تاریخ : يکشنبه 26 بهمن 1393
کد 126

دومین جلسه کمیته بررسی مزیتهای سرمایه گذاری استان اصفهان

کارشناس معاونت برنامه ریزی استانداری اصفهان گفت: نبود استراتژی صنعت استان اصفهان باعث انحراف تسهیلات تخصیص یافته بانکی شده است.
نخستین جلسه کمیسیون صنعت و معدن در دوره هفتم اتاق
 نخستین جلسه کمیسیون صنعت و معدن در دوره جدید با فعالان اقتصادی، صاحبنظران، ‌کارآفرینان استان در محل تالار کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد .
 
 رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان :
دولت با ثابت نگه داشت نرخ ارز به واردکنندگان یارانه می پردازد
 
نخستین جلسه کمیسیون صنعت و معدن در دوره جدید با فعالان اقتصادی، صاحبنظران، ‌کارآفرینان استان در محل تالار کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد .
«مصطفی رناسی» رییس کمیسیون صنعت و معدن در این جلسه گفت: آنجایی که چکیده اظهار نظر کمیسیون صنعت و معدن به هیئت رئیسه، هیئت نمایندگان، اتاق ایران نهایتاً‌ به قوای سه گانه کشور ارجاع داده می‌شود لازم است.
وی تاکید کرد: اتاق‌های بازرگانی و کمیسیون‌های تخصصی در جهت توانمند سازی بخش خصوصی گام برداشته‌اند و بخش خصوصی توانمند می‌تواند مجلس و دولت توانمند و کارآمد ایجاد کند.
وی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ کمیسیون صنعت و معدن با کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق گفت: با آموزش‌های کاربردی و بهره‌گیری از اساتید صاحب نظر می‌توان شاهد دستاوردهای بزرگ در عرصه تولید کشور باشیم.
وی با اشاره به شرایط تولید در ایران نسبت به دیگر کشورها گفت: طی 10 سال گذشته تورم در داخل کشور 440% افزایش داشته و آیا نرخ ارز هم مطابق با آن افزایش داشته است و دولت با عدم اجازه افزایش نرخ ارز به دیگر کشورهای تولید کننده یارانه می‌دهد.
وی افزود: شرایط حمل و نقل، نرخ پول و تسهیلات بانکی نرخ دستمزد و مسائل اثر گذار به واحدهای تولیدی در داخل ایران با دیگر کشورهای تولیدکننده برابر نیست و آیا می‌توان انتظار داشت با تمام این اختلاف هزینه، محصولات داخلی با نمونه خارجی رقابت نماید؟
 وی پیگیری مستمر مشکلات و مسائل صنعتگران در اتاق بازرگانی را طی چند سال گذشته مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اعضاء کمیسیون صنعت و معدن با هم اندیشی، هم فکری و ارایه راه حل منطقی می‌توانند در حل مسائل و مشکلات تاثیر داشته باشند.
«مرتضی بیشه‌ای »نائب رئیس کمیسیون صنعت و معدن در این جلسه گفت: برخی از مشکلات صنعتگران از جمله تأثیر اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بر قیمت محصولات تولیدی و بالا بودن نرخ بهره بانکی، مشکلات عدیده‌ای بوجود آورده است.
«عباس تاجبخش» رئیس انجمن معدنکاران استان اصفهان در این جلسه گفت: کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی لازم است با رعایت چارچوب قانونی نسبت به انعکاس نظرات تخصصی به مسئولین نظام در راستای اهداف ذینفعان اتاق‌های بازرگانی حرکت کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به طرح قوانینی مانند قانون تسهیل فضای کسب و کار و همچنین قانون رفع موانع تولید در صحن مجلس لازم است قوانین، قبل از تصویب مورد بررسی قرار گرفته و قوانین مزاحم تولید شناسایی و حذف گردد.
« علی صفرنوراله» از اعضای کمیسیون صنعت در این جلسه گفت: تا کنون چقدر سعی شده تا صنعتگران محلی دور هم جمع شده و با بررسی مشکلات استانی راهکار اجرایی ارایه نمایند و بهتر است کمیسیون 85% وقت خود را صرف مسائل صنایع استان نماید و 15% صرف مسائل کشور شود.
«مرتضی امین‌جواهری» رئیس کانون ماشین‌سازان اصفهان در این جلسه گفت: قوانین مرتبط با صنایع می‌بایست قبل از ابلاغ مورد بررسی و اظهار نظر نخبگان بخش خصوصی قرار گیرد.
« احمدرضا عمرانی‌فر» مدیر عامل سیمان اردستان در این جلسه گفت: دولت می‌گوید اجازه افزایش قیمت ندارید در حالی که قیمت مواد اولیه مصرفی تأثیر گذار بر قمیت سیمان افزایش یافته و اگر برای صنعت سیمان چاره سازی نشود طی 5 تا 6 ماه آینده دیگر قادر به پرداخت هزینه‌های حقوق و دستمزد نیز نخواهیم بود.
«محمدرضا برکتین» مدیرعامل شرکت تامکار در این جلسه با اشاره به اظهار نظر اعضای کمیسیون گفت: کمیسیون می‌تواند با تشکیل کارگروه تخصصی و بکارگیری کارشناسان زبده نسبت به تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات اقدام و با ارائه راهکار عملی از مسئولین نظام درخواست چاره‌اندیشی نماید.
