تاریخ : چهارشنبه 6 بهمن 1395
کد 1227

با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران انجام شد؛ افتتاح نمايشگاه ايران در مسقط

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی: اين نمايشگاه به ما کمک می‌کند تا ارتباط تجاری خودمان با همه کشورهایی را دوباره به‌دست آوریم که پيش از اين محدودیت صادرات به آنها داشتیم .
سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی: اين نمايشگاه به ما کمک می‌کند تا ارتباط تجاری خودمان با همه کشورهایی را دوباره به‌دست آوریم که پيش از اين محدودیت صادرات به آنها داشتیم .
سایت بین‌المللی مسقط در کشور عمان برای سومین سال متوالی میزبان جمعی از تاجران و صنعتگران بین‌المللی کشورمان شده است.
محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران، علی‌بن‌سعود السنیدی وزیر صنعت و تجارت عمان، حسین اسفهبدی معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و سیدحسن حسینی‌شاهرودی نماینده مردم شاهرود از مهم‌ترین مسئولان ایرانی حاضر در این رویداد هستند. کشور عمان، علاوه بر داشتن ظرفیت‌های بالا برای ارتقای روابط تجاری با ایران، به سبب موقعیت جغرافیایی و سایر عوامل تاثیرگذار، بهترین مسیر برای تجارت با شرق افریقا و یمن است، بنابراین این نمایشگاه فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی‌های بازرگانانی است که با کشورهای شرق افریقا و یمن مراوده تجاری دارند.
در نمایشگاه ایران برخی گروه‌های کالایی شامل کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی، شیرآلات بهداشتی، لوازم آرایشی و بهداشتی و سلولزی، پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و تجهیزات پزشکی، در و پنجره و شیشه، تجهیزات نیروگاه‌های برق، سیم و کابل و روشنایی، موکت و کفپوش، لوازم‌خانگی، منسوجات، کیف و کفش و محصولات چرمی، مبلمان، فرآورده‌های مربوط به حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، رنگ و رزین، چسب، عایق، لوله و اتصالات، پوشش‌های سقف و دیوار، قطعات پیش‌ساخته، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری، مواد غذایی، تجهیزات و ادوات کشاورزی، ماشین‌آلات و تجهیزات بسته‌بندی و فرآوری، خودرو و قطعات خودرو، لاستیک و پلاستیک، تجهیزات و ماشین‌آلات وابسته به نمایش در آمده است. «گسترش تجارت» از ابعاد برپایی این رویداد گزارش می‌دهد:
 احتمال لغو روادید ایران و عمان
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از بخش‌های مختلف این رویداد اظهار کرد: ارتقای سطح روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور ایران و عمان در اولویت است. از این رو با اتصال خط لوله گاز، می‌توانیم گام بلندی در این زمینه برداریم. همچنین در تلاش هستیم قانون روادید بین دوکشور را هم برداریم. افزایش ۱۰۰درصدی مبادلات تجاری طی یک سال اخیر از جمله اتفاقات مثبتی بود که شاهد آن بودیم. ظرفیت‌های بیشتری برای افزایش سطح روابط دو کشور وجود دارد که به‌طور قطع در آینده بر این موارد متمرکز خواهیم شد.
تاثیر نمایشگاه اختصاصی بر توسعه صادرات به عمان
ازجمله تاثیرات اساسی برگزاری رویدادهای اختصاصی در کشورهای مختلف، توسعه ابعاد تجاری در همه زمینه‌های اقتصادی است. اتفاقی که چندی قبل در رویداد اختصاصی ایتالیا رخ داد و امروز نیز در مسقط عمان شاهد آن هستیم.
حسین اسفهبدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این‌باره به «گسترش تجارت» گفت: عمان یکی از پایگاه‌های قدرتمند نمایشگاهی کشورمان است که در ۳سال اخیر ۳ بار به‌عنوان محفلی اختصاصی، میزبانی صنعتگران ایرانی را بر عهده داشته است. این در حالی است که مقامات دولتی این کشور نیز چند بار برای برپایی رویدادهای اختصاصی به ایران آمده بودند. واقعیت این است که برپایی این نمایشگاه‌ها در توسعه صادرات نقش بسیار پررنگی داشته است. نکته‌ای که وزیر اقتصاد عمان هم به آن تاکید کرده این است که طی یک سال اخیر صادرات مستقیم ما به عمان ۲برابر شده است. معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت ادامه داد: این اتفاق بسیار خوشحال‌کننده‌ای است که به هر حال در جریان برگزاری سلسله نمایشگاه‌های اختصاصی موفق شدیم میزان مراودات تجاری دو کشور را تا ۱۰۰درصد افزایش دهیم. یکی از بازارهای هدفی که ما می‌توانیم از طریق ارتباط منسجم با عمان به آن دست پیدا کنیم، کشور یمن است. مرزهای گسترده مسقط با یمن باعث خواهد شد تا ما به زودی شرایط را برای صادرات انواع محصولات به این کشور نیز فراهم کنیم.
عضو ارشد سازمان یوفی همچنین تصریح کرد: شرایط جنگ در این کشور خیلی زود به پایان خواهد رسید و ما می‌توانیم تامین‌کننده نیازهای اساسی به‌ویژه در زمینه کالاهای مصرفی آنها باشیم.
 عمان؛ مسیر رسیدن به دریاهای آزاد
سیدحسن حسینی‌شاهرودی، نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی نیز در این سفر، کاروان کشورمان را همراهی می‌کند. وی  اظهار کرد: در سال‌های اخیر عمان روند رو به رشدی را در توسعه تجارت پیش گرفته است. این فرصت بسیار خوبی برای کشور ما است که در جریان این توسعه به فکر رساندن خودمان به دریاهای آزاد باشیم. وی همچنین اظهار کرد: البته با توجه به اینکه ایران دروازه ورود به کشورهای «سی‌آی‌اس» و دسترسی به ۴۰۰میلیون جمعیت این کشورها به‌شمار می‌رود، عمان هم درصدد است از فضای به وجود آمده در روابط دو کشور نهایت استفاده را ببرد. بنابراین دو کشور باید بیشترین استفاده از فرصت‌های ایجادشده را بکنند. نماینده مردم شاهرود همچنین تصریح کرد: طی سال‌های گذشته ما همواره با عمان مناسبت فرهنگی بسیار خوبی داشتیم اما در زمینه‌های اقتصادی و تجاری شرایط چندان مطلوب نبود. اکنون فرصت برای جبران آن روزها از دست رفته و باید برگزاری چنین رویدادهایی را به فال نیک بگیریم. استراتژی دولت یازدهم در این زمینه بسیار کارآمد است و بدون‌شک شرایط را برای تجارت دوسویه فراهم کرده است.
همه استان‌های ما ظرفیت تجاری دارند

