تاریخ : دوشنبه 25 بهمن 1395
کد 1253

در همایش تحلیل اقتصادی ایران و جهان در سال 96 مطرح شد ؛ سرعت گردش پول در اقتصاد ایران به زیر عدد یک رسیده است/ گره حل اقتصاد کشور در اتخاذ سیاست استراتژیک توسعه صادرات است

همایش تحلیل اقتصادی ایران و جهان در سال 96 با حضور مرتضی ایمانی راد اقتصاددان و عضو هیات ‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران و سیامک انصاری پژوهشگر موسسه مطالعات اقتصادی بامداد با حضور 500 فعال اقتصادی در سالن همایش های بین المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد .
همایش  تحلیل اقتصادی ایران و جهان در سال 96 با حضور مرتضی ایمانی راد اقتصاددان و عضو هیات ‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران و سیامک انصاری پژوهشگر  موسسه  مطالعات اقتصادی بامداد با حضور 500 فعال اقتصادی در سالن همایش های بین المللی  اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد .
مصطفی رناسی نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش با اشاره به اینکه با فشارهای وارده در سال 96 نیز افزایش مالیات استان اصفهان حدود 4 درصد است، گفت: در سال 92 سوددهی بنگاه ها 64 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 94 به دلیل افزایش فشارهای مالیاتی به 4 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در استان اصفهان بنگاه های اقتصادی زیادی تعطیل شده اند، اظهار داشت: بنگاه‌هایی هم که در حال فعالیت هستند،در آینده با خطر ورشکستگی یا سقوط مواجه می شوند همچنین تعدادی از بنگاه‌هایی هم که زیر ظرفیت در حال کار کردن هستند آینده‌ای خوبی را نمی‌توان برایشان متصور بود، از سوی دیگر تعدادی هم شرایط مطلوبی دارند که امیدواریم وضعیت اقتصادی‌شان بهتر شود.
وی با تاکید بر اثرات منفی نوسانات نرخ ارز و تورم بر بنگاه‌های اقتصادی کشور، بیان داشت: متاسفانه دولت یازدهم نیز همانند دولت های دیگر تسعیر نرخ ارز را اجرا نکرده است.
رییس کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان با این سوال که چرا دولت یازدهم طی سه سال گذشته جسارت تک نرخی کردن قیمت ارز را نداشته است، گفت: باید ثابت شود چه کسانی از متفاوت بودن نرخ ارز ذی‌نفع هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه وضعیت اقتصادی در استان اصفهان به دلیل صنعتی بودن فاجعه ‌بارتر است، اظهار داشت: افزایش مالیات در استان اصفهان طی سه سال گذشته با یک شیب تند افزایشی مواجه بوده است از سوی دیگر ما شاهد کاهش سهم پرداختی مالیات اصناف در این سال ها بوده ایم.
وی با تاکید بر اینکه باید پرسید چه چیز بر رشد حدود 2 برابری پرداخت مالیات استان اصفهان در سه سال گذشته تاثیرگذار بوده است، گفت: در حقیقت همین واحدها و بنگاه‌های اقتصادی که تعطیل یا کارگرهای خود را اخراج کرده‌اند این امر را به وجود آورده‌اند.
نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه عمده فشارهای مالیاتی در سه سال گذشته بر بنگاه‌های اقتصادی کوچک، متوسط و عملاً تولیدی بوده و آنها را فلج کرده است، تاکید کرد: با فشارهای وارده در سال 96 نیز افزایش مالیات استان اصفهان حدود 4 درصد است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران دو بازار تاریخی عمان و سوریه را برای صادرات دارد، تاکید کرد: بنگاه های تولیدی کشور باید صادرات را از این دو کشور و کشورهای همسایه آغاز کنند و در صورت موفقیت به سراغ دیگر بازارها بروند
ترامپ تمی تواند اقتصاد ایران را به دوره تحریم ها بازگرداند
مرتضی ایمانی راد در ابتدای سخنان با بررسی موولفه های اقتصادی جهان گفت:به دلیل ساختار قدرتمند اقتصاد آمریکا ،ترامپ تمام چالش هایی را که در داخل آمریکا می خواهد ایجاد کند  به بیرون از آمریکا منتقل می کند.