« محمد ابکاء» مدیر عامل شرکت فولاد تکنیک در این جلسه گفت: کمیسیون صنعت و معدن باید نسبت به رویدادهای بزرگ تأثیر گذار به صنعت کشور سریعاً اظهارنظر نماید.
وی افزود: موضوع ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن با بازرگانی آیا این ادغام تهدید است یا فرصت و آیا وزراتخانه ادغام شده با این وسعت می‌تواند به رسالت اصلی خود بپردازد؟
 «سیروس مؤتمن» معاونت شرکت پرشیا فلز در این جلسه خاطر نشان کرد: نقطه نظرات کمیسیون‌ها‌ی تخصصی اتاق بازرگانی می‌تواند به عنوان مرجع مورد تأیید مجلس و دولت در حوزه اقتصاد قرار گیرد.
« علیرضا افلاکی » نماینده شرکت پتروشیمی اصفهان گفت: باید در خصوص مسائل و مشکلات صنایع، اولویت‌ها شناسایی شود و بر اساس روش‌های مورد قبول راه حل موردی اتخاذ گردد. وی تصریح کرد: بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در دنیا بر اساس برنامه‌ریزی، هدایت، کنترل و اجرا اداره می‌شود، خوب است که این روش مدیریتی منشورکاری قرار گیرد.
« صفا صادقی» تولید کننده نمک‌های صنعتی و نماینده کمیسیون بانوان اتاق اصفهان گفت: با وجود مشکلات واحدهای تولیدی، نمی‌توان با بازارهای جهانی رقابت نمود.
«نوشین مهدوی» تولید کننده محصولات سلولزی و نماینده کمیسیون بانوان نیز در جلسه گفت: واقعیت اینست که چند سالی است وضعیت اقتصادی دنیا، در حال رکود، تورم و بحران است و هنر آنست که واحدهای تولیدی در این شرایط موجود فعال بودند و باید با اتخاذ تدابیر مدیریت بحران، از توقف تولید جلوگیری کنیم.
« محمود گلکار» مدیر عامل شرکت گلکاران و عضو اتاق فکر استان اصفهان گفت: متأسفانه در کشور به جای تولید ثروت، توزیع ثروت رواج دارد در همه جای دنیا مالیات در خدمت کشور و نظام اقتصادی آنان است چرا امروز که صنعت به علل مختلف اعم از تحریم و‌ رکود جهانی در وضعیت بحرانی قرار دارد،  پرداخت مالیات صنعتگران حذف نمی‌شود؟
 وی اضافه کرد: باید کمیسیون‌های تخصصی صنعت نقطه نظرات شفاف و صریح به دولت ارایه نماید.
«سیدحسن موسوی» مدیرعامل شرکت مرآت پولاد در این جلسه گفت: قوانین متعددی در گذشته به عنوان رفع موانع تولید بررسی شده و از طریق اتاق‌های بازرگانی به مجلس و سپس به دولت ارسال گردیده ولی این قوانین اجرا نمی‌شود؟
وی همچنین پیگیری وضعیت تأمین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی واحدهای تولید و همچنین بررسی نرخ ارز را از کمیسیون درخواست کرد.
« محمود ارباب‌زاده» معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در این جلسه گفت: هر صنعتی مشکلات خودش را دارد، فولاد مبارکه با مدیریت صحیح و علمی توانسته است پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، با توجه به حجم گاز مصرفی تولید را هماهنگ و بهره‌وری را افزایش دهد.
وی افزود: الگوی مدیریتی شرکت فولاد مبارکه در صنایع کوچک اجرا و صنایع کوچک از تجربه صنایع بزرگ مانند فولاد مبارکه بهره‌برداری نمایند و بهتر است موضوع توانمندسازی بخش خصوصی در دستور کار کمیسیون قرار گیرد.
«مهدی تابش» مدیرعامل شرکت ریسندگی ناهید در این جلسه گفت: کمیسیون صنعت و معدن از نتایج کارگروه‌ها و کمیسیون‌های دیگر تشکل‌های اقتصادی استان نیز جهت بهره‌مندی صنایع می تواند استفاده کند.
 وی از مسوولین استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که از نزدیک با مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی آشنا شوند.
 وی با اشاره به قانون هدفمند سازی یارانه‌ها گفت: مطابق قانون 20% از درآمد این طرح باید صرف نوسازی و بازسازی صنایع شود آیا کسی پیگیر سهم تولید شده است؟
 «بهروز حق‌پناه» مدیر عامل شرکت قطعه‌کاران تاکید کرد: سرچمشه مشکلات این است که اقتصاد کشور اقتصاد دولتی است و دولت بخش خصوصی را نمی‌بیند.
وی اظهار کرد: در ابتدای انقلاب 180 شرکت دولتی داشتیم و امروز 2500 شرکت دولتی چرا بعضی می‌خواهند اقتصاد دولتی را حفظ کنند؟
« امیرحسین زمانی» دبیر مشترک کمیسیون‌ها و تشکل‌ها ضمن ارائه گزارش در خصوص چگونگی تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان پیشنهاد کرد دبیرخانه کارگروه صنعت و اشتغال استان به کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان واگذار شود .
 وی اظهار داشت: در برنامه توسعه پنجم موارد زیادی به عهده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن محول شد که این وظیفه می‌تواند فضای مناسبی را برای تحرک بخش خصوصی ایجاد کند.