تاریخ : يکشنبه 1 اسفند 1395
کد 1261

رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان در سمینار آموزشی فن آوری های نوین در عرصه زیست محیطی: ایرانیان یا روش مصرف آب و انرژی خود را تغییر می دهند یا از جغرافیا حذف می شوند

مهرداد فرهادیان، رییس پژوهشکده محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در سمینار فن آوری های نوین در عرصه زیست محیطی که به همت کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد گفت: ایرانیان یا روش مصرف آب و انرژی خود را تغییر خواهند داد یا از صحنه جغرافیا حذف می شوند.
مهرداد فرهادیان، رییس پژوهشکده محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در سمینار فن آوری های نوین در عرصه زیست محیطی که به همت کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد گفت: ایرانیان یا روش مصرف آب و انرژی خود را تغییر خواهند داد یا از صحنه جغرافیا حذف می شوند.
سرانه آب تجدید شونده در کشور ما یک چهارم متوسط جهانی است
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان فرهادیان ضمن بیان اینکه طبق نظر سنجی سازمان ملل از جمله نگرانی های دانشمندان در قرن 21 مسایل مرتبط با آب مانند کمبود آب، آلودگی منابع آب و... است، گفت: با وجود اینکه سه چهارم سطح زمین را آب فراگرفته اما از این میزان 97 درصد آبها شور و تنها 3 درصد آن آب شیرین بوده که از این مقدار نیز حدود کمتر از نیم درصد منابع آب شیرین در دسترس می باشد. وی افزود: با وجود این منابع محدود از آب های شیرین  لازم است از ظرفیت های آب شیرین کنها بیشتراستفاده شود. رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در دنیا در سال 2016 تقریبا حدود 110 میلیارد دلار در سال بر روی بخش آب، 110 میلیارد در فاضلاب و حدود 20 میلیارد در بخش آب شیرین کن ها سرمایه گذاری شده و این روند صعودی است در حالیکه کل آب های شیرینی که از طریق آب شیرین کن ها در کشور ما به دست می آید زیر 100 میلیون متر مکعب در حالی است که میزان آب مورد نیاز ما 100 میلیارد متر مکعب می باشد.   فرهادیان در ادامه گفت: با وجود ظرفیت انرژی خورشیدی که در ایران وجود دارد یکی از فناوری هایی که می توان از آن در راستای شیرین کردن آب استفاده نمود، آب شیرین کن های خورشیدی است. وی تصریح کرد: گذر زمان، افزایش جمعیت و تغییرات اقلیمی حاکی از آن است که در کشورمان با مشکلات جدی از نظر سرانه آب تجدید شونده روبرو هستیم و پیش بینی شده تا سال 2025 میلادی سرانه آب تجدید شونده در کشور ما به کمتر از 1000 متر مکعب برای هر نفر برسد در صورتیکه در استاندارد جهانی اگر سرانه هر نفر کمتر از 1700 متر مکعب باشد یعنی با بحران آب روبرو هستند. فرهادیان تاکید کرد: سرانه آب تجدید شونده در کشور ما یک چهارم متوسط جهانی است بنابراین سرمایه گذاری در حوزه آب در کشور ما از توجیه اقتصادی بالا تری برخوردار است.
تاکید برلزوم سرمایه گذاری بر روی حوزه های تصفیه و بازیافت پساب
