تاریخ : سه شنبه 21 بهمن 1393
کد 121

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان:

کشاورزی استان اصفهان نیازمند به الگوی کشت بر اساس اقلیم است

کشاورزی استان اصفهان با توجه به منابع آبی نیازمند به الگوی کشت کارشناسی بر اساس اقلیم کنونی است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان گفت:کشاورزی استان اصفهان با توجه به منابع آبی نیازمند به الگوی کشت کارشناسی  بر اساس اقلیم کنونی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان «مصطفی حجه فروش» در دهمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان تصریح کرد:کمیسیون کشاورزی با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی در حال تنظیم الگوی کشت برای استان اصفهان است و در این راستا اقدامات اولیه انجام شده است.

وی اضافه کرد:کشاورزی در استان اصفهان علاوه بر تامین مواد غذایی استان و کشور به عنوان محفاظی در برابر بیابانی شدن  زمین ها است و نباید این نقش را به آسانی فراموش کنیم.  

وی از آمادگی بخش خصوصی برای انجام پروژه های انقتال آب خبر داد و گفت:پروژه بهشت آباد به عنوان یکی از مهمترین پروژه های انتقال آب است که با کمک بخش خصوصی قابل انجام است.

«مهدی بصیری»مسوول کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه گفت:مساله اصلی کشاورزی استان اصفهان تامین آب است و الگوی کشت باید بر اساس منابع آبی موجود و آینده   برنامه ریزی شود .

وی گفت:زمانی می توان این الگو را ارایه کرد که میزان آب برای کشاورزی مشخص شود در غیراینصورت این طرح قابل اجرا نیست .

وی تاکید کرد:وزارت نیرو به تنهایی نمی تواند مساله رودخانه زاینده رود را برطرف کند و سایر دستگاههای دولتی و نظارتی باید به کمک  بیایند.  

«لطف الله ضیایی»عضو کمیسیون کشاورزی در این جلسه گفت:کشاورزی در شرق اصفهان از پیش روی کویر جلوگیری و محیط زیست را نیز حفظ می کند.

وی با بیان اینکه باید به جای صادرات محصولات با آب بری بسیار ،محصولات با مصرف کمتر آب مورد توجه قرار گیرد گفت:صادرات یک کیلو هندوانه به منزله صادرات 1500 لیتر آب به صورت مجازی است.   

ضیایی با اشاره به چالش آب استان اصفهان گفت:در حال حاضر 240 میلیون متر مکعب آب پشت سد زاینده رود است و این در حالیست تا سال آینده 3/1 میلیارد متر مکعب آب وزارت نیرو متعهد است.

 

«احمد جعفری»عضو کمیسیون کشاورزی خواستار مشخص شدن مزیت نسبی محصولات کشاورزی استان اصفهان شد و گفت:مزیت دار بودن تولید  محصولات کشاورزی به بالابردن بهره وری تولید این بخش  کمک می کند.

«مجید جبل عاملی»دبیرکمیسیون کشاورزی با اشاره به پروژه مطالعاتی الگوی کشت استان اصفهان گفت:مزیت های استان اصفهان در بخش کشاورزی شامل سیب درختی ،سیر ،بادام ،عسل و گلرنگ است که در این پروژه مورد توجه قرار می گیرد.

آلبوم تصاویر کشاورزی