تاریخ : يکشنبه 5 دي 1395
کد 1181

مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري: «اثر تورم» و «تبعیض حقوق» دو چالش مهم بازنشستگان کشوری

مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري تورم ايجاد شده در دولت هاي نهم و دهم و تبعيض در پرداخت حقوق را دو چالش عمده بازنشستگان کشوري عنوان کرد
مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري تورم ايجاد شده در دولت هاي نهم و دهم و تبعيض در پرداخت حقوق را دو چالش عمده بازنشستگان کشوري عنوان کرد.
 محمود اسلاميان در آيين قرعه کشي ۷۵۰ ميليارد تومان وام ضروري بازنشستگان کشوري که در سالن تلاش برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: سياست هاي تورم زا در دولت هاي نهم و دهم از جمله افزايش حجم نقدينگي از حدود ۶۸ هزار ميليارد تومان در اواخر سال ۸۳ به بيش از ۵۰۰ هزار ميليارد تومان در سال ۹۲ بر زندگي بازنشستگان نيز اثرات قابل ملاحظه اي گذاشت.
اسلاميان افزود: اين اثرگذاري به گونه اي بود که برخلاف قانون، حقوق بازنشستگان متناسب با نرخ تورم، افزايش پيدا نکرد و همين مساله به کاهش ۶۷ درصدي قدرت خريد بازنشستگان کشوري انجاميد.
وي با اشاره به اقدامات ترميمي در دولت تدبير و اميد براي بهبود قدرت خريد بازنشستگان کشوري، اظهار داشت: در سه سال اخير تلاش شد با مهار تورم و افزايش پلکاني حقوق بازنشستگان کشوري، جلوي خسارت هاي گذشته تاحدي گرفته شود. براساس محاسبات اکچوئري، تنها همين مساله، ۳۵ هزار ميليارد تومان به بازنشستگان کشوري خسارت وارد کرده است.
اسلاميان دومين چالش بازنشستگان کشوري را تبعيض در ميزان حقوق آن ها عنوان کرد و گفت: با تصويب قوانين غيرکارشناسي، اختلاف زيادي در پرداخت حقوق بين بازنشستگان قديم و جديد ايجاد شد. دولت يازدهم، امسال، با اختصاص ۷۰۰ ميليارد تومان اعتبار اضافي و موافقت با افزايش ۱۲,۵ تا ۲۰ درصدي حقوق بازنشستگان، کف حقوق را از ۷۵۰ هزار تومان به ۹۰۰ هزار تومان افزايش داد.
وي همچنين، تصريح کرد: براي سال آينده نيز يک هزار ميليارد تومان بودجه اضافي براي صندوق بازنشستگي کشوري در بودجه ديده شده که اگر همين روند چهار تا پنج سال آينده ادامه پيدا کند، تبعيض حقوق ها را تعديل مي کند.
اسلاميان يادآور شد: دولت تدبير و اميد در اين چند سال، نشان داده که با وجود چالش هاي متعدد، به مشکلات بازنشستگان توجه جدي دارد.
وي با اشاره به برگزاري آيين قرعه کشي ۷۵۰ ميليارد تومان وام براي بازنشستگان کشوري، گفت: در سال ۹۲ حدود ۵۰ هزار فقره وام دو ميليون توماني پرداخت مي شد که امسال به ۲۵۰ هزار فقره وام به مبلغ سه ميليون تومان افزايش يافته است.
مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري، با قدرداني از همکاري بانک صادرات ايران در افزايش قابل توجه وام ضروري، تاکيد کرد: براي گشودن گره اي از مشکلات بازنشستگان، تلاش هاي بسياري شده و در همين راستا، اعتبار وام ضروري از ۸۰ ميليارد تومان طي سه سال اخير به ۷۵۰ ميليارد تومان افزايش يافت.
اسلاميان به تاکيد وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي براي سهيم شدن بازنشستگان در سهام شرکت هاي پربازده، ارزشمند و با سودآوري مطمئن اشاره کرد و گفت: در قدم نخست، قرار است، بخشي از سهام بيمه ملت به صورت وام قرض الحسنه با بازپرداخت ۳۶ ماهه در اختيار بازنشستگان کشوري قرار گيرد.
وي يادآور شد: پيش از اين، صندوق در سبدگرداني سهام بيمه ملت، يک سهم در اختيار داشت که با خريد دومين سهم به ارزش ۸۰ ميليارد تومان، اين سهم در اختيار بازنشستگان قرار مي گيرد. ثبت نام براي خريداري سهام بيمه ملت از اول دي ماه امسال آغاز مي شود.
اسلاميان همچنين گفت: افزايش اعتبار سفرهاي سياحتي و زيارتي از ۲۱ ميليارد تومان در سال ۹۲ به ۴۵ ميليارد تومان در سال ۹۵ و امکان ۲ بار استفاده از سفرها در طول دوران بازنشستگي به ۳ بار از برنامه هاي صندوق براي رفاه بازنشستگان کشوري بوده است