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از دیگر افرادی است که برای بازدید از بخش‌های متنوع نمایشگاه عمان به مسقط سفر کرده است. وی اظهار کرد: روند رو به رشدی که عمان در توسعه اقتصادی طی می‌کند به نوعی یک فرصت برای کشور ما است. صنعتگران ما باید در همه ابعاد و همه زمینه‌ها آماده ارائه دستاوردهای خود به همتایان عمانی باشند.
وی با اشاره به حضور رقبای جدی در بازار این کشور افزود: بدون شک کشورهایی مانند امارات متحده عربی و ترکیه تمام سعی خود را به کار می‌گیرند تا در بازارهای کشور عمان به دنبال سود و جایگاهی مطمئن برای خود باشند. در این زمینه شاید ایران کمی زودتر وارد عمل شده و بازار را برای خودش کرده اما باید همواره حضور خودمان را بیشتر و بهتر تقویت کنیم تا به نتیجه مطلوب در توسعه تجارت برسیم. سهل‌آبادی در ادامه با اشاره به حضور نمایندگانی از استان‌های مختلف کشور تصریح کرد: خوشبختانه از همه شهرها و شهرستان‌ها نمایندگانی در این نمایشگاه داریم که نشان می‌دهد ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه صادرات وجود دارد که باید در نمایشگاه‌های اینچنینی معرفی و عرضه شوند. رییس اتاق بازرگانی اصفهان در پایان تصریح کرد: عمان برای ایران به نوعی یک کشور دوم است؛ یعنی به دلیل ارتباط خوب و مردمی بین دو کشور، می‌تواند یک پایگاه اقتصادی مطمئن و اثرگذار برای هر نوع سرمایه‌گذاری باشد. ارتباط خوبی که عمان با دیگر کشورهای جهان دارد، به ما کمک می‌کند تا ارتباط تجاری خودمان با همه کشورهایی که قبلا محدودیت صادرات به آنها داشتیم را دوباره به‌دست بیاوریم.