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه حیات بسیاری از صنایع به آب وابسته است گفت: لازم است در کشور بر روی حوزه های تصفیه و بازیافت پساب سرمایه گذاری شده و حتی فناوری هایی که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد بازنگری شده تا حداقل مصرف و هدر رفت آب را داشته باشند. وی در ادامه با بیان اینکه بحران آب امروز کشور را نمی توان با 95 سال پیش مقایسه نمود گفت: سرانه آب تجدید شونده 95 سال پیش، 13 هزار متر مکعب به ازای هر نفر در سال بوده در حالیکه این میزان امروز به 1600 متر مکعب رسیده و پیش بینی می شود تا سال 2025 به زیر هزار متر مکعب تنزل یابد و این بدین معناست که ایران در آستانه تنش آبی قرار دارد. فرهادیان تصریح کرد: بر اساس شاخص های سازمان ملل اگر کشوری بیشتر از40 درصد از منابع آب تجدید شونده خود را استفاده نماید با بحران روبروست در حالیکه امروز در ایران حدود 75 درصد منابع آبی مورد استفاده قرار می گیرد. وی گفت: بر اساس پیش بینی موسسه بین المللی مدیریت منابع آب اگر ایران تا سال 2025 نتواند 112 درصد به منابع آب قابل استحصال خود بیافزاید صد درصد با مشکل مواجه خواهد شد در صورتیکه تحقق این امر تا هشت سال آینده دور از ذهن می باشد. فرهادیان در ادامه با بیان اینکه در کشور ما حدود شش برابر متوسط جهانی افزایش دما داریم و میزان بارش های آن نیز یک سوم متوسط جهانی است، تصریح کرد: در صورتیکه رویه ما در مصرف آب و انرژی تغییر نیابد، مدنیت ما نیز حذف خواهد شد.
برای دفع زباله های بیمارستانی به صورت تخصصی اقدام شود
در ادامه نیز علی محمد صادقی، موسس و مدیر عامل شرکت AFC آلمان که جزو 100 شرکت برتر این کشور در زمینه نوآوری در سال 2016 است، درباره فن آوری های نوین در کنترل آلودگی هوا و مدیریت پسماند جامد گفت: برای حل بحران آلودگی هوا در ایران باید بر روی آلاینده ها و در درجه اول گازهایی نظیر اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای ازت، اسید کلریدریک و بالاخص هیدروکربنات کار کرد زیرا خطرات این گازها بر سلامتی انسان به مراتب بیشتر از ذرات ریز و فلزات معلق در هوا می باشد. وی با بیان اینکه امروزه تکنیک های مختلفی برای تصفیه هوا در دنیا وجود دارد، افزود: استفاده از سیستم های شستشوی هوا وفیلتر ها دو تکنیک مورد استفاده است که به دلیل وجود بحران آب در کشورمان بهتر است از فیلترها استفاده شود.  موسس و مدیر عامل شرکت AFC ضمن توضیح انواع فیلتر ها گفت: الکترو فیلترها حداکثر 99 درصد ذرات بالای 5 میکرون را می گیرند اما در صورت تغییر دبی، امکان درست عمل نمودن آنها وجود دارد. صادقی درباره فیلترهای پارچه ای نیز گفت: راندمان این فیلترها تا 9/99 درصد ذرات حتی کوچکتر از یک دهم میکرون را می گیرد که البته بستگی به حفره های بین تار و پود این فیلترها دارد. وی در ادامه با تاکید بر استفاده از فیلترهای ترکیبی در صنایعی که با درجه حرارت بالای 300 فعالیت می کنند، افزود: با استفاده از فیلترهای ترکیبی تا حدود زیادی می توان در این صنایع از ایجاد آلودگی جلوگیری نمود. موسس و مدیر عامل شرکت AFC آلمان در ادامه با انتقاد از اینکه در کشور ما با زباله های بیمارستانی به صورت سطحی برخورد می شود، افزود: در کشورهای پیشرفته از زمان به دور انداختن زباله های بیمارستانی تا نابودی، آنها در جریان هوا قرار نمی گیرند و لازم است در کشور ما نیزبه صورت تخصصی برای دفع این زباله ها اقدام شود. صادقی همچنین ضمن توضیح انواع زباله های صنعتی گفت: در کشور آلمان برای جلوگیری از تولید و انتشار زباله های صنعتی به وضع جریمه های سنگین برای خاطیان پرداخته اند. وی با بیان اینکه لازم است زباله های صنعتی در زمان تولید دوباره بازیافت و در تولید مواد دیگر از آنها استفاده شود، افزود: مابقی ضایعات نیز به کارخانه هایی که می توانند از آنها برای تولیدات خود و یا بازیافت استفاده کنند، فرستاده شده و مابقی نیز دفن و یا دفع خواهد شد.
 
آلبوم تصاویر 2132-11-95