وی پیش بینی کرد: درگیری ترامپ با ایران شروع خواهد شد ولی نمی تواند اقتصاد ایران را به دوران تحریم های بین المللی باز گرداند ولی تهدید جدی برای اقتصاد ایران نخواهد بود .
وی با اشاره به اینکه نرخ رشد اقتصادی جهان در سال 2017 افزایش می یابد ،افزود: به نظر می رسد سال 2017 یکی از پرنوسان ترین سالهای در اقتصاد جهانی در طی سالهای گذشته باشد .
وی نامشخص بودن سیاست های اقتصادی ترامپ ،اصرار دولت انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و احتمال انتخاب راست گرایان افراطی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه   بخش عمده  موولفه های  عمومی اقتصاد جهان دانست و گفت: با این نوسانات سیاسی بنگاههای اقتصادی ایران باید سیاست های کوتاه مدت برای سال  1396 انتخاب کنند و از افق های بلند مدت دوری  کنند
استاد اقتصاد دانشگاه  تاکید کرد: با توجه به روند افزایش نرخ دلار در بازارهای جهانی و به دنبال آن در ایران افزایش دلار را شاهد خواهیم بود و از این رو فعالان اقتصادی  برای معامله با اتحادیه اروپا ،چین و کره جنوبی بهتر است از ارز همان کشورها استفاده کنند .
وی افزود: نسبت برابری دلار با یورو روز به روز در حال نزدیک  شدن است و بعید نیست برابری یک یورو با یک دلار به 05/1 برسد .
ایمانی راد نرخ رشد درون زای اقتصاد سال 96 را بیشتر از سال 95 پیش بینی کرد و گفت:فرصت های اقتصادی برای کارآفرینان و شرکت ها در سال 96 بیشتراز سال 95 است .
وی افزود: نرخ رشد اقتصادی درون زا غیر از نفت در سال 96  رو به افزایش  خواهد بود و شاهد اقتصادی رقابتی تر از سال جاری خواهیم بود .
قیمت نفت در سال 2017 بین 50 تا 60 دلار پیش بینی می‌شود
وی تاکید کرد:با توجه به بازار جهانی نفت و میزان تولید و مصرف این کالا ،قیمت نفت بین 50 تا 60 دلار پیش بینی می‌شود .
وی خاطر نشان کرد:قیمت نفت قدرت بالا رفتن ندارد و عرضه و تقاضای نفت در بازارهای بین المللی و گران بودن دلار  قیمت 50 تا 60 دلار  را برای نفت رقم زده است .
ایمانی راد اضافه کرد:دولت نمی تواند بر روی افزایش قیمت نفت حساب باز کند زیرا تمام مراکز پیش بینی قیمت نفت حداکثر برای سال 2017 قیمت 60 دلار را پیش بینی کردند.
وی  از کاهش سهم نفت در اقتصاد ایران خبر داد و گفت: ارزآوری نفت در  اقتصاد ایران  به دلیل قیمت جهانی ان کاهش یافته است و این میزان به 50 میلیارد دلار در سال رسیده است .
وی خاطر نشان کرد:به دلیل ثابت ماندن قیمت نفت ،درامد دولت برای هزینه عمرانی کاهش پیدا می کند و برای جبران کسری بودجه به مالیات روی خواهد اورد و این در شرایطی است که کشش درامدهای مالیاتی  موجود بیش از 10 درصد وجود ندارد .
وی انتخابات ریاست جمهوری ایران در اردیبهشت سال 96 را تاثیرگذار بر اقتصاد ایران خواند و گفت:اگر انتخابات تعجب برانگیز نباشد و دولت فعلی یا دولت نزدیک به تفکرات دولت فعلی بر سرکار آید ادامه روند اقتصادی سال 95 و گشایش های اقتصادی را شاهد خواهیم بود .
وی افزایش ارزش دلار را عامل کاهش قیمت مواد اولیه دانست و گفت:با نگاهی به قیمت مس ،فولاد و سایر کالاها نوسانات اندک مواد اولیه مشهود است .
وی گفت:قیمت مواد اولیه در سال 2017 با افزایش کمی روبرو خواهد شد .
