30  درصد آن در بخش  پرورش قارچ مصرف می‌شود .
وی ساقه گندم ،کود مرغی ،خاک‌پوششی،بذر قارچ  و سنگ گچ را مواد اولیه تولید کم پوست قارچ نام برد و گفت:این مواد به‌غیراز  خاک‌پوششی در کشور در دسترس است .
وی تصریح کرد:80 سالن پرورش قارچ روزانه 8 تا 10 تن قارچ تازه تولید و به بازار مصرف ارایه می‌شود .
وی  با اشاره به ظرفیت صادرات قارچ به کشورهای همسایه گفت:محصولات این واحد تولیدی به عراق ،امارات و کویت به‌صورت فصلی صادر می‌شود  .
دادخواه از اجرا نشدن معافیت مالیاتی بر تولید کم پوست انتقاد کرد و گفت:این معافیت از سوی اداره کل دارایی استان اجرا نمی‌شود و باعث افزایش هزینه‌بر این واحد تولیدی شده است .
وی خواستار تسهیل واردات مواد اولیه تولید کم پوست قارچ  شد و گفت:خاک‌پوششی برای تولید کم پوست در ایران وجود ندارد و مجبوریم از روسیه وارد کنیم و به دلیل عوارض گمرکی باعث افزایش هزینه تمام‌شده محصول می‌شود.
وی  واردات ماشین‌آلات تخصصی و به‌روز را از دیگر مسایل این واحد تولیدی برشمرد و گفت: لودرهای چینی به‌صورت قطعات بسته‌بندی‌شده وارد کشور می‌شود و به‌عنوان مونتاژ در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و این در حالی است که کیفیت این لودرها در مقایسه با سایر کشورها  پایین و کم بازده است.
مجتبی معقول مسوول کمیته تولیدات کشاورزی و صنایع تبدیلی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در این بازدید گفت: اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی همواره تلاش می‌کند که مسایل تولید و صادرات واحدهای تولیدی را برطرف کند .
وی با اشاره به احدهای تولیدی بخش کشاورزی استان اصفهان گفت:ایجاد زنجیره تامین در بخش کشاورزی می‌تواند به افزایش بهره‌وری و تولید محصولات مرغوب منجر شود.
  
 
آلبوم تصاویر 2162-12-95