سرعت گردش پول در اقتصاد ایران به زیر عدد یک رسیده است
سیامک انصاری عضو موسسه مطالعات اقتصادی بامداد  در این نشست با تحلیل روند های اقتصادی ایران گفت:نمودار سرعت گردش پول در اقتصاد ایران برای اولین بار در سال 95 به زیرعدد یک رسیده است.
وی افزود: تا زمانی که سرعت گردش پول در اقتصاد ایران پایین است احتمال خروج از رکود اقتصادی بسیار پایین است این در حالیست که پایین بودن سرعت گردش پول تورم ایجاد نمی کند.
وی اضافه کرد:بازار پول در حالت انجماد قرار گرفته است و این انجماد باعث شده که رکود در تمام ارکان اقتصادی ایران رسوخ پیدا کند.
ایمانی راد خاطر نشان کرد:اقتصاد ایران درشرایط کنونی به یک تنفس نیاز دارد ،یک نگاه جدید در حوزه سیاست گذاری کلان تا بتوان علاوه بر سرعت بخشیدن به گردش پول ،از دام رکود اقتصادی خارج شویم.
وی افزود: اقتصاد ایران از تله رکود به راحتی خارج  نخواهد شد و بحران بانکی همچنان وجود خواهد داشت زیرا معادلات سیاسی بر معادلات اقتصادی اثرگذار است و بخش اقتصاد به سیاست ،هزینه های بسیاری پرداخت می کند .
87 درصد نقدینگی اقتصاد در سپرده های  مدت دار بانکی رسوب شده است
انصاری با مقایسه حجم نقدینگی اقتصاد ایران طی سال های گذشته گفت:87 درصد نقدینگی در سپرده های  مدت دار ،10 درصد سپرده های جاری و 3 درصد اسکناس و مسکوکات تجمیع شده است .
وی با اشاره به اینکه از فروردین تا بهمن ماه منابع از سپرده های بانکی  بلندمدت  خارج نشده است،افزود: :دولت نتوانسته سپرده های بلند مدت بانکی را به جاری تبدیل و سرعت گردش نقدینگی را افزایش دهد
وی مقاومت بانک ها و نبود جاذبه برای سرمایه گذاری سپرده گذاران عامل انجماد سپرد های بلند مدت دانست و گفت: بدهی دولت به بانکها (16 درصد)،دارایی غیر مالی بانک ها (15 درصد)در کنار مطالبات وصول نشده (11) باعث شده 42 درصد منابع بانکها قفل شود و در چرخه اقتصاد کشور جریان نداشته باشد .
ایمانی راد در این راستا گفت: بخش دولتی 230 هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی بدهکار است  و دولت بدهکار به جای اینکه موتور توسعه باشد در شرایط کنونی مانع توسعه شده است .
وی اضافه کرد:در اقتصاد ایران 90 درصد تامین مالی بر عهده بانکهاست و وقتی بانکها قفل می شوند اقتصاد نیز قفل می‌شود.   
مساله اصلی توسعه صادرات ایران ، واقعی کردن نرخ ارز است
وی مساله اصلی توسعه صادرات ایران را واقعی شدن نرخ ارز برشمرد و گفت:جامعه اقتصادی تثبیت نرخ ارز را از دولت و مجلس نمی خواهد بلکه واقعی شدن آنرا خواستار است .
وی با اشاره به صادرات 30 میلیارد دلاری غیر نفتی ایران در کنار صادرات 50 میلیارد دلار نفت گفت: صادرات اسمش  غیر نفتی است ولی بوی نفت می دهد.
ایمانی راد  تاکید کرد:نرخ ارز در ایران به‌طور غیر واقعی پایین نگه داشته می‌شود زیرا از منظر برخی از مسوولین و نمایندگان مجلس پایین بودن این نرخ خواسته جامعه است.
وی با بیان این پرسش که چرا مجلس همواره می خواهد نرخ ارز پایین باشد،افزود:مشکل مجلس این است که در ترکیب آن تحصل کرده اقتصاد بسیار اندک است  و مجلس مشکل دانستگی علم اقتصاد را دارد .
 ایمانی راد تشریح کرد:نرخ پایین ارز در ایران باعث شده که برخی از ایرانیان درآمدهای داخلی را تبدیل به ارز کنند و برای خانواده های خود در کانادا و آمریکا ارسال کنند زیرا با 10 هزار دلار درامد ماهیانه در کانادا می توان جزو طبقه مرفهین زندگی کرد و در آمریکا هماند یک فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد کسب درآمد داشت .
وی تاکید کرد: واقعی شدن نرخ ارز رفتار خیلی از مردم را تغییر خواهد داد و به جای  سفرهای خارجی و خرید کالا  از داخل کشور کالاهای خود را تعیین می کنند.
 وی با تاکید بر اینکه مسوولین  در درون خود نمی توانند مساله اقتصاد  را  حل کنند،افزود: دولت بخشی از تصمیم گیری های اقتصادی را باید به دانشگاهها و مراکز تخصصی واگذار کند.
قیمت دلار  در سال 96 تا 4500 تومان پیش  بینی  می‌شود
ایمانی اضافه کرد: نرخ ارز یک متغیر پر التهاب ،پرنوسان و با افزایش فشارهای سیاسی همراه  است  ولی با این وجود می توان قیمت دلار تا پایان سال 95 به نزدیک 4000 تومان رسانده و تا پایان سال 96 افزایش حداقل 500 تومانی قیمت دلار بسیار  محتمل است.
 وی اتخاذ استراتژی توسعه صادرات تنها راه برون رفت از مسایل و مشکلات بنگاههای اقتصادی  دانست و گفت:ارتباطات اقتصادی  بین المللی ایران با سایر کشورها موجب می‌شود برای همیشه از چنبره مشکلات خارج شویم .
وی اضافه کرد:مساله داخلی نظام این است که مشکلات اقتصادی را همچنان در درون خود جستجو می کند و به دنبال سیاست های  جدید نمی گردد .
بخش مسکن در سال 96 به اندازه نرخ تورم  رشد فزاینده دارد
انصاری در ادامه این نشست به تحلیل مسکن در بازار ایران پرداخت و گفت:نرخ رشد قیمت مسکن در دی ماه سال جاری از نرخ تورم بالاتر رفته است و بعد از 5/3 سال وارد فاز افزایش شده است .
وی افزود: با توجه به تحرک  نسبی در بخش مسکن و احتمال افزایش قیمت ان بیشتر ا نرخ تورم ،سرمایه گذری شرکت ها با انباشت سرمایه ثابت در بخش ساختمان پیشنهاد می‌شود .
نرخ تورم سال 96 به 12 تا 14 درصد افزایش می یابد
وی با اشاره به اینکه ارز حاصله از صادرات نفت به راحتى در اختيار بانك مركزى نيست و لذا عرضه ارز در سال 96 مشروط خواهد بود و گاهی تحت تاثير سياست هاى غيرقابل پيش بينى امريكا قرار خواهد گرفت، افزود: اين تنگناى دسترسى، عرضه ارز واقعى را، مخصوصا به يكباره، كاهش مي دهد و شرايط را براى افزايش نرخ ارز فراهم مي كند.
نرخ رشد اقتصادی ایران  سال 96 بین 4.8 تا 5.3 درصد
وی همچنین تصریح کرد: پیش بینی می‌شود در سال 96 نرخ رشد اقتصادی ایران بین 4.8 تا 5.3 درصد باشد که بیشتر مربوط به بخش های غیر نفتی است با این وجود در سال 96 اقتصاد کشور ار تله رکود خارج نخواهد شد همچنین بحران بانکی تداوم دارد و هزینه های محیطی افزایش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه نرخ رشد اقتصادی اصفهان در سال 96 بهتر خواهد شد، گفت: بخش خدمات و صنعت در سال 96 در اصفهان رشد قابل توجهی خواهند داشت.
به گفته ایمانی راد، سال 96 به‌طورقطع برای صنعت فولاد سال خوبی خواهد بود چراکه سرعت رشد در صنعت خودرو افزایش‌یافته و در این راستا تقاضا از فولاد مبارکه بیشتر می‌شود.
 
 
 
آلبوم تصاویر 2131